Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har ni lite kraftigare/kurvigare föräldrar tips på bra modeller? Jag drar XL-XXL runt höft och XL runt midjan, stor byst. Bebisen kommer i april/maj så en så tunn sjal/sele är att föredra. Vill gärna ha en variant som det är lätt att amma i. Med min äldre son provade jag en babybjörn men den var fantastiskt oskön, känns som den var för liten och satt totalt fel. Tacksam för svar :heart:
OH ja!

Ergo och Beco tyckte jag var superbra selar för mig som kraftig. Vilken av dem som passar bäst är helt individuellt och det bästa är om du har möjlighet att prova lite. Lycka till! :D
Iom att hela knytningen anpassas efter respektive bärares kroppsform och kroppslängd är min erfarenhet att sjal går alldeles utmärkt oberoende hur stor eller liten man är!
Det gäller bara att man har en sjal som är lagomt lång! :tumup:
Hm det verkar ju som fler har använt sig av sjal än sele, men hur lång bör den vara? Verkar som de längsta är 5,5 så jag hoppas det räcker. Vet ni vilket material man ska satsa på om man vill ha en sval sjal? Tyvärr bor jag i en liten stad så det är svårt att prova, närmaste större stad är Sundsvall, vet ni om några återförsäljare där? Jag tycker att en mei-tai verkar ha en smart konstruktion, men ingen av er verkar ha någon positiv erfarenhet av den...
Jag är också stor, drar runt 50/52 i storlek.
Sjal fungerar som de andra säger alldeles utmärkt även för oss stora. Själv tyckte jag bäst om sjalar som är 5,2-5,4 meter långa, då räckte de lugnt till alla knytningar.
Min första sjal var en Calin Bleu Gauze som jag verkligen rekommenderar om du vill prova en vävd sjal. Tunn, sval, lättknuten och fungerar jättebra även på små bebisar (även om "alla" rekommenderar trikåsjal).
Jag blev väldigt svettig i trikåsjalen (visserligen en tjockare, en mobywrap), och trivdes aldrig i den.

Lägger till då du kommenterar Mei Tai: Jodå, jag har bra erfarenhet av den med! Sydde en som gick att dra ihop i grenen, och den använde jag massor.
Ska man bära länge, länge så avlastar en sjal bättre, men meitai är lite enklare att knyta på magen (och den som jag hade i alla fall var det lättare att få i och ur bebis flera gånger).
Jag tycker inte det ena ersätter det andra... Eller rättare sagt, sjal- :twisted: kom och tog mig och jag har försökt prova det mesta :lol:
Oh ja! På mig passar sjal, sele och MT och jag är inte så liten. Men i början är sjal att föredra, kan personligen inte bära i sele på mage men funkar bra på ryggen, MT passar på både på mage och rygg. Försök komma på en sjalträff och testa lite olika bärdon för att hitta det ultimata! :tumup:
vårbarn skrev:Hm det verkar ju som fler har använt sig av sjal än sele, men hur lång bör den vara? Verkar som de längsta är 5,5 så jag hoppas det räcker. Vet ni vilket material man ska satsa på om man vill ha en sval sjal? Tyvärr bor jag i en liten stad så det är svårt att prova, närmaste större stad är Sundsvall, vet ni om några återförsäljare där? Jag tycker att en mei-tai verkar ha en smart konstruktion, men ingen av er verkar ha någon positiv erfarenhet av den...
hur lång sjalen ska vara beror på vad man ska knyta.
Till mindre barn vill jag ha en 5,2-5,4 medan till större barn som man knyter både på rygg och mage har jag gärna 4,7 för att slippa lååånga ändar vid ryggknyt.

Meitai är också smidigt och funkar utmärkt upplever jag. Personligen vill jag helst ha utbredbara band, dels för avlastningen och dels för att de går att sprida ut över ryggen och inte lägger sig mellan valkarna :oops:

Sele har du fått bra tips om vilka som brukar funka. Endel sorter passar inte oss större, medan andra passar utmärkt!
Välkommen hit till sjalbarn och grattis till bebisen som är på väg :loving:

Jag har på mina kurser och i min butik hjälpt många mammor i alla möjliga storlekar att hitta den bärsjal/bärsele som är bäst just för dem. Vilken bärsjal/bärsele som bäst är som sagt en smakfråga. Du efterfrågar en tunn vävd bärsjal och jag vill då passa på att tipsa om Calin Bleu gauzesjal som är tunn, lättknuten och perfekt att bära en nyfödd i. (Jag anses som partisk i och med att jag säljer bärsjalar/bärselar, däribland Calin Bleu gauzesjal. Just gauzesjalen har jag dock själv burit bebis i :loving:)

Frågan om vilken sjallängd du ska välja har Panakeia redan givit bra svar på. Det som avgör är vilken knytning du vill göra som avgör. Här finns en tabell som anger vilken sjallängd som krävs för resp knytning: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=31

Vilka bärselar som passar när man är kraftig har du fått en del tips om. Det finns några fler också. Ta gärna en titt på följande sida: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=98 Där finns en jämförande tabell med mått på många av de ergonomiska bärselar som finns. Kolla i tabellen och välj ut de bärselar som har längst mått på höftbälte och axelremmar. Vilken som sedan är bäst av dem, ja det är en smakfråga.

Mei tai fungerar också utmärkt och det är ett smidigt alternativ om du vill kunna amma i bärsjalen. Bara att lossa lite på axelremmarna och hissa ner barnet till rätt höjd. Trikåsjalar kan vara lite bökigare att få till, allra helst om man är storbystad (men det går). Vävda bärsjalar funkar också bra att amma i liksom bärselar. Sök gärna lite bland tidigare skrivna inlägg här på forumet så hittar du säkert en hel del om just amning i bärsjal/bärsele, då det frågats en hel del om detta den sista tiden.
Jag är bred, men kort, och har trivts utmärkt med att bära i en Calin Bleu gauze. Jag vet dock inte om det är jag, men jag tycker att mina armar är korta (?) så därför har jag ibland svårt att få till ryggknytning. Min sambo som är en halv meter längre än jag och inte fullt så rund, tycker också om den.

Jag har också en billig MT som jag köpt på nätet. Den använder jag mest hemma, kortare stunder. Enkel att få på sig, men inte lika bekväm vare sig för mig eller sonen.

I början hade vi en trikåsjal också, men den var av en tjockare sort och det var sjukt varmt. Rekommenderas inte.
Hejhej! Min mamma har storlek 48-52 ungefär och hon kunde utan problem bära med min Moby Wrap, alltså en trikåsjal. Hon tyckte den var superbekväm och senare la hon ut fotot jag tog på facebook eftersom "sjalen fick henne att se så smal ut" - haha :)
Yes! :tumup:

Men efts jag inte är bystig så får andra ge dig smartare tips!

En BabyBjörn känns ofta obekväm även för en slank bärare, man bär långt från kroppen - märks mer när barnet blir större. Efts barnet inte "sitter groda" så hänger det och slänger mer - sådant känns.

Det smidiga med en sjal, särskilt en trikåsjal i början, är ju att den draperas och anpassar sig. Den skär inte in som en sele. Men det finns bekväma selar också, började med sådant för gen del när sonen var ca 6 månader, en Patapum. Det var innan Manduca kom. Förresten, Ergo och Mandcua har bredare vadderade axelremmar väl? minsn at vi inet gillade det och bytte bort Ergon - men det skulle ju kunan vara en fördel för dig?

Välkommen förresten :hello:

Just ja, jag hade en tricot-slen som räknas som en av de tjockaste (den tjockaste). Jag är väldigt varmlivad och bar i den hela sommaren. den var dessutom mörkgrå.

Så jag tror inte att du behöver tänka den tunnaste? För en nackdel med det kan vara att den skär in. Är man mjuk i hullet så blir det lite kasslerkänsla, hu.

Det är skönt med en stadig sjal allteftersom barnet växer.

Men jag har för egen del inte testa ngn anan trikå än just trivot-slen så hör med dem som vet skillnaden ;-)

Ville bara säga att värmen inte kanske är ett problem. Sjjalen blir ett plagg i sig. Man drar ju ner den över sina ev bara armar vid behov också.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?