Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Birna
Så dumt. Klart att man ska skämma bort sina bebisar och inte låta dem gråta. Jag fick samma kommentar när jag fick mitt första barn för två och ett halvt år sedan. Jag använde vagn men så fort han ville fick han komma upp i sjalen eller famnen. Och det ville han ofta när han var vaken. Jag såg det som ett tecken på att han var väldigt social och det stämmer verkligen! Sen blev han mer äventyrslysten när han började krypa. I dag är han väldigt framåt och självständig men samtidigt otroligt gosig. Nu har jag en liten tjej och jag tänker verkligen skämma bort henne också!
Av Hell Cat
"Ja visst, hon kommer säkert att vilja bli buren och ammad dygnet runt när hon är 15 år" 8)

Eller så säger du helt enkelt att det finns forskning som bevisar att barn som får en trygg anknytning till sina föräldrar växer upp till självständiga och modiga barn/vuxna eftersom de fått sina behov tillfredsställda som barn.
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag har oxå en sån unge - även om han faktiskt kan somna i vagn emellanåt, om han är lugn och mätt och halvsovande när man lägger ner honom.
Tack & lov är det inte så många som sagt annat än positiva saker till sjalandet (och samsovning är ju liksom det enda som funkar när ungen ammar varannan timme natten igenom - jag skulle vilja se den som argumenterar emot det!), men svärmor är lite lustig när hon tycker att det är ju bra om han lär sig somna annat än när man bär honom, varvid hon stoppar ner ungen i vagninsatsen, för att sen gå omkring och gunga DEN fram och tillbaka! Ja, det ser ju så himla mkt smidigare ut än att sjala!! :roll: just det kan jag bli lite sned på. Visst är det bra att kunna somna själv - men det är väl upp till OSS att öva honom på det när alla inblandade är redo? Det är inget jag behöver ha svärmor att göra när ungen är tre veckor gammal liksom...
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
mammatillE skrev:Men ALLA människor runtikring oss påpekar hur vi skämmer bort dottern. Hon kommer sova i vår säng tills hon blir åtta år och kräva att bli buren och vyssad jämt och vi ska akta oss så vi inte hamnar i det.
De har rätt, sluta genast amma (om du gör det) och att bära, samsova etc. Använd inte vagn heller utan lägg ungen i egen lägenhet med en tallrik pasta. Du kan ju inte amma/flaskmata, bära eller köra omkring henne i vagnen när hon är 15! ;-)
mammatillE skrev:Och att vi borde träna henne att ligga i vagnen inomhus, att hon måste vänja sig etc..
För vagn kan du skjutsa henne i när hon är 15? Jag både ammade och bar min äldsta och nu gör jag inte det längre. Jag slutade när jag ville och det var alldeles gråtfritt.
Min mamma sa "Det ser så obekvämt ut för henne att sitta så där i sjalen". Jag undrade varför hon då sover så i upp till fyra timmar samt lovade att undvika att bära min mamma så. Jag tror de flesta menar väl men tycker att alla borde göra som de gjorde (i vissa fall pga osäkerhet).
"Min" BVC-sköterska säger att föräldrarna vet bäst och tycker sjalandet är jättebra (liksom en barnortoped jag pratat med) :heart:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
EmmaMaria skrev: Min mamma sa "Det ser så obekvämt ut för henne att sitta så där i sjalen". Jag undrade varför hon då sover så i upp till fyra timmar samt lovade att undvika att bära min mamma så. Jag tror de flesta menar väl men tycker att alla borde göra som de gjorde (i vissa fall pga osäkerhet).
"Min" BVC-sköterska säger att föräldrarna vet bäst och tycker sjalandet är jättebra (liksom en barnortoped jag pratat med) :heart:
Jag har nog aldrig hört någon som tycker att det ser obekvämt ut för barnet.
Vanligast är:
"där sitter han/hon bra"
tätt följt av "åh jag vill också bli buren sådär hö hö hö" i olika varianter...
De negativa kommentarerna brukar sträcka sig till "är det inte tungt?" och "är du inte rädd att tappa henne/honom?"
Användarens profilbild
Av Silverälva
Du känner vad som är rätt för er.

Och så tänker jag på en sak som marie-louise hallin sa en gång när en mamma ringde in och var orolig just för att de skämde bort sitt barn med närhet, hennes svar blev: "det hoppas jag verkligen att ni gör!" :loving: :vågen:
Användarens profilbild
Av SCSI
Emma_oh skrev: De negativa kommentarerna brukar sträcka sig till "är det inte tungt?" och "är du inte rädd att tappa henne/honom?"
"Kan han verkligen andas därinne?" är en vanlig kommentar här... :roll:
mist skrev: Och så tänker jag på en sak som marie-louise hallin sa en gång när en mamma ringde in och var orolig just för att de skämde bort sitt barn med närhet, hennes svar blev: "det hoppas jag verkligen att ni gör!" :loving: :vågen:
:tumup:
Användarens profilbild
Av mandisg
"Jag har aldrig hört någon som i efterhand ångrar att de gav sina barn för mycket närhet"
Av mammatillE
gnurf skrev:Antingen svarar du bara: Tror du det?

Eller så ger du dig in i en lite längre förklaring där du säger att eftersom ditt barn har ett behov av att bli buret så tillgodoser du barnets behov. På samma sätt som du tillgodoser barnets behov av mat när det behovet uppstår.

vilja vara själv kommer barnet göra förr eller senare i alla fall. Du kan ju lugna din omgivning med att du inte planerar att bära barnet i sjal om 15 år.

Att vagn skulle vara så smidigt håller jag inte alls med om. Ska du åka buss är det jobbigare att stiga på bussen med vagn än sjal.
Ska du åka bil är det lättare att sätta in barnet i bilen och köra jämfört med att få in vagnen i bilen.
Ska du gå så är vagn smidig ända tills du ska in genom en dörr, ned eller upp för en trappa eller gena över en gräsmatta. Sjal är smidigt i alla dessa situationer.
Ska du in på ett cafe finns det ställen där vagnen är i vägen, jag har ännu inte hört om en sjal som har varit i vägen...
Helt sant 8)
Av mammatillE
mist skrev:Du känner vad som är rätt för er.

Och så tänker jag på en sak som marie-louise hallin sa en gång när en mamma ringde in och var orolig just för att de skämde bort sitt barn med närhet, hennes svar blev: "det hoppas jag verkligen att ni gör!" :loving: :vågen:
:heart:
Av mammatillE
Birna skrev:Så dumt. Klart att man ska skämma bort sina bebisar och inte låta dem gråta. Jag fick samma kommentar när jag fick mitt första barn för två och ett halvt år sedan. Jag använde vagn men så fort han ville fick han komma upp i sjalen eller famnen. Och det ville han ofta när han var vaken. Jag såg det som ett tecken på att han var väldigt social och det stämmer verkligen! Sen blev han mer äventyrslysten när han började krypa. I dag är han väldigt framåt och självständig men samtidigt otroligt gosig. Nu har jag en liten tjej och jag tänker verkligen skämma bort henne också!
Kul att höra!!
Av mammatillE
HannaGerda skrev:
FruFrid skrev:Mitt svar skulle vara: Japp :vågen:
Skämmer bort med kärlek, närhet och trygghet.
superbra svar. Och dessutom kan du ju lägga till att DU vill vara nära ditt älskade barn. Det brukar jag säga när folk frågar varför vi sover i samma säng och om det inte är jobbigt. Inte ett dugg jobbigt säger jag för jag älskar att ligga och gosa med min fina lilla älskling och jag tänker göra det varenda minut jag får chansen till för snart kommer han vara stor och garanterat inte vilja ligga brevid mig hela nätterna.
ja det är ju mysigt för oss vuxna med. verkligen :vågen:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?