Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kvinniska
Hej alla! Här har ni en rådvill novis sjal-mamma som söker tips. Det är så att jag har en kärlekstörstande dotter som gärna vill vara nära, vi sover ihop och hon älskar att vara i famnen och att bli buren, MEN, inte i sjal! Jag har en SINO tricotsjal som jag har bökat med nu i snart 6 (?) veckor. Det har bara funkat ett antal gånger att bära med denna. För antingen blir hon hungrig och söker mat (även om jag precis har ammat och hon varit nöjd) eller så får hon "panik" och vill krypa ur sjalen, hon sitter fast och kan inte röra sig ( det är iaf känslan jag får och vad jag tror hon känner). Däremot älskar hon ju att jag bär henne utan sjal. Har ni tips på vad jag ska göra? Testa en annan sjal, sele? Och i så fall vilken? Min rygg pallar snart inte mer, jag har ont ont ont, varje kväll. Kan tilläggas att hon är en liten tungviktare på 6 kg och 62 cm lång så det ska vara ngt som passar henne. Vill gärna ha ngt slags bärdon, gärna något där hon får mer rörelsefrihet, för det är det jag tror hon vill ha... Vad tror ni? Någon med liknande erfarenheter? Tacksam för tips och råd ! :wink:
Av saya
Min dotter gillade inte heller sjalen första två månaderna ungefär, om vi var inomhus. Men utomhus gick det bra, och sen succesivt bättre även inomhus om man gick omkring eller gungade. Sen vande hon sig vid sjalen mer och mer tills det var det enda som gällde :D
Har du provat att sjala när hon är trött och göra lite "knäböj" samtidigt?
Användarens profilbild
Av Kvinniska
Ja, någon gång har det funkat när hon var sömnig.. då körde jag nog knäböj och gungade samtidigt, vad jag minns ;). Iom detta har jag flera ggr försökt sätta henne i sjalen när hon sovit, men det lyckades föga ... :evil: arg bebis. Även när hon är sömnig så funkar det sällan då hon blir "grinig". Hur bärde du henne ? Vilket knyt?
Av saya
Kvinniska skrev:Ja, någon gång har det funkat när hon var sömnig.. då körde jag nog knäböj och gungade samtidigt, vad jag minns ;). Iom detta har jag flera ggr försökt sätta henne i sjalen när hon sovit, men det lyckades föga ... :evil: arg bebis. Även när hon är sömnig så funkar det sällan då hon blir "grinig". Hur bärde du henne ? Vilket knyt?
Är inte så bra på knyttermer, men hade det knytet med kryss på magen och kryss på ryggen :D
Användarens profilbild
Av zandrama
Det kan vara svårt att hjälpa bara över nätet, har du kollat, under tex bärsjalsträffar, om du kan träffa nån som kan hjälpa dig irl?

Annars kan man fundera på några saker.
Knyter du för löst (jättevanligt) eller för hårt (inte så vanligt)? Tänk dig att sjalen ska sitta som en tajt trikåtröja runt er, inga slappa tygbitar eller kanter.
Hur sitter bebisen? Många bebisar gillar inte att ligga i vagga, utan vill hellre vara burna upprätt.
Är benen innanför eller utanför sjalen?Olika bebisar gillar olika saker. Prova båda sätten.
Har du huvudet innanför sjalen eller "löst"? Många barn gillar inte att huvudet sitter fast, då får man kanske stötta med handen tills nacken blir tillräckligt stadig.

Prova också att sätta henne i sjalen och gå ut och gå på promenad, det brukar gillas bättre än att vara inne med sjalen.

Lycka till!
Av Mary-Li
Mina har gillat sele bättre, ger lite mer rörelsefrihet och huvudet kan få stöd utan att "sitta fast". Jag gillade beco butterfly när de var pyttisar, i den finns ju en babyinsats också, så de sitter bra fast de är små.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
S gillar inte när man drar upp "smokingbältet" på sjalen, hon tycker nog det blir för tajt då. Du kan strunta i att dra upp det, nackdelen är att det blir svajigare och därmed tyngre. Däremot kan man testa med en vävd sjal och knyta s k dubbelkryss (kolla om du kan gå på någon bärsjalsträff och testa). Annars tror jag på sele eller mei tai.
Användarens profilbild
Av Kvinniska
Hon sitter alltid uppåträtt med benen utanför (utan tyg runt) och vill absolut inte ha huvudet fast så det får jag gå och hålla bakom, helst vill hon ha armar ut oxå. Tråkigt bara att sjalen då tappar lite av sin funktion då jag måste hålla både här och där. Smokingbältet har jag heller aldrig upp då det blir alldeles för trångt... En sele låter som att det kanske skulle passa henne bättre, dom kostar en del?
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Kvinniska skrev:Hon sitter alltid uppåträtt med benen utanför (utan tyg runt) och vill absolut inte ha huvudet fast så det får jag gå och hålla bakom, helst vill hon ha armar ut oxå. Tråkigt bara att sjalen då tappar lite av sin funktion då jag måste hålla både här och där. Smokingbältet har jag heller aldrig upp då det blir alldeles för trångt... En sele låter som att det kanske skulle passa henne bättre, dom kostar en del?
Ibland finns det billigare på säljes här, rätt ofta kan man hitta billiga Mei Tai på säljes med och de är nog också någonting som skulle kunna fungera och om ingenting annat funkar så finns Ergo-kopian på tradera som går för ca 200-250 kronor inklusive frakt från kina!
Användarens profilbild
Av Kvinniska
Ja just det, det finns ngt som heter mei tai också :). Vad är skillnaden mellan en sådan och en ergo? Kopian på tradera har jag sett, är de dugliga?
Användarens profilbild
Av asa
Kvinniska skrev:Ja just det, det finns ngt som heter mei tai också :). Vad är skillnaden mellan en sådan och en ergo? Kopian på tradera har jag sett, är de dugliga?
Selen är ju lite mer av ett tekiskt bärverktyg med remmar, spännen, höftbälte osv. Mei taien är ett kvadratiskt tygstycke mer breda tygremmar som du knyter runt dig och bebis. Mycket bekvämt och armar och ben kan vara utanför, plus att huvudet får lite stöd utan att sitta fast. Det går att bära både på mage och rygg. Det är en av våra favoriter!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?