Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cisco
Hej!

Ny här på forumet, nybliven förälder (nåja, till en 5-veckorstjej) och ny på det här med sjal så jag är så nyfiken och har massa frågor som ni gärna får hjälpa mig att besvara! Har en minimundus trikåsjal som dottern gillar att vara i, men kring detta :

Så jag vill höra med er erfarna sjalföräldrar, använder ni sjalen när ni är hemma? Tar ni på den på morgonen och således bär barnet hela dagarna utom när det är mat- och blöjbytesdags? När man har en sån här liten talar hon ju inte riktigt om själv när hon vill bli buren och inte...

Likaså är jag osäker på vid vilka tillfällen man vågar stoppa ner tösen i sjalen... Givetvis när hon är nöjd och glad, men hur gör ni annars? Stoppar ni ner barnet när det skriker? Sover? Jag provade häromdagen att stoppa ner tösen när hon gallskrek, men hon ville bara upp igen så nu har jag blivit jätteosäker... Berätta hur ni gör!

Och om ni är ute och går och barnet vaknar i sjalen, vad gör ni då?

TACK för all er kunskap! :tumup:
Av sjaltokan
Välkommen hit. :heart:

Ja när mina varit så små har de varit nästan konstant i sjalen eller vid bröstet. Om barnet vaknar och är nöjt i sjalen har de fått sitta kvar, om det varit missnöjt har jag ökat på stegen för att kunna komma in och amma.

Nu är min minsta 7 månader men hon bärs fortfarande majoriteten av timmarna jag är vaken. Vi har ingen vagn till henne så hon åker sjal till och från dagis och när hon ska sova på dagarna. Men även när hon är vaken och jag ska laga mat eller annat. Nu är hon såpass stor att hon tycker det är okej att åka på ryggen vilket underlättar en stor del av vardagen.

Prova dig fram hon kommer tala om när hon inte vill vara i sjalen. :tumup:
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Vi bar krypet massor hemma första tiden.
Jag tror att bebisar visst säger till om de inte vill vara i sjalen.
Den tiden hon inte var i sjalen var när hon ammade eller när vi låg och "snackade" på en filt eller i sängen.

Min ettåring sover ofta i sjalen hos mig hemma på dagarna och när min man är själv hemma med henne sover hon alltid middag i hans sele.

Tillägg: läser mitt inlägg och inser att det kan låta lite drygt. Det var inte min mening. Jag är bara lite trött.
Ang att barnet säger till så kommer ju sånt allt eftersom man lär sig sitt barns olika skrik och signaler.
Senast redigerad av Emma_oh den fre feb 04, 2011 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Av Sofie
Jag har haft nyfödd bebis i sjal typ konstant de första månaderna, utom när vi legat och sovit i sängen, vissa amningar och vid blöjbyte.
Jag har med andra barnet kunnat amma i sjal tidigare än vad jag kunde med första barnet, så då blev de flesta amningarna i sjalen också.
Oftast när våra varit nyfödda har de varit amningssugna när de varit missnöjda, och sedan har de somnat under amningen. Så det var min lösning för det mesta -amma och sedan när bebisen somnat så antingen låg/satt jag kvar i en timme med bebisen i famnen eller så pillade jag ner bebben i sjalen så jag fick något gjort eller kunde jaga efter äldre sonen.
När mannen ville bära bebis i sjal brukade han först ge bebisen till mig för amning så den var nytankad och sedan ta sovande bebis i sjalen. Så kunde de mysa och sova gott mot hans bröstkorg i någon timme.
Iblan om amning inte hjälpt, tex vid förkylning el ont i magen, har mannen och jag burit i sjal fast bebisen skrek. Det är jobbigt psykiskt fast mkt lättare för axlarna ;-)
Jo, utomhus vid sjalande har jag snabbt slängt fram tutten och sjalammat annars har det resulterat i olycklig bebis när våra var i den åldern. Men tiden går och de växer, när våra blivit ungefär fem månader har de mer gärna suttit vakna ett tag i sjalen och inte krävt tutte på en gång.
Grattis till bebisen!!
Av FruFrid
Jag/vi har sjalat mest hemma. Både när de var små och nu när de är större. Fast borta också så klart, bästa sättet att "gömma" en liten bebis från alla nyfikna släktingar som vill hålla :wink:
Av herilane
Jag är självisk och använder sjal/sele främst för min egen bekvämlighets skull. Jag har inte så jättestark rygg så jag orkar inte bära hela dagen.

Jag bär när sonen vill sova och jag inte har lust/möjlighet att ta en långpromenad med vagn; när vi ska ut och jag tror att han kan tänkas acceptera sjal istället för vagn; när jag ska laga mat/hänga tvätt/dammsuga och han inte vill sitta i sin stol och pilla med sina leksaker; etc.
Användarens profilbild
Av Zircona
Lilla E föddes mitt i värmeböljan i juli och pga av foglossning kunde jag inte ta mig ut ur lägenheten :( och att bära i sjal i en supervarm lägenhet kändes inte så aktuellt. Istället satt vi i soffan och myste. Men om jag hade fött när det varit svalare och jag hade varit mer rörlig så hade jag burit största delen av tiden de första veckorna.

Efter några veckor ville lilla E röra på sig och ville inte sitta i sjalen hela tiden så det har mest blivit när hon behövt sova eller varit gnällig och viljat ha trygghet. Fram till nyligen (6mån) har hon dock gillat att sitta i sjalen oavsett humör om vi varit ute, nu är hon för rastlös och tröttnar efter en stund.

I nuläget, när vi är hemma, så åker hon i sele på ryggen när hon sover dagtid och till och från även när hon är vaken, särskilt om jag måste fixa saker, men hon har en tendens att somna på ryggen oavsett om hon var trött eller inte.
Användarens profilbild
Av Mosan
I början sjalar jag väldigt mycket men det blir ju mindre o mindre när plutten hellre vill sitta o banka med en leksak så får han ju såklart göra det. Framåt kvällen när det är matlagningsdax så sitter han ofta på min rygg o myser.
Sen har jag nästan slutat använda vagn och han åker ofta sjal istället.
Vissa dagar när jag vill få mycket gjort hemma så blir det mer sjal än annars. Vi gosar i sängen också.
Användarens profilbild
Av dolvis
När min dotter var liten ville hon bara åka sjal när hon sov, så jag brukade stoppa ner henne när hon började bli trött, eller precis hade somnat tex ammandes, när jag behövde fixa något utomhus eller ville gå ut och röra på mig. Så länge jag var ute och gick, brukade hon då fortsätta sova om hon inte blev hungrig igen, och det var praktiskt. När hon vaknade skrek hon oftast hysteriskt och försökte spänna sig loss, så det var liksom inget alternativ att hålla henne kvar i sjalen då. Somnade hon inne så brukade jag tycka det var onödigt att stoppa i henne i sjalen så det blev inte så mkt inomhussjalande. Vaken funkade det dock inte förrän hon blev äldre, och då krävde hon framåtvänt, så då blev det en gamma bärsele som funkade så. Från så där 9 mån började hon gilla att åka på ryggen i sele även som vaken, och sen dess använde vi sele och mei tai mest utomhus när man skulle förflytta sig, fixa i trädgården, hämta posten, gå på promenad etc, men även en del inomhus när hon ville bäras samtidigt som man skulle laga mat eller dammsuga eller något.

Till nästa bäbis hoppas jag lära mig amma i sjalen, då kommer jag nog använda den mer under bebistiden, även inomhus.
Användarens profilbild
Av Cisco
Tack för alla era svar! Så härligt att läsa hur ni gör!

Idag sjalar jag för fullt! Nåväl, har gjort det i 25 minuter =) Pluttan somnade efter en liten stund och ligger nu och sussar sött, så jag hoppas på att vi kan få stor användning av sjalen. Idag har vi tvätt-tid, det ska bli spännande och se om vi får det att funka!

Antar att man märker på bebisen om hon inte vill vara mer i sjalen, men så här i början känner jag att jag är lite skraj för att prova! Men det är väl bara så man får reda på vad som funkar, eller hur? :)

Det jag dock funderar lite på är om hon kanske "glömmer" bort att äta? I vanliga fall ser man ju väldigt fort om hon vill ammas, men det gör man ju inte om hon sover i sjalen.... Jag menar, tänk om hon vill öka produktionen, men så sover hon istället... Tror ni det är någon risk.... ?
På tal om det, när hon ligger i sjalen känns det som om mjölken rinner till som attans! Är det något som ni har upplevt?
Användarens profilbild
Av Emma_oh
extremeblack skrev:Tack för alla era svar! Så härligt att läsa hur ni gör!

Idag sjalar jag för fullt! Nåväl, har gjort det i 25 minuter =) Pluttan somnade efter en liten stund och ligger nu och sussar sött, så jag hoppas på att vi kan få stor användning av sjalen. Idag har vi tvätt-tid, det ska bli spännande och se om vi får det att funka!
Gör inte som jag bara. Första gången jag gick ner till tvättstugan var jag så fokuserad på bebisen i sjalen att jag glömde hemnycklarna och låste mig ute tillsammans med krypet. :roll: Tur att man ammar tänkte jag för då har man ju alltid maten med sig även om man inte gäller hjärnan :wink:
extremeblack skrev: På tal om det, när hon ligger i sjalen känns det som om mjölken rinner till som attans! Är det något som ni har upplevt?
Så var det för mig också. Jag antar att det är för att bebisen ligger mot bröstet och stimulerar dem. (jag har faktiskt tipsat vänner som vill få upp produktionen att sjala)
Användarens profilbild
Av Cisco
Gör inte som jag bara. Första gången jag gick ner till tvättstugan var jag så fokuserad på bebisen i sjalen att jag glömde hemnycklarna och låste mig ute tillsammans med krypet. Tur att man ammar tänkte jag för då har man ju alltid maten med sig även om man inte gäller hjärnan
Hihi, lätt hänt minsann! Nycklarna kom jag ihåg :)

Vi har idag sjalat 2X3 timmar och dotra har sussat sött hela tiden i den! Så praktiskt, och äntligen fick jag lite rörelsefrihet! Däremot nu när jag skulle byta blöja så undrar jag om sjalen suttit för hårt, för när blöjan var av hade hon som tryckmärken efter den, efter varenda liten skrynkla i blöjan och det såg inte så bra ut! Med tryckmärken menar jag, hur ska jag förklara, som om man stoppat ned jeansen i ett par väldigt tajta strumpor och det ser skrynkligt ut efteråt - både rött och vitt. Hoppas ni förstår hur jag menar! Har ni upplevt detta? Blev väldigt orolig, tänk om man stoppar blodflödet eller liknande....?
Av sjaltokan
extremeblack skrev: Vi har idag sjalat 2X3 timmar och dotra har sussat sött hela tiden i den! Så praktiskt, och äntligen fick jag lite rörelsefrihet! Däremot nu när jag skulle byta blöja så undrar jag om sjalen suttit för hårt, för när blöjan var av hade hon som tryckmärken efter den, efter varenda liten skrynkla i blöjan och det såg inte så bra ut! Med tryckmärken menar jag, hur ska jag förklara, som om man stoppat ned jeansen i ett par väldigt tajta strumpor och det ser skrynkligt ut efteråt - både rött och vitt. Hoppas ni förstår hur jag menar! Har ni upplevt detta? Blev väldigt orolig, tänk om man stoppar blodflödet eller liknande....?
Det är ingen fara, de är ganska mjuka i huden de små. Sådär kommer det se ut lång tid framöver speciellt när du gör över till vävd och de börjar väga lite mer. Helt ofarligt.

Ja att vara nära helst hud mot hud stimulerar mjölkproduktionen och hjälper ju dig att bli mer lyhörd för när hon vill amma än om hon legat i t.ex. vagnen. :tumup:
Användarens profilbild
Av Cisco
Hm, ännu fler följdfrågor! Hm, tror att de kommer sig av min osäkerhet med sjalen...

Om inte dottern sover när jag stoppar henne i sjalen, så börjar ofta bärandet med skrik för att sedan tystna... Gör jag fel??

När hon vaknar, vaknar hon och gallskriker och kräver att komma upp på en gång... Mellan detta sussar hon jättegott... Gör era barn så? Jag blir då livrädd när hon gallskriker så och tänker att jag gör helt fel....

Usch, gör jag helt fel eller är det någon som känner igen sig?

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?