Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu i vinter har vi kört mycket vagn och dottern har där haft vanliga kläder, en fleeceoverall och sedan suttit gott inbäddad i en varm åkpåse. Sedan en vecka vägrar hon åka vagn, verkligen råvägrar. Jag bär henne mer än gärna i sjalen eller selen men hur ska jag klä oss? Ekonomin tillåter inga nya inköp av dyra bärjackor eller liknande, tyvärr, så vi får helt enkelt utgå från vad som finns. Ingen av de jackor jag äger går runt oss båda. Jag har en tanke om att hon kan ha på sig vanliga kläder plus fleeceoverallen och sitta utanför min ytterjacka men jag funderar då på om det inte blir för kallt om fötter och händer? Overallen är naturligtvis inte av typen man kan vika upp muddar så fötterna sticker ju ut. Kanske blir det rentav för kallt med bara fleece som ju inte stoppar vinden (och vi bor i blåsiga GBG)? Jag har vantar till händerna men hon river av sig dem på 4 sekunder men i vagnen kan jag dra upp åkpåsen över armarna och hela vägen upp till hakan i princip så där är händerna innanför. Önskar lite tips och tricks från mer erfarna vinter-bärare!
Fötterna: ta ett par alldeles för stora ullsockor och släng in dem i maskin på 40°C, så får barnet ett par tjocka tovade ullskor

Istället för bärjacka: En bärjacka är jättebra, men den är verkligen inte livsnödvändig. Första vintern hittade jag på lite allt möjligt istället. Jag lånade min mans stora jackor, och var ful som stryk, men det funkade. Jag har också en såndär lång hängochdingelkofta av typ omlottstil som jag använde under ibland. Det går också att vira en ullsjal (alltså en som är till för dig alltså) runt henne, eller pula ner en fleecefilt om henne inuti sjalen. Händerna hålls väl helt okej varma om du kan se till att de hålls inne i sjalen (det beror förstås på sjal, en trikåsjal eller en sele hjälper inte mycket mot kyla), kanske kan barnet till och med ligga med händerna under sitt eget bröst. Ta en så stor jacka som möjligt och försök täcka så mycket du kan med den. Har ni ullunderkläder till barnet, eller andra ullkläder, ta på dem under fleecen.
Jag har burit hela vintern på ryggen och här har det grundats med vanliga innekläder. De kallaste dagarna har vi sen haft en ulloverall och en fleeceoverall över den. ett par strumpor och över det vanliga tossor. vantar som är svåra att få av, varm mössa... Men jag tycker det är jättesvårt vad man ska ha på och jag stannar helst inne för det blir så bylsigt
Som sagt ovan, har inte din man (eller någon bekant) en stor jacka som du kan låna knäppa runt er båda? Så gjorde jag, någon bärjacka hade jag aldrig.
Igår gick vi en liten testpromenad, vanliga innekläder, extra ullstrumpor, ullvantar som jag lyckades få fast så hon inte kunde dra av dem och så fleecen utanpå + mössa då. Så fick hon sitta i becon och jag hade den utanpå min ytterjacka. Gick väl helt ok, kanske att armar och ben blev lite kalla (men det går ju att justera med mer kläder) men framförallt kändes det väldigt bylsigt, både att få ner henne i selen ed alla kläder på och så få på selen utanpå alla mina kläder. Inte optimalt men jadå, det går. Idag ska jag botanisera lite bland de jackor som finns i bekantskapskretsen och se om vi kan hitta någon stor nog att nå runt oss båda. Antar att det blir mag-bärning isf. vilket jag tycker är lite tungt men jadå, det går ju.
Har du en jacka med vanliga knappar? Jag har gjort en panel till min jacka, som i stort sett är två lager ylle och klippta knapphål. Sen har jag sytt en luva längst upp som jag kan lägga över dottern när det blåser, regnar eller när hon har somnat.
Liten har på sig innekläder + mössa och dubbla ullstrumpor. Jag stoppar henne i sjalen och tar en stor, varm, kofta runt oss bägge som jag stoppar "under sjalen" så den sitter runt hennes fötter. Min bluffolle lägger jag så att det inte blir glapp mellan oss. Ibland knyter jag en av mina tröjor över henne (knyter ärmarna runt min rygg så tröjan bara är på hennes rygg.) På med stor jacka runt oss bägge två och vindtät luva på henne (så det inte kan blåsa på henne någonstans). Funkar förr oss iaf tom -16C (när det varit kallare har vi stannat inne). Min jacka är vindtät och jag har dragit åt den lite längst ner för att det inte ska komma in så mycket kalluft.
Med storebror använde jag även bluffolle på honom samt filt istället för stor jacka. (Filten blev som en panel, jag hade min vanliga jacka. Hans fötter och händer fick plats under min jacka).
Om du bär på magen och har selen under din jacka blir det inte lika bylsigt :tumup:. Se bara till att ha en varm halsduk så att du inte börjar frysa. Jag hade även en ylletröja för extra värme och vanlig vinteroverall på barnet, för jackan nådde inte runt oss båda och gick inte att stänga, men vi frös aldrig.

Om du eller din sambo har en stor tröja med blixtlås som går runt både dig och barnet kan du använda det ovanpå selen. Annars kan man ta en stor tröja och klippa hål för barnets huvud och vips har man en bärtröja ;).

Bild
Aha! Inspirerad av Marions bild botaniserade jag bland min mans tröjor och hittade en luvtröja jag kan ha utanför oss båda om jag har henne på magen. Dessutom hade den mudd nertill så hela hennes kropp inklusive fötter hamnade innanför tröjan utan risk för kall vind in underifrån. Behöver lillan ens ha overall om jag har henne i sjalen på magen med tröja runt oss båda? Känns som att hon skulle bli lite för varm tom. Varma byxor och en extra tröja känns som att det skulle räcka... :hmm: Så får jag ha en varm halsduk under och så dra över ytterjacka och ha den öppen. Det här kan nog funka!
En stor bebisfilt eller fleecefilt vikt på fyra blir snabbt ett bärskydd mha vanthållare och ytterjackan. Sätt fast alla vanthållarna längs jackans ena knäppkant/blixtlås. Sätt filten runt barnets rygg (lämplig storlek och tjocklek så det håller varmt och räcker hela barnet och ner så långt jackan räcker åtminstone) och knäpp jackan mha vanthållarna :tumup: . Filten hålls på plats av jackan.
Marion skrev:Om du bär på magen och har selen under din jacka blir det inte lika bylsigt :tumup:. Se bara till att ha en varm halsduk så att du inte börjar frysa. Jag hade även en ylletröja för extra värme och vanlig vinteroverall på barnet, för jackan nådde inte runt oss båda och gick inte att stänga, men vi frös aldrig.

Om du eller din sambo har en stor tröja med blixtlås som går runt både dig och barnet kan du använda det ovanpå selen. Annars kan man ta en stor tröja och klippa hål för barnets huvud och vips har man en bärtröja ;).

Bild
:tumup: Smart! :wink:
Innan brukade jag ha ulloverallen på bebis, plus mössa, halsduk Och raggsockor. Satte henne i sjalen och tog på oss båda min halsduk för att det inte skulle blåsa in. Sen på med min jacka som gick att knäppa nedtill ett par cm. Sen tog jag en filt och stoppade in innanför jackan och låste i mina armhålor och nedanför bebis fötter. :tumup:
Mkt bra eftersom bebisen inte ville bli påklädd, utan sova på momangen!

Nu för tiden så har jag gjort en bärväst av makens gamla Softshelljacka; jag klippte av armarna och gjorde en urringning i jackans nacke, thats it!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?