Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
Fast när jag försöker sy nåt utan mönster går det alltid åt skogen. Nu tänket jag mig en rätt enkel variant, åt mig själv, med mudd upptill bara. Tips och tankar någon? Hur mycket tyg ska man ha för att det ska bli snyggt? Och hur långa ska kjolar vara nu för tiden???
Användarens profilbild
Av solängel
När jag sydde kjolen som finns i min blogg (1a inlägget i januari) så ritade jag av en kjol som jag hade, men ställde ut den lite mer. Det som blev lite tokigt på den var att jag inte hade något fodertyg, så den fastnar på strumbyxorna när jag går. Och så sydde jag mudden lite för stor (fast jag kan skylla på muddväven också, den är för lös). Fodertyg är dock inköpt och ska sys dit, så då ändrar jag mudden också.
Användarens profilbild
Av solängel
Bambi skrev:Nu kom jag på! Du ska sy en dukkjol!

Tänk dig 70-talstyg och en rund duk. Hål i mitten och mudd. Inte för att jag vet hur det blir, men det är inte min sak att lösa. :fnissa:
Det är ju någon här som sytt en sån. Typ Melon? Eller Crazy Magpie?
Användarens profilbild
Av rithelo
solängel skrev:

Tänk dig 70-talstyg och en rund duk. Hål i mitten och mudd. Inte för att jag vet hur det blir, men det är inte min sak att lösa. :fnissa:
Var det inte Din Mamma?
Eller hon också i alla fall... :mitvit:
Av Enid
Jag sydde en superenkel omlottkjol av raka stycken i förra veckan.

Detta behövs:
Ett tygstycke 200x65-85cm (detta blir själva kjolen, det mindre måttet avgör hur lång kjolen blir)
En bred tygremsa 120x8cm (detta blir linningen)
Påpressbart mellanlägg 120x8cm
Knappar 3st

Pressa på mellanlägget på den lilla tygremsan. Sicksacka/overlocka ena långsidan.
Fålla ena långsidan och båda kortsidorna på det stora tygstycket (ca 3 cm fåll).
Nåla fast den ofållade långsidan av det stora tygstycket på den ofållade långsidan av den lilla tygremsan räta mot räta enligt följande: Om du har det stora tygstyckets rätsida vänt mot dig ska de båda nålas ihop slätt ca 20cm på höger sida och ca 40 cm på vänster sida (kom ihåg att lämna 1cm sömsmån på var sida). I mitten kommer det stora tygstycket "bubbla sig", det är helt i sin ordning!
Nu markeras mitten av båda de onålade partierna och nålas mot varandra, på var sida uppstår två nya "bubblor" och även där markeras mitten på var sida och nålas mot varandra. Fortsätt så till hela styckena är nålade mot varandra med ca 5cm mellan nålarna och "bubblor" mellan. Nu viks "bubblan" mellan varje nål till ett veck och alla vecken ska ligga åt samma håll (vilket håll spelar ingen roll) och varje veck nålas fast så det är 2-3cm mellan nålarna.
Sy längs den nålade kanten så alla vecken fixeras och de båda tygstyckena sitter ihop (1cm sömsmån).
Vik sömsmånen mot den lilla remsan (den hamnar nu "i" linningen) och fixera den med strykjärn.
Vik linningen räta mot räta på bredden så den blir 3cm bred och sy av den i kortändarna.
Vänd linningen så att rätsidan kommer ut och vik den så den blir 3cm bred hela vägen från vecken mätt och fixera med strykjärn.
Nåla fast linningens sicksackade långsida mot baksidan och sy en stickning runt hela linningen 1mm från kanten.
Sy ett knapphål i var ände av linningen och ett extra knapphål strax innan det släta partiet tar slut på den sida där vecken börjar 20cm in.
Prova kjolen genom att nåla fast den runt dig så den änden med ett ensamt knapphål kommer innerst och sy fast knappar mitt för knapphålen där just du behöver dem för att den ska sitta bra. En kjol som passar alla oavsett storlek :vågen: . Går man upp eller ner i vikt bara flyttar man knappara :tumup: .
Av MammaTess
solängel skrev:

Jag har, och den blev skitsnygg! 8) Ska fota och visa min grymma produktion! :tumup:
Av Tösemor

Sådan nogen har jeg syet en del af, og de er meget enkle at lave, men hvis man er lidt bred om hofterne, så bliver det pænere, hvis man syer af en ½ cirkel istedet. Hjælp til at beregne størrelsen af hullet i midten kan findes her: http://www.moegungen.dk/nederdel/ :)
Användarens profilbild
Av tweed

Jag har sytt en, blev riktigt bra :-)
Bild
Användarens profilbild
Av puppan
Jag skulle också föreslå att du ritar av en modell som du tycker om och har hemma.

Jag leker som sagt med tanken på att göra en slags tulpanmodell med knyt i midjan men har inte kommit mig för att sätta igång. Jag tänkte provklippa i ett tyg och tråckla ihop och prova mig fram.

Nu är det väl modernt med volanger.
Det är jättefint på sommaren tycker jag.
Här är ett bra tillvägagångssätt på en fin volangkjol: http://www.kukyideas.com/journal/2006/0 ... orial.html
Användarens profilbild
Av puppan
Jag brukar googla på tutorial och så vad det nu är som jag vill göra och söka på bilder.
Så testa att googla på tutorial skirt och vips kommer det upp massor med bilder på underbara kjolar
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?