Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tussilago
hej!

jag har en liten tös på snart tre månader som jag bär i vävd långsjal. vi är väldigt förtjusta i det båda två, och enda nackdelen är att jag önskar att det hade gått snabbare att få på och av sjalen. och då råkade jag se en mei tai, den såg ju ut att kunna användas lite liknande men verkade lättare att få på. men är det enda skillnaden? eller har jag missförstått och den används annorlunda? förklara för mig varför man vill ha en mei tai (och sälj gärna in det bra, för jag är rätt sugen på att sy mig en snygg i så fall :lol: )

tack på förhand!
Användarens profilbild
Av CarroGilles
Jag är ju kanske inte helt opartisk eftersom jag ägnar mig åt att sy MT:s, men jag kan ialla fall ärligt säga att jag är frälst.
1:a barnet bar jag i BB. 2:a i Manduca (otymplig enl. mig) men med trean hamnade jag rätt: MT!!!
Lätt att ta på, lätt att justera, passar alla i familjen oavsett storlek, lätt att sy, lätt att förvara, lätt att variera gällande bärsätt, lätt att amma i, lätt att ha innanför alt utanför kläderna, sval jämfört med sjal...ja enligt mig är det den ultimata bäranordningen :wink:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jag tassar lite jag med, för jag skulle kunna ställa samma fråga, varför Mei tai? :lol:

Hitills tycker jag att de har varit krångligare att få på än både sjal och sele och ändå inte lika bekväm som sjal - men så hade jag burit en himla massa i sjaliofs så knytningarna satt verkligen i ryggmärkgen, och kke har jag inte heller hittat rätt variant för just mig? Eller också är det helt enkelt en fråga om tycker och smak, snarare än bättre och sämre bärdon? :hmm:

...men trots min tidigare skeptism mot MT så är jag ju sugen att testa att sy en själv nu med en bäbis på g, så om du kan sy själv du med så kör hårt tycker jag! Vi får väl experimentera oss fram tillsammans... 8)
Av Ponyo
CrazyMagpie skrev:Jag tassar lite jag med, för jag skulle kunna ställa samma fråga, varför Mei tai? :lol:

Hitills tycker jag att de har varit krångligare att få på än både sjal och sele och ändå inte lika bekväm som sjal - men så hade jag burit en himla massa i sjaliofs så knytningarna satt verkligen i ryggmärkgen, och kke har jag inte heller hittat rätt variant för just mig? Eller också är det helt enkelt en fråga om tycker och smak, snarare än bättre och sämre bärdon? :hmm:

...men trots min tidigare skeptism mot MT så är jag ju sugen att testa att sy en själv nu med en bäbis på g, så om du kan sy själv du med så kör hårt tycker jag! Vi får väl experimentera oss fram tillsammans... 8)
Nej men! Du bara måste testa en hybrid då!
De är sååå grymt sköna.
Åhlens har randiga tyger som har strech på diagonalen. Helt klart de bästa.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Bubbi - Ja, jag har faktiskt funderat på om en hybrid, gärna med utbredbara axelband skulle vara ngt för mig, så att jag får in lite av fördelarna med både sjalar och selar på samma gång! :D

...eller kanske en podeagi? Går ju också att sy väldigt fina... 8)
Av Ponyo
CrazyMagpie skrev:Bubbi - Ja, jag har faktiskt funderat på om en hybrid, gärna med utbredbara axelband skulle vara ngt för mig, så att jag får in lite av fördelarna med både sjalar och selar på samma gång! :D

...eller kanske en podeagi? Går ju också att sy väldigt fina... 8)
Fördelen med en hybrid är att man kan avlasta maximalt på både axlar och höfter.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Jag tycker MT avlastar väldigt bra (har bara använt hybrid) och ett annat mycket stort plus för mig är att den är friare för barnet. Jag har en unge som gärna har armarna ute och i sjal tenderar det att bli lite baktungt när han hivar ut hela överkroppen men i MT:n kommer han ut mer på sidorna och kan fixa och trixa och klappa händerna eller vad han nu vill göra..

Detta med att det är öppet på sidorna är också en jätte-bra grej på sommaren för det blir inte så instängt utan lite mer luftigt.
Användarens profilbild
Av CarroGilles
Bubbi skrev:
CrazyMagpie skrev:Jag tassar lite jag med, för jag skulle kunna ställa samma fråga, varför Mei tai? :lol:

Nej men! Du bara måste testa en hybrid då!
De är sååå grymt sköna.
Åhlens har randiga tyger som har strech på diagonalen. Helt klart de bästa.
Tack för tygtips! Det måste jag kolla :)
Av tussilago
Haha, jag är så väck att jag hade glömt att jag frågat och tyckte att det här ju var ett intressant ämne :D

Ok, det där med att det blir friare kan jag förstå är en fördel. Tösen är ju så liten än så länge att det inte gjort något att hon är inpackad och pojken bar jag bara på höften. Låter ju även bra att det blir svalare, jag är rätt varm av mig så vi klarar inte sååå lång tid, hon och jag :)

Vad är en hybrid?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
tussilago skrev:Vad är en hybrid?
En blandning av sele och MT, med panel och axelband som på en MT men med midjebälte precis som på en sele! :D

Bubbi har just sytt en fin röd/vit/blå som finns under GDS delen här på forumet! :tumup:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jämfört med sjal är de lättare och snabbare att få på och lättare att få upp barnet på ryggen i, tycker jag. De känns smidigare än selar, i alla fall de jag har. De med smalare axelband avlastar inte lika bra som en långsjal, men med utbredbara axelband är avlastningen grym.
Användarens profilbild
Av CarroGilles
Auroratiger skrev:Jämfört med sjal är de lättare och snabbare att få på och lättare att få upp barnet på ryggen i, tycker jag. De känns smidigare än selar, i alla fall de jag har. De med smalare axelband avlastar inte lika bra som en långsjal, men med utbredbara axelband är avlastningen grym.
:tumup:
Av tussilago
Äsch. Inlägget jag skrev verkar ha försvunnit... Hur som, jag tror jag förstår. En hybrid har alltså ett midjebälte med knäpper medan en vanlig mt har långa band som man knyter? Då borde en hybrid gå ännu lättare och snabbare att få på väl? Hur gör man själva bältet, eller alltså, vad har man för slags knäppe och kan man göra den ställbar så den inte bara passar en person?

Det här med att tyget ska vara töjbart på diagonalen, gäller det hela mt/hybriden eller bara knytbanden?

Känns som att det snart blir dags för mig att hoppa in i gds-fliken :D
Av Ponyo
tussilago skrev:Äsch. Inlägget jag skrev verkar ha försvunnit... Hur som, jag tror jag förstår. En hybrid har alltså ett midjebälte med knäpper medan en vanlig mt har långa band som man knyter? Då borde en hybrid gå ännu lättare och snabbare att få på väl? Hur gör man själva bältet, eller alltså, vad har man för slags knäppe och kan man göra den ställbar så den inte bara passar en person?

Det här med att tyget ska vara töjbart på diagonalen, gäller det hela mt/hybriden eller bara knytbanden?

Känns som att det snart blir dags för mig att hoppa in i gds-fliken :D
Jag brukar kopiera en sele. Använder liggunderlag som stoppning, köper spänne och rem (som hör till) på Olssonstyger (de har numera ett spänne som påminner om becos, som man ställer in på båda sidor)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?