Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Jag ska köpa ny symaskin och behöver lite hjälp att tänka.

Min budget är 5000 kr. Jag syr kläder, inredningsdetaljer, väskor och MT. Just nu har jag en billig skruttmaskin från Elgiganten så vad som helst är ju ett steg upp från den. Först funderade jag på en Easy Jeans eller en Pfaff select 3,0 och bestämde mig till slut för en Easy Jeans eftersom den verkar starkare och hade helautomatiskt knapphål. Sen hörde jag mycket bra om Brother och fick reda på att om jag köper från England så får jag en enklare modell symaskin OCH en overlock för under femtusen så nu är jag helt snurrig. Hur hade ni gjort? Satsa enbart på en bra allroundmaskin eller på både en symaskin och en overlock? Behöver man verkligen en overlock? Eller satsa på bättre kvalitet nu och spara till en overlock senare? Någon som har något att säga om Brother?
:help:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har inget att säga om brother, men jag har en pfaff select 3.0 och jag skulle säga att man klarar sig mycket bra med den tack vare övermataren som gör det så smidigt att sy i trikå. Nu har jag visserligen köpt mig en overlock ändå, men jag skulle absolut klara mig utan den. Om bara de billiga maskinerna är bra så är det ju värt det, men m man står 5000 fattigare och maskinerna är kassa så är det ju inget kul.
På sysidan.se finns recensioner på många maskiner.
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
kvarnvik skrev:Jag har inget att säga om brother, men jag har en pfaff select 3.0 och jag skulle säga att man klarar sig mycket bra med den tack vare övermataren som gör det så smidigt att sy i trikå. Nu har jag visserligen köpt mig en overlock ändå, men jag skulle absolut klara mig utan den. Om bara de billiga maskinerna är bra så är det ju värt det, men m man står 5000 fattigare och maskinerna är kassa så är det ju inget kul.
På sysidan.se finns recensioner på många maskiner.
Hmmm :hmm: Nu fick jag mer att fundera på. Jag var först helt inne på Pfaffen men var på symässan och provade båda och Pfaffdamen kunde ingenting medans Janomekillen var både kunnig och kunde prata för sin sak så då kändes valet lätt. Kanske bäst att satsa på Pfaffen först och sen se om jag verkligen har behov av en overlock.

Har varit inne lite på sysidan och där verkar de positiva till Brother.
Användarens profilbild
Av LumLumLum
Jag har en Brother overlock och den tycker jag är helt ok. Nu har jag inte sytt så mycket på andra märken att jag kan jämföra, men den funkar bra till det jag använder den till. Och är enkel att förstå sig på.
Av jennie-marie
Jag "klarade" mig många år utan overlock, men nu när jag har en skulle jag inte vilja vara utan. Främst för det blir så mkt finare inuti plagg man syr. Syr man dock mest i stumma tyger så räcker det väldigt bra med en vanlig maskin. Min overlock är en av Brothers billigare modeller, kostade 4000 kr i vanlig affär. Jag är väldigt nöjd med den efter 2 år intensivt syande ;)
Av Enid
Jag köpte nu sist en Singer OL och en Singer Tradition vilket gick precis på 5000kr tillsammans. Jag hade inte velat ha Tradition som raksömsmaskin men alla andra sömmar den har gillar jag! Sen beror det på vad man syr, jag syr mest raksöm (på en gammal maskin som bara har raksöm) och OL-söm men kompleterar ofta med olika andra sömmar (3-steg sicksack, våffelsöm mm) på fållar eller för att sy fast resorband i silikon.

Jag tycker Tradition låter ganska illa när den syr :hide: , i övrigt är det en bra maskin.
Användarens profilbild
Av glis
Jag :heart: min övermatare! Och efter att OL:en blivit märklig (Pfaff hobbylock 2.0) undrar jag om man verkligen skall köpa en billig OL? (Jag har inte testat allt sag fått tips om och inte servat den så jag skall inte skriva ner den än) Jag uppskattar mycket att ha en riktigt bra symaskin och hade föredragit det framför två. Och min man gillar inte brothers skrivare på goda grunder, men de behöver ju inte någonting alls med symaskinerna att göra.
Användarens profilbild
Av dolvis
Jag kan inget om symaskiner själv, men min bekanta som syr mycket och även delvis gått utbildning inom syområdet pratar sig alltid väldigt varm för brother.
Användarens profilbild
Av Stark
Kajsabajsa skrev:Tusen tack för input!

Nu har ett tredje alternativ kommit upp. Min mammas gamla Singer från 70-talet. Den ska in på service och genomgång och visar det sig att den är bra så kanske det bästa vore att använda den och bara köpa en overlock :hmm:
Gamla Singermaskiner har jag hört mycket bra om, nyare ska enligt hörsägen inte vara lika bra.

Jag har både en bra symaskin och en OL. Jag har svårt att sy vanlig raksöm i trikå på min vanliga ´maskin (ja, inte raksöm dårå, utan att hitta en motsvarande söm som funkar bra), så det mesta sys på OL och bara avsluten på den vanliga. Min OL, Janome 644D (har jag för mig att det är) låter väldigt mycket när man syr. Jag skulle nog kolla på en som låter lite mindre om jag skulle byta.

Sen saknar jag en coverlock maskin. Jag vet egentligen inte om jag skulle sy snyggare med en, men jag har fått för mig det...
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag ÄLSKAR gamla Singermaskiner! (de nya är plastiga och usla)
Hade inte pedalen till min gamla singer gått sönder hade jag nog aldrig bytt ut den (gubben i singer-butiken i stan skrattade bara åt mig när jag gick in och frågade efter reservdelar, kräket. Jag tänker ALDRIG köpa så mkt som en trådrulle av honom efter det).
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
SCSI skrev:Jag ÄLSKAR gamla Singermaskiner! (de nya är plastiga och usla)
Hade inte pedalen till min gamla singer gått sönder hade jag nog aldrig bytt ut den (gubben i singer-butiken i stan skrattade bara åt mig när jag gick in och frågade efter reservdelar, kräket. Jag tänker ALDRIG köpa så mkt som en trådrulle av honom efter det).
Hmm :hmm: :whut:
Och dina grejjer är ju urfina. Då är det kanske värt att vänta på Singern.

Men jag vill ju ha en ny maskin NUUUU. Inte vänta på service och ev reparation.

:gaah: Varför kan jag aldrig bestämma mig?
Användarens profilbild
Av Stark
Kajsabajsa skrev:
SCSI skrev:Jag ÄLSKAR gamla Singermaskiner! (de nya är plastiga och usla)
Hmm :hmm: :whut:
Och dina grejjer är ju urfina. Då är det kanske värt att vänta på Singern.

Men jag vill ju ha en ny maskin NUUUU. Inte vänta på service och ev reparation.

:gaah: Varför kan jag aldrig bestämma mig?
Men om du lämnar in Singern omedelbums (eller vill inte mamma bli av med den?) så dröjer det väl inte alltfär länge innan du får den? Bestälelr du från England får du ju vänta lite, så det blir kanske inte så himla mycket längre väntan, eller?

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?