Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
idag har jag ritat ett mönster till en klänning till mig och det är ju inte lätt när man inte är någon standardtyp, precis :lol: Jag tog mina mått och hamnade på knappt strl 38 i stussmåttet och 42 i bystvidden :roll: . Inte så lätt att jämka ihop. Samtidigt upplever jag att när jag faktiskt går efter mina mått upptill så blir det alltid för stort, även där. Jag tycker det är jättesvårt att sy kläder till mig själv, hittills har jag aldrig blivit nöjd :( .
Användarens profilbild
Av mimpen
Vuxenkläder verkar svårt. Dels skulle jag vara mer kinkig på finishen, sånt där som inte barnen direkt bryr sig om :lol: Och så går det så mycket tyg, jag skulle bli snål :roll:

Fast nu har jag faktiskt klädbrist och skulle vilja sy mig nåt. Men vete tusan vad. Men jag vet inte hur jag skulle bära mig åt för att våga prova det. En kjol kanske, det är väl inte så svårt? Med mudd bara. :hmm:
Användarens profilbild
Av puppan
Jag vill också sy en kjol åt mig själv!
Jag har funderat på en tulpanmodell med knyt i midjan.
Tror ni att det funkar om man klipper tyg som en rektangel och snedställer kortsidorna så att den övre långsidan är längre än den nedre.
Sen syr man ihop kortsidorna så¨man får en cylkinder där alltså uppe-sidans omkrets är större än nere-sidan.
Och så bara ett knytband i midjan.
:hmm:
mimpen skrev:Vuxenkläder verkar svårt. Dels skulle jag vara mer kinkig på finishen, sånt där som inte barnen direkt bryr sig om :lol: Och så går det så mycket tyg, jag skulle bli snål :roll:

Fast nu har jag faktiskt klädbrist och skulle vilja sy mig nåt. Men vete tusan vad. Men jag vet inte hur jag skulle bära mig åt för att våga prova det. En kjol kanske, det är väl inte så svårt? Med mudd bara. :hmm:

Den enklaste kjol jag brukar sy gör man så här:

Tar en rund duk i lagom längd, klipper ut en cirkel i mitten, gör en mudd ungefär hälften av cirkelns storlek( och så att den passar bäraren) sy fst mudden oh voila du har en kjol :D :tumup:
Användarens profilbild
Av imsel
MammaTess skrev:
mimpen skrev:Vuxenkläder verkar svårt. Dels skulle jag vara mer kinkig på finishen, sånt där som inte barnen direkt bryr sig om :lol: Och så går det så mycket tyg, jag skulle bli snål :roll:

Den enklaste kjol jag brukar sy gör man så här:

Tar en rund duk i lagom längd, klipper ut en cirkel i mitten, gör en mudd ungefär hälften av cirkelns storlek( och så att den passar bäraren) sy fst mudden oh voila du har en kjol :D :tumup:
Jättesmart ju :app:
Min kompis tipsade om att ta ett par gamla jeans och klippa bort benen och sen bara sy på volanger (av benen kanske?)
Av annbom
kvarnvik skrev:idag har jag ritat ett mönster till en klänning till mig och det är ju inte lätt när man inte är någon standardtyp, precis :lol: Jag tog mina mått och hamnade på knappt strl 38 i stussmåttet och 42 i bystvidden :roll: . Inte så lätt att jämka ihop. Samtidigt upplever jag att när jag faktiskt går efter mina mått upptill så blir det alltid för stort, även där. Jag tycker det är jättesvårt att sy kläder till mig själv, hittills har jag aldrig blivit nöjd :( .
Jag har samma problem. Jag är ju bara 44 runt brösten och inte i ryggen eller runt axlarna
Användarens profilbild
Av Moson
annbom skrev:
kvarnvik skrev:idag har jag ritat ett mönster till en klänning till mig och det är ju inte lätt när man inte är någon standardtyp, precis :lol: Jag tog mina mått och hamnade på knappt strl 38 i stussmåttet och 42 i bystvidden :roll: . Inte så lätt att jämka ihop. Samtidigt upplever jag att när jag faktiskt går efter mina mått upptill så blir det alltid för stort, även där. Jag tycker det är jättesvårt att sy kläder till mig själv, hittills har jag aldrig blivit nöjd :( .
Jag har samma problem. Jag är ju bara 44 runt brösten och inte i ryggen eller runt axlarna
Om man gör en klänning avskuren i midjan är det lättare att få bra passform både upptill och nertill eftersom att det blir som att sy ihop blus och kjol.
Ett litet tips då det skiljer mycket i måtten uppe mot nere.
Användarens profilbild
Av imsel
På mig skiljer det 2-3 storlekar på tröja och byxa.
Inte det lättaste om man vill ha en tunika eller klänning.
Inte heller byxor (särskilt jeans) är lätt alla gånger.
Användarens profilbild
Av glis
:hopmad: Min OL vill plötsligt inte sy fast ärmar. Den klipper inte ordentligt om den inte får klippa bort mycket verkar det som. Och varje gång jag passerar axelsömmen kärvar den. Dessutom får jag inte ordentligt spänn på vänstra nåltråden.
Skall kolla med leverantören, den lokala handlaren. Överväger en ny annars, det är inte funkis att ha en maskin som bara syr i slirviga tyger när man är kär i JNYs interlock...

BNågon som vet en stark overlock? Min är en Pfaff 2.0, är det den som är ett måndagsex eller finns det starkare?
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:Glis: Det är inte slöa/felställda knivar då?
Tror inte jag kan felställa dem så mycket, och jag har sytt typ 3 m sedan de var i U-hamn så de borde inte vara slöa. Trodde det var det som var problemet ju. (Det bidrog såklart men allt går inte att skylla på dem)
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
melon skrev:Glis: Det är inte slöa/felställda knivar då?
Tror inte jag kan felställa dem så mycket, och jag har sytt typ 3 m sedan de var i U-hamn så de borde inte vara slöa. Trodde det var det som var problemet ju. (Det bidrog såklart men allt går inte att skylla på dem)
Sydde inte din morsa över en nål med den just när du fått hem knivarna?
Användarens profilbild
Av Moson
glis skrev::hopmad: Min OL vill plötsligt inte sy fast ärmar. Den klipper inte ordentligt om den inte får klippa bort mycket verkar det som. Och varje gång jag passerar axelsömmen kärvar den. Dessutom får jag inte ordentligt spänn på vänstra nåltråden.
Skall kolla med leverantören, den lokala handlaren. Överväger en ny annars, det är inte funkis att ha en maskin som bara syr i slirviga tyger när man är kär i JNYs interlock...

BNågon som vet en stark overlock? Min är en Pfaff 2.0, är det den som är ett måndagsex eller finns det starkare?
Vet du om det går att låsa kniven? Det kan man göra på min Pfaff för att den inte ska flytta sig om man kör i tjocka tyger. Annars skulle jag kolla kniven, byta nålar, borsta och olja.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Har idag sytt om ett par rafsen muddjeans till mig. Sprättat mudden, kapat den 15 cm och sytt tillbaka den. Nu sitter brallorna uppe igen.
Har även gjort ett försök till att modifiera en t-shirt jag inte använt på länge till amningstop. Det gick inte alls. Så den slängdes.
Gjorde ett försök till med en annan t-shirt och det gick bättre. Nu ikväll har jag nålat fast en halsmudd och en kantmudd där jag klippte i nederkant, ska sy fast det i morgon.
Har även klippt av överdelen av en jeanskjol som jag inte fick igen knappen på och nålat dit en mudd så jag ska kunna använda kjolen. Jag älskar den verkligen för den är så himla mjuk och go, men magen har blivit lite för tjock så den blev aldrig använd. Nu kommer den bli mer använd.
Jag har gjort amningstop av en långärmad amningströja med. Kapade ärmarna och gjorde en fåll.

I morgon blir det mer sy. Måste ju sy det jag har nålat.
Och jag måste leta tyger till att sy en väska i GDS-bytet med. Hade plockat fram och klippt till en omgång av jeanstyg och så kommer maken och klipper en bit av det för att laga sina brallor. Då var det ganska lätt att hålla sig för skratt måste jag säga.
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 169

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?