- ons mar 02, 2011 13:51
kvarnvik skrev:Ja, det där är ju lite roligt. S vill ju amma konstant om kvällarna, vilket folk gärna förvånas över (och kommer med välmenande råd som att "en flaska ersättning kan betyda några timmars ostörd sömn"). Men hon sover ju bra på nätterna! Ammar kanske två gånger eller så. Nu säger jag inte att alla bebisar är sådana, D åt också på kvällarna men var en nattsnuttare, men min tanke är att begränsar man amningen så försöker ju barnet ta igen det vid ett annat tillfälle, och jag för min del sitter hellre framför tv:n med en bebis fastklistrad vid bröstet hela kvällarna än ligger halvvaken och ammar hela nätterna. (OT: Inatt blev detta väldigt tydligt - S vaccinerades igår och slocknade därför för ovanlighetens skull redan vid åtta på kvällen, vaknade en gång för att äta lite men somnade omedelbart om igen. Istället ammade hon en hel del inatt. Nu har hon sovit mycket idag på dagen, så nu vet jag att jag kan vänta mig en hungrig tjej när hon piggnar till igen.)Auroratiger skrev:Det där med hur tätt man ammar är verkligen också något där man tydligen kan "skämma bort" bebisar ja. Att amma fritt har väldigt olika innebörd för olika personer och många verkar tro att det bara handlar om att man inte slaviskt ammar efter klockanEmma_oh skrev:AuroraTiger, klagar folk på att S ammar för ofta?"Ska hon äta IGEN?" får jag höra allt som oftast. Mest av mina egna föräldrar iofs, och de kan jag med att föreläsa för.Hon är ju pyttepytt.
![]()
Jag kan förstå om folk tycker att min unge ammar ofta för hon är inne i någon tuttgalen fas (men jag kan inte förstå vad de har med det att göra).De tyckte att jag ammade D ofta också, och han åt inte alls lika ofta som S (säkert delvis för att jag inte var lika bra på att se hans tidiga signaler, och så fick han napp rätt tidigt också). Nu när jag tjatat om humant digivningsmönster och hur kort tid det tar att smälta bröstmjölk minns de att de fick höra samma saker när D var bebis och håller tyst
En bebis kan ju inte få äta två ggr med en halvtimmes mellanrum, nej, minst två timmar måste det gå. Och så gnäller de över att bebisen är gnällig på kvällarna. Det är iaf då mina har laddat inför natten och velat amma mer eller mindre konstant, för det varierar ju under dagen.