Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har vi fått hem vår fina BB-slen och använder den för tillfället och lilla tösen sussar så sött så! ♥

Dock känns hela knytningen lite för lös.. Eller allt utom det yttre krysset (har knutit omslutet kryss)...

Nåt tips eller är det bara övning tror ni.? Likaså känns det som om tyget korvar ihop sig vid min hals... Brukar det vara så på er..? Det ligger slätt över ryggen och känns annars i allmänhet bra..

Behöver era proffsråd för början med vävd sjal!
Jag brukar svepa in mig själv i sjalen först, och då ha "smokingbältet" innerst och alldeles mot kroppen utan någon egentlig extra plats för barnet, och med ändarna som sen ska bli krysset hängandes ned. Sen sätter jag i barnet innanför smokingbältet (och iom att det var rätt tight redan från start så har de suttit fast oväntat bra redan nu) och korsar sen sjaländarna under rumpan på barnet.

För att få sjalen bra vid axlarna tar jag tag i ytterkanterna och drar dem rakt ut, både för att få bort sjalen från halsen och för att släta ut den, och sen viker jag tillbaka den så att den ligger (typ) dubbel över axlarna.

Tro om det blev begripligt det där!? :lol:
Här finns lite videoinstruktioner att titta på: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=97
Kolla på omslutet kryss mage :tumup:
Annars kan det vara bra att få lite hands-on-hjälp av någon van sjalförälder i din närhet. Kanske ordnas det någon sjalträff? Eller kanske hålls det bärsjalskurser där du bor?
CrazyMagpie skrev:Jag brukar svepa in mig själv i sjalen först, och då ha "smokingbältet" innerst och alldeles mot kroppen utan någon egentlig extra plats för barnet, och med ändarna som sen ska bli krysset hängandes ned. Sen sätter jag i barnet innanför smokingbältet (och iom att det var rätt tight redan från start så har de suttit fast oväntat bra redan nu) och korsar sen sjaländarna under rumpan på barnet.

För att få sjalen bra vid axlarna tar jag tag i ytterkanterna och drar dem rakt ut, både för att få bort sjalen från halsen och för att släta ut den, och sen viker jag tillbaka den så att den ligger (typ) dubbel över axlarna.

Tro om det blev begripligt det där!? :lol:
Ja! Mycket begripligt :) Jag hade förmodligen smokingbältet för löst och det var svårt att korrigera runt bebbens kropp när hon väl var i sjalen.

Bra sätt med axlarna, det ska testas idag! Verkar då bli mycket mindre korvigt :vågen:

Scharlott skrev:Här finns lite videoinstruktioner att titta på: http://www.mammabarn.se/getpage.asp?do=97
Kolla på omslutet kryss mage :tumup:
Annars kan det vara bra att få lite hands-on-hjälp av någon van sjalförälder i din närhet. Kanske ordnas det någon sjalträff? Eller kanske hålls det bärsjalskurser där du bor?
Inga träffar här, men har en sjalvan väninna som jag kan terra när jag får tillfälle om jag inte får rätt på det :tumup:
jag tycker "shacka-shacka"-rörelsen är oslagbar :D alltså när barnet sitter i smokingbältet drar jag axeltåtarna en i taget och spänner, sedan tar jag tag i dem en bit ner och drar uppåt/utåt samtidigt som jag hoppar/skumpar. Ska jag bära länge brukar jag dessutom vara noga med att dra hela tåten, bit för bit, inte bara hela i handen, om du förstår hur jag menar? Jag brukar också dra korset över barnets rygg för jag tycker alltid kanten blir för lös om jag korsar under rumpan.
När jag har dragit tyget i kors över ryggen (innan jag tar i barnet) brukar jag ta tag i överkanten på tyget och se till att veckla ut ev korvade kanter så att det ligger slätt över axeln. Jag drar gärna ner det en smula också, så att det inte hamnar en massa tyg uppe vid halsen.

När jag har satt i barnet tar jag en sida i taget och drar i över- och underkant, sedan spänner jag hela tyget genom att liksom haka in armbågen i den och dra ut det (var det begripligt? Vet att det finns på bild i Didymos instruktionsbok men det hjälper väl inte...). Jag drar sedan lite extra i överkanten igen medan jag hakar fast tyget under barnets ben, följer kanten med fingrarna så att den är spänd hela vägen bak till knuten. Hoppa lite försiktigt brukar vara ett bra sätt att få till den där extra spänningen, men jag tycker S känns för liten för det (hon är snart tre månader).

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?