Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag bestämde mig redan när jag blev gravid att den här gången ska jag banne mig lära mig att amma i sjalen - fick aldrig till det med Dante, och han verkade inte heller gilla att sitta fast i sjalen när han skulle äta.

Idag provade jag att amma i trikåsjal och konstaterade att nej, det funkade inte alls. (Vilket iofs kan ha att göra med att tillfället var illa valt - S hade hunnit bli riktigt arg eftersom jag hade knutit väldigt hårt och ordentligt, vilket hon ogillade, så när jag väl hade hissat ner henne och fått fram bröstet var hon rejält uppretad och ledsen och lugnade sig inte förrän jag lyfte ur henne och ammade i famnen som vanligt.) Förutom att bebis var förbannad så tyckte jag att det var svårt att lossa sjalen tillräckligt, det kändes som att allt bara hängde sig i smokingbältet.

Har testat liggande i ringsjal också, men jag tycker det är svårt att få tillräckligt stöd för huvudet den vägen. Jag får nog sätta mitt hopp till vävd sjal och mt. Men med mt, då måste man väl lossa midjebandet och hasa ner det, va?

Ett annat problem verkar vara detsamma som vid liggamning, att vinkeln gör att S borrar in näsan i bröstet och man alltså måste hålla undan med en hand för att hon ska få luft. Med liggamningen tycker jag dock hon verkar ha börjat fatta det där med att böja huvudet bakåt en smula, så det kanske ger sig med lite träning. Och allt eftersom hon blir större också, förstås. Annars känns det ju som lite av poängen med att amma i sjalen försvinner om man ändå har ena handen upptagen.

Ni som fått till det, hur har ni gjort?
Användarens profilbild
Av Scharlott
I trikåsjal har jag ffa fått till amning i vaggaställning. Har man en liten bebis som bärs mage mot mage i x-omslut-II, går det även att liksom flytta ner smokingbältet så bebisen sitter enbart i krysset och sedan "skaka ner" litegrann. Det går som sagt bra ffa med en liten bebis då han/hon inte behöver hamna så himla lång ner jfr med utgångsläget så att säga. När bebisen blir lite större tycker jag det är lättare att lägga honom/henne i vaggaställning med bebismagen vänd inåt och ena bebisarmen in under din armhåla. I början får man låta barnet få ett ordentligt tag och sedan när han/hon ammar lite lugnare kan man låta ena kryssdelen stödja huvudet.

I ringsjal har jag ammat i vaggaställning, samma sak där, låt barnet få ett ordentligt tag och lugna sig i amningen innan du drar upp sjalen som stöd för huvudet.

Lång vävd bärsjal känns som mer smidig att amma i (min personliga uppfattning), knyt x-omslut och bär barnet mage mot mage, när han/hon vill amma är det bara att hissa ner till rätt position och låta bebisen amma i upprätt sittande ställning. När bebisen ammat färdigt är det bara att hissa upp honom/henne i rätt position igen. Amning i mei tai och ergonomisk bärsele fungerar på liknande sätt.

Hoppas dessa råd ska vara till hjälp. Får du inte till det trots allt är du hjärtligt välkommen att komma till mig i Alingsås så hjälper jag dig på plats. Hör av dig i så fall - jag hjälper dig gärna! :D
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag lyckades inte förrän min dotter var lite större, kanske fem månader eller något i den stilen? Och det tog en hel del försök innan jag fick till det. Men när jag väl lyckades så var det väldigt praktiskt, och en period i somras var det i princip enda sättet att söva henne på (men då krävdes det att gå utomhus, skumpa med rätt benböj och sjunga samtidigt. Du kan väl tänka dig vilken syn, speciellt eftersom jag inte ville ha henne i solen utan ofta gick med paraply :Hahaa: )

Mina tips är i alla fall:
- Vävd sjal (eller MT eller sele, fast jag tyckte faktiskt att det var lättast i sjalen, i alla fall momentet att hissa upp efter amning, sovandes. Men det verkar jag vara rätt ensam om att tycka)
- Glöm att göra det utan att stötta upp med handen, i alla fall om du har lite större bröst. Det lyckades jag ytterst sällan med, och inte förrän hon började bli ganska mycket större.
- Glöm att det ska vara bekvämt. Det blir det inte när barnet ska hänga så långt ned, och speciellt inte om hon är ivrig på att amma så att man inte får tid till att bre ut sjalen. Har man tur så somnar hon snabbt, och är man då modig så kanske man kan våga knöla till det med att hissa upp barnet och bre ut sjalen sen.

Och nu känner jag att det låter lite negativt. Det ber jag om ursäkt för, och kanske är det färgat av att jag var rätt less på att amningsbära ett tag (speciellt när det började bli kallt ute och barnet gick över 10-kilos-strecket. Men det är sjukt praktiskt, och man känner sig som en supersjalare!

Bild
Senast redigerad av Sanna81 den sön jan 30, 2011 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Sanna81 skrev:Jag lyckades inte förrän min dotter var lite större, kanske fem månader eller något i den stilen? Och det tog en hel del försök innan jag fick till det. Men när jag väl lyckades så var det väldigt praktiskt, och en period i somras var det i princip enda sättet att söva henne på (men då krävdes det att gå utomhus, skumpa med rätt benböj och sjunga samtidigt. Du kan väl tänka dig vilken syn, speciellt eftersom jag inte ville ha henne i solen utan ofta gick med paraply :Hahaa: )
:Hahaa: Ja, vad gör man inte...
Sanna81 skrev:Mina tips är i alla fall:
- Vävd sjal (eller MT eller sele, fast jag tyckte faktiskt att det var lättast i sjalen, i alla fall momentet att hissa upp efter amning, sovandes. Men det verkar jag vara rätt ensam om att tycka)
- Glöm att göra det utan att stötta upp med handen, i alla fall om du har lite större bröst. Det lyckades jag ytterst sällan med, och inte förrän hon började bli ganska mycket större.
- Glöm att det ska vara bekvämt. Det blir det inte när barnet ska hänga så långt ned, och speciellt inte om hon är ivrig på att amma så att man inte får tid till att bre ut sjalen. Har man tur så somnar hon snabbt, och är man då modig så kanske man kan våga knöla till det med att hissa upp barnet och bre ut sjalen sen.
:notes:
(Fast jag har inte så stora bröst så med lite tur kanske jag kan slippa handstöttningsbiten!)
Användarens profilbild
Av pinkprincess
Jag har premiärammat i en lånad gås (tusen tack Droppen) men helt fria händer blir det inte för brösten är rätt fylliga :rodna:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag har inte riktigt haft tillfälle att träna mer, det har inte fallit sig så - dessutom är bebis lite snuvig och krånglar en del vid bröstet redan som det är, så jag väntar nog tills hon slutat med det.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?