Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annbom
Jenny med Emiliten skrev:Jag blöder som en gris och tycker inte att det känns blött med flanell. Det kanske beror på uppsuget också?
Då ska jag försöka mig på att sy en med flanell också för de är ju så fina. Lite microfiber i mitten kanske gör susen :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
Jag blöder inte jättemycket men jag tycker ändå det känns blött med flanell, lite som att det "ligger kvar" och är blött längre än med vanligt bomullstyg så det använder jag mest och det finns ju med massa fina mönster :D
Av sarah*
slänger in några frågor här, har lite kort med tid så hinner inte gå igenom tråden.

finns svart PUL alt mörkt brun eller mörkt grå? Vart isf.

jag har inte hittat svart flanell eller fuskmocka o funderar på om man kan använda vanligt bomullstyg, typ lakansväv?

Hur vändsyr ni era bindor? jag har provat med att först overlocka runt kanten o sen vänt men det blir inge bra alls. så nu vändsyr jag inte utan overlockar bara o det blir inte lika snyggt!
Användarens profilbild
Av Trulsamin
sarah* skrev:slänger in några frågor här, har lite kort med tid så hinner inte gå igenom tråden.

jag har inte hittat svart flanell eller fuskmocka o funderar på om man kan använda vanligt bomullstyg, typ lakansväv?

Hur vändsyr ni era bindor? jag har provat med att först overlocka runt kanten o sen vänt men det blir inge bra alls. så nu vändsyr jag inte utan overlockar bara o det blir inte lika snyggt!
http://www.myllymuksut.com har svart pul

http://www.tyg.se har svart flanell

Finns säkert fler ställen som har...

Jag använder overlocksömen på min vanliga maskin och syr ihop bindorna med och sen vänder jag och syr en vanlig stickning runt. Lägger vändöppningen i en av vingarnas sidor. Blir jättebra men jag tror det är lite övning för att få det perfekt...

Varför vill du ha allting svart :lol:
Av sarah*
hittar inget av det du länkar till!
Trulsamin skrev:
sarah* skrev:slänger in några frågor här, har lite kort med tid så hinner inte gå igenom tråden.

http://www.myllymuksut.com har svart pul

http://www.tyg.se har svart flanell

Finns säkert fler ställen som har...

Jag använder overlocksömen på min vanliga maskin och syr ihop bindorna med och sen vänder jag och syr en vanlig stickning runt. Lägger vändöppningen i en av vingarnas sidor. Blir jättebra men jag tror det är lite övning för att få det perfekt...

Varför vill du ha allting svart :lol:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
sarah* skrev:det är inte jag utan beställaren som vill ha allting svart! Vet ej varför!
Svart är ju jättebra till svarta trosor ju! Dessutom syns inte fläckar på svart.

Det finns urfin svart bambuvelour i en coop som Enid samköper från. Svart bomullsvelour finns här och där, det går också bra. Jag köpte svart pul på Kids in the Garden, men det finns väl på Mylly också?

Man kan använda vanlig lakansväv men det är inte lika bekvämt som flanell eller velour.
Användarens profilbild
Av mimpen
sarah* skrev: Hur vändsyr ni era bindor? jag har provat med att först overlocka runt kanten o sen vänt men det blir inge bra alls. så nu vändsyr jag inte utan overlockar bara o det blir inte lika snyggt!
Jag syr ihop mina bindor med vanlig raksöm och sen vändsyr jag och syr en stickning. VÄndhålet gör jag på ena "långsidan" (nedanför vingen typ) på bindor och på en kortsida på trosskydden. Men jag gör ju ganska kantiga bindor då.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Kul grej: Jag fick ett mejl om ett projekt i Indien, där de lär unga tjejer att sy tygbindor själva. Jag var lite misstänksam först då hon som mejlade föreslog att man skulle sätta in pengar på ett vanligt bankkonto men det verkar verkligen vara ett seriöst projekt (tyvärr för sent att sätta in pengar nu, tror jag, jag har frågat men hon verkar inte kolla mejlen så ofta där i Sydindien så det tar tid innan jag får svar). Ni kan läsa om projektet på min blogg http://emiliten.blogspot.com/2011/02/ty ... ndien.htmleller gå direkt till http://livetiensari.blogspot.com/2011/0 ... -mens.html.

Se där hur tygbindesömnad kan förena människor världen över!
Användarens profilbild
Av mimpen
Fleece som spärrskikt i bindor. Vilken sort ska jag ta? Köpa vanlig fleece på Ohlssons? Microfleecen lär väl inte funka för det syftet? Ikeas fleecefilt Irma?
Användarens profilbild
Av mimpen
fjällrävsmamma skrev:
mimpen skrev:Fleece som spärrskikt i bindor. Vilken sort ska jag ta? Köpa vanlig fleece på Ohlssons? Microfleecen lär väl inte funka för det syftet? Ikeas fleecefilt Irma?
så tjock som möjligt. Tror vissa fleecar hetar "wind-pro" det har jag för mig är det som finns i mina färdigköpta.

Jag tittade in här för att jag funderar på om jag kan ha flanell som ytskikt, kommer det kännas blöt, tro? Alla köpta har minky eller bambuvelour. Men nu finns det stuvbitar flanell över här...

Hur många lager sug har ni i dag resp nattbindor? Jag skall vändsy, så det får ju inte bli allt föe bylsigt...
Jag har alltid flanell som ytskikt och tycker inte det känns blött. Sen syr jag i dubbla lager mikrofiber som kärna i bindorna.
Användarens profilbild
Av Ketronya
fjällrävsmamma skrev:
mimpen skrev:Fleece som spärrskikt i bindor. Vilken sort ska jag ta? Köpa vanlig fleece på Ohlssons? Microfleecen lär väl inte funka för det syftet? Ikeas fleecefilt Irma?
så tjock som möjligt. Tror vissa fleecar hetar "wind-pro" det har jag för mig är det som finns i mina färdigköpta.

Jag tittade in här för att jag funderar på om jag kan ha flanell som ytskikt, kommer det kännas blöt, tro? Alla köpta har minky eller bambuvelour. Men nu finns det stuvbitar flanell över här...

Hur många lager sug har ni i dag resp nattbindor? Jag skall vändsy, så det får ju inte bli allt föe bylsigt...
Jag personligen tycker att flanell känns lite blött och trivs inte i det, jag gillar vanligt mjukt bomullstyg bäst!
Användarens profilbild
Av stinen
Hej! Funderar på att köpa en overlock. Tänkte att någon i den här tråden har några tips.
Har tittat på en Brother 3024D (att köpa från England för ca 2400) mest för prisets skull, och sen finns det billiga på nätet från Sverige, en Singer 14 SH 754 , Huskylock s15 och en Pfaff hobbylock 2.0 (dessa kostar kring 3000kr).

Några erfarenheter av dessa maskiner??
Av sarah*
finns det någon som har en bit svart PUL o mörk flanell eller coolmax. hinner inte vänta på beställningen från myllymuksut eftersom jag har problem med betalningen, nu börjar det bli kris hos min beställare o jag skulle vilja ha tyget innan helgen.

finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig,
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?