Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Det har jag tänkt göra istället för att göra mig ett bärskydd, men jag vill bolla ideer med er som också bär och alltså vet vad jag pratar om.

* Nog borde det funka att sätta i två dragkedjor på varje sida, ifall jag har olika jackor med olika dragkedja, så kan jag använda panelen till båda jackorna? Jag har tänkt sätta den dragkedja som jag troligen kommer använda oftast innerst så att den extra dragkedjan iså fall döljs innanför jackan.

* Hurdan ska formen på panelen vara? Precis i nederkant borde den inte behöva vara så bred, utan snarare bra om den är smal så att jackan "smiter åt" under barnet?

*Jag tänkte sy i bävernylon och fleece. Ska man göra ett eller två lager fleece i fodret? Den ska ju gärna funka inte bara när det är tokkallt, så det kanske är bättre att ha ett lager fleece, och sen få sätta på barnet lite mera kläder när det är riktigt kallt?
Senast redigerad av Kaffemoster den tis okt 02, 2007 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av funshine
Om du ska dubbla dragkedjor skulle jag nog se till att sy väldigt långt ut på dragkedjorna alt. sätta fast en tygbit mellan så de hamnar ett par cm ifrån varandra. Är rädd för att det skulle bli svårt att trä ihop dragkedjan annars kläppen brukar vara ganska stor och klumpig och har du dessutom två stycken brevid varandra kanske det blir helt omöjligt.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
funshine skrev:Om du ska dubbla dragkedjor skulle jag nog se till att sy väldigt långt ut på dragkedjorna alt. sätta fast en tygbit mellan så de hamnar ett par cm ifrån varandra. Är rädd för att det skulle bli svårt att trä ihop dragkedjan annars kläppen brukar vara ganska stor och klumpig och har du dessutom två stycken brevid varandra kanske det blir helt omöjligt.
Jo, jag hade nog tänkt mig en 2-3 cm mellan dragkedjorna, jag är en stark förespråkare för funktion framför utseende. :D
Senast redigerad av Kaffemoster den tis sep 04, 2007 12:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag tror man har mycket att vinna på att göra två separata paneler. Det blir både lättare att sy och att använda. Min panel är vindpoplin utvändigt och lakansväv invändigt. Jag gjorde den så varm som övriga jackan är. Panelen är 27cm bred hela vägen, nedtill har jag satt resår så den dras ihop till 10 cm. sedan har jag satt en resår upptill, ca 15 cm, och en som hamnar vid barnets nacke.
Av idizen
Fryle skrev:Jag tror man har mycket att vinna på att göra två separata paneler. Det blir både lättare att sy och att använda. Min panel är vindpoplin utvändigt och lakansväv invändigt. Jag gjorde den så varm som övriga jackan är. Panelen är 27cm bred hela vägen, nedtill har jag satt resår så den dras ihop till 10 cm. sedan har jag satt en resår upptill, ca 15 cm, och en som hamnar vid barnets nacke.
har du någon bild att visa.. Nyfiken ju =)
Användarens profilbild
Av Fryle
idizen skrev:
Fryle skrev:Jag tror man har mycket att vinna på att göra två separata paneler. Det blir både lättare att sy och att använda. Min panel är vindpoplin utvändigt och lakansväv invändigt. Jag gjorde den så varm som övriga jackan är. Panelen är 27cm bred hela vägen, nedtill har jag satt resår så den dras ihop till 10 cm. sedan har jag satt en resår upptill, ca 15 cm, och en som hamnar vid barnets nacke.
har du någon bild att visa.. Nyfiken ju =)
Jag har konto hos både pixbox och photobucket, men de tar ju inte bilderna åt mig, och lägger framförallt inte in dem här...
(Ja, jag SKA ta mig samman och ordna med det!)
Användarens profilbild
Av acand
Sök på bärjacka här på forumet - jag hittade flera gamla trådar i ämnet!
Användarens profilbild
Av acand
Jag surfade på det här idag - borde vara användbart:

http://www.kiddiesgames.com/jacketinserts/
Användarens profilbild
Av Livsglädjen
Kolla med MammaTill Felicia! Hon har en bärpanel till sin vinterjacka. Den har hennes mamma sytt åt henne! Superfin tycker jag att den är och verkar fungera utmärkt.
Av Jun
Jag har en med dragkedja som passar både min och min sambos jacka :

Bild

Har skiss på den men jag vet inte om de hjälper mkt. De spretiga sakerna är såna där gummiband (som man har på luvor bl.a) för att spänna till så att det sitter bra. Sen hade jag tänkt sätta dit ett avtagbart foder men det ville sig inte riktigt så jag sydde helt enkelt dit ett extra och ibland blev det ju lite för varmt.. men oftast lagom och väldigt mysigt :D
Bild

Det jag kommer ändra till nästa gång är att försöka matcha dragkedjorna lite bättre, skyddet hamnade lite högt upp som du kanske ser men det fungerade utmärkt som snö- och vindskydd.
Jag hade en längre jacka och tyckte inte att det skyddade så bra nertill alla gånger, speciellt då det var riktigt, riktigt kallt. Så där kanske man ska lägga till något extra skydd till små fötter lr stoppa på extra varmt på fötterna.

Jag slaktade en gammal vinterjacka jag hade så det blev lite mkt klippa och klistra som man säger men jag är otroligt nöjd ändå.

Bärskydd för ryggen har jag fnulat lite på men är inte säger på hur jag ska göra... det är inte alla jackor som har öppning i ryggen precis.. Så jag tror det blir en go variant att ha utanpå jackan. Om nu lilla M behagar sitta still :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Jun skrev:Jag har en med dragkedja som passar både min och min sambos jacka
Vad snitsigt!
Användarens profilbild
Av Anso
*tassmärker* :D
Av Jun
Just det, en sak till som kan vara bra att tänka på om man har en dragkedja till flera jackor...

Om jackorna är olika långa kan den övre delen av skyddet hamna antingen för lågt ner lr för högt upp beroende vilken jacka man har matchat skyddet med, så ett tips är att sy till två jackor som har ungefär samma längd. Annars är det bara att sätta dit två dragkedjor och det borde väl funka det med!
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Åh vad bra med bilder och lite skisser!

Nu har jag ju äntligen köpt mig en ny vinterjacka OCH dessutom konstaterat att jag har en svart vindjacka som jag i princip aldrig använt (och dessutom fått gratis från jobbet för åtta år sedan) som har dragkedjor som passar.

Låter det som om jag kan bygga bärpanel utan nästan några inköp, eller? ;-) (För fleece till foder har jag också liggande!)
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:Åh vad bra med bilder och lite skisser!

Nu har jag ju äntligen köpt mig en ny vinterjacka OCH dessutom konstaterat att jag har en svart vindjacka som jag i princip aldrig använt (och dessutom fått gratis från jobbet för åtta år sedan) som har dragkedjor som passar.

Låter det som om jag kan bygga bärpanel utan nästan några inköp, eller? ;-) (För fleece till foder har jag också liggande!)
Skrid till verket, kvinna! Och visa oss bilder sedan.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?