Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag ska, framöver, lära en kompis sticka. Och virka. Jag tror hon är vänsterhänt. Vad ska man tänka på då? Kan man göra same-same fast allt blir spegelvänt liksom...eller kan man sticka alla grejer enligt mönster fast tvärtom? Eller ska hon tvinga sig att göra "rätt" så det blir som mönstret? Eller spelar det egentligen ingen roll?
Användarens profilbild
Av glis
ganesha skrev:Jag ska, framöver, lära en kompis sticka. Och virka. Jag tror hon är vänsterhänt. Vad ska man tänka på då? Kan man göra same-same fast allt blir spegelvänt liksom...eller kan man sticka alla grejer enligt mönster fast tvärtom? Eller ska hon tvinga sig att göra "rätt" så det blir som mönstret? Eller spelar det egentligen ingen roll?
Jag tror att många vänsterhänta gör "som vanligt" för att det är lättare att lära sig nya tekniker sedan. De har nog lättare att lära sig sticka räta åt fel håll sedan, så de slipper aviga. Om de blir bitna...
Användarens profilbild
Av Fryle
ganesha skrev:Jag ska, framöver, lära en kompis sticka. Och virka. Jag tror hon är vänsterhänt. Vad ska man tänka på då? Kan man göra same-same fast allt blir spegelvänt liksom...eller kan man sticka alla grejer enligt mönster fast tvärtom? Eller ska hon tvinga sig att göra "rätt" så det blir som mönstret? Eller spelar det egentligen ingen roll?
I Stickboken av Maria Natter är alla moment beskrivna för både höger- och vänsterhänta. Det finns också ett häfte som ibland syns på loppis, antikvariat och Tradera som heter Stickning och virkning för vänsterhänta.

Jag har lärt min vänsterhänta kompis stickning. Hon "slapp" i syslöjden eftersom hennes lärare inte ansåg att det gick att sticka om man var vänsterhänt. Jag gjorde bara allt precis som vanligt, fast spegelvänt. Det var mycket lättare än jag trodde.
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:
Jag tror att många vänsterhänta gör "som vanligt" för att det är lättare att lära sig nya tekniker sedan. De har nog lättare att lära sig sticka räta åt fel håll sedan, så de slipper aviga. Om de blir bitna...
morgon stickar fantastiska mönstade tröjor vänsterhänt vill jag minnas.
Användarens profilbild
Av melon
Jag skulle lära henne att sticka som en högerhänt person, det blir lättare för henne framöver om hon vill fortsätta sticka. Det finns människor som fattar galoppen på en gång och klarar av att vända på alla mönster men det är trist om hon inte är en av dem.
Melon: Visst var det du som efterlyste ett virkmönster på en hatt för länge sedan?
Igår lånade jag 'väldigt virkat' på Biblioteket och däri var det ett mönster på en virkad herr-hatt.
Mormor lärde mig att sticka och jag stickar som en högerhänt :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
puppan skrev:Melon: Visst var det du som efterlyste ett virkmönster på en hatt för länge sedan?
Igår lånade jag 'väldigt virkat' på Biblioteket och däri var det ett mönster på en virkad herr-hatt.
Ja, det var jag. Vilket minne du har och tack så jättemycket för tipset! Jag ska kolla upp boken :)
Användarens profilbild
Av Fryle
När det gäller vilken hand som är dominant har jag en känsla av att man kan vara olika starkt höger- eller vänsterhänt. Min kompis kunde omöjligt sticka högerhänt som hennes slöjdfröken lärde henne, hon stickar däremot fint åt vänster. Jag kunde lätt sticka vänster fast jag är högerhänt. Å andra sidan kan jag ha ganska lätt att skifta mellan vilken hand jag använder.

Låt kompisen prova sig fram och se hur det går.
Vi ska ge det ett försök framöver. Tydligen har syfröknar och liknande låtit henne slippa eftersom det varit så besvärligt. :shock: Och hon vill så gärna. Med kidsen i Waldorf så kan de snart både sticka och virka och tova och karda och knyppla och säkert ett par saker till. Och hon sitter där och är alldeles onödigt avundsjuk.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag är vänsterhänt men stickar "som vanligt". Det beror nog helt på hur mycket bådhänt man är. Jag kan använda höger till ganska mycket, jag klipper med höger tex.
Mosan skrev:Jag är vänsterhänt men stickar "som vanligt". Det beror nog helt på hur mycket bådhänt man är. Jag kan använda höger till ganska mycket, jag klipper med höger tex.
Är du vänsterhänt? Det har jag aldrig märkt, eller tänkt på. Man brukar ju annars se det rätt fort.
Användarens profilbild
Av MuuM
zandrama skrev:
Mosan skrev:Jag är vänsterhänt men stickar "som vanligt". Det beror nog helt på hur mycket bådhänt man är. Jag kan använda höger till ganska mycket, jag klipper med höger tex.
Är du vänsterhänt? Det har jag aldrig märkt, eller tänkt på. Man brukar ju annars se det rätt fort.
:iagree: Jag såg det först igår! Det är nog för att vi aldrig skriver utan bara stickar tillsammans. Men igår skrev Mosan på Ls teckning och då lade jag märke till det.
Har precis satt ihop så att jag har kroppen och båda ärmarna på samma sticka på min Overslyngel, och håller på med oket upp mot halsringningen. Senaste tiden har jag ju alltså stickat ärmar, och det var så små och behändiga varv - nu har jag drygt fyra ggr så långa varv och det går ju så låååångsamt framåt då.

Mycket irriterande särskilt som man så här på sluttampen gärna vill kunna se det färdiga resultatet....
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?