Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emilie J
hej.
jag behöver lite hjälp!
jag har burit våran 4,5 åring på 17 kg i min ergosele, men nu ska vi utomland i okt och då kommer hon vara för tung för selen, max 18 kg.
så nu undrar jag om ni kan har några förslag på en sjal el liknande? (som inte är sååå varm) jag har inte burit i sjal som måste knytas så är lite oerfaren....

vad är max kg och vad heter sjalen???
Användarens profilbild
Av Mikaela
Nu är jag ju helt oerfaren på det här med både stora barn och sjalar, eftersom jag också har en ergo... Men jag skulle chansat på att det funkade, även om kg-gränsen är nådd tror jag. Jag tänker att det borde märkas om den börjar gå upp i sömmar etc och inte bara braka rakt av. Dessutom är det ju ingen "säkerhetssele", dvs den har inte livräddande funktion (som tex bilbarnstolar), så jag tycker inte det borde vara omöjligt att bära ett lite större barn.
Användarens profilbild
Av diddeldi
egentligen så ska man ju inte rekommendera ergo för barn över 18 kg, men den kommer absolut inte gå sönder vid 18 kg. tidigare var det en högre rekommenderad maxvikt men de sänkte den för att inte bli stämda av amerikanska föräldrar som fått ont i ryggen efter att ha burit extremt tunga barn extremt länge :wink:

men om du vill byta till nåt som inte har maxviktsgräns så skulle exempelvis kozy carrier (mei tai) eller didymos (lång vävd bärsjal) kunna vara möjliga alternativ. en mei tai är enklare att lära sig använda än en långsjal.

det finns selar som har maxvikt på 20 kg också, till exempel manduca och boba 2g.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Enligt tillverkarna så gäller som sagt 18 kg som övre viktgräns för ERGObaby Carrier. Tidigare viktrekommendationer innan de ändrades var hela 27 kg. Bärselen skulle med andra ord hålla utmärkt att bära en 5-åring. Samtidigt vill man (precis som diddeldi nämner) inte uppmana att bära för tunga barn :|

Vill du istället för din Ergo satsa på en bärsjal skulle jag rekommendera en lång vävd bärsjal eller en mei tai. BB-tai har t.ex. en rekommenderad max vikt på 20 kg och utbredbara axelband så du kan bära en 5 åring mycket bekvämt (kan jag säga av egen erfarenhet). Sköldpadda mei tai är extra bred och extra hög i ryggen så den passar speciellt bra till ett större barn, en kompis kan utan problem bära sin 6-åring. Finns massa bra vävda långsjalar som inte har någon rekommenderad maxvikt, t.ex. Natibaby wrap är en bra bassjal i relativt tunt tyg och med bra avlastning. Du nämnde dock att du gärna vill ha en bärsjal "som inte är sååå varm" och då är Calin Bleu gauzesjal en mycket populär och omtyckt bärsjal som är en av de absolut tunnaste och svalaste. Flera här på sjalbarn har burit stora barn i just gauzesjalen. Vill du hellre satsa på en annan bärsele så är Boba 2G och Patapum Toddler speciellt utvecklade att passa större barn.

Kan väl avslutningsvis passa på att tillägga att jag får anses som partisk i och med att jag säljer bärsjalar/bärselar. Å andra sidan är jag då partisk för dem alla olika sorterna :wink:
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag hade en meitai som Panakeia (här på sjalbarn) sydde till mig, när jag skulle bära min 6 åring, den är jättebra till att bära stora barn i om man är osäker på knytningar. (och den dyker upp på säljes så snart jag fotograferat den :tumup: )
Användarens profilbild
Av mammagumman
diddeldi skrev:
det finns selar som har maxvikt på 20 kg också, till exempel manduca och boba 2g.
:iagree: Boba dock 2 kg :fnissa:

Samt även Beco. Och som tidigare sagt går det alldeles utmärkt att bära över 18 kg i Ergo (fast det är mot rekommendationerna). Det har jag själv gjort :D

Och jag är också försäljare dvs partisk! :wink:
Av joannaoj
Elflin skrev:Jag hade en meitai som Panakeia (här på sjalbarn) sydde till mig, när jag skulle bära min 6 åring, den är jättebra till att bära stora barn i om man är osäker på knytningar. (och den dyker upp på säljes så snart jag fotograferat den :tumup: )
Jag har också en sån - så j******vla bra den är! Den här: syttochgjort (klicka på länken). (men min dotter väger just nu bara 10 kg förstås...
Användarens profilbild
Av Scharlott
joannaoj skrev:
Elflin skrev:Jag hade en meitai som Panakeia (här på sjalbarn) sydde till mig, när jag skulle bära min 6 åring, den är jättebra till att bära stora barn i om man är osäker på knytningar. (och den dyker upp på säljes så snart jag fotograferat den :tumup: )
Jag har också en sån - så j******vla bra den är! Den här: syttochgjort (klicka på länken). (men min dotter väger just nu bara 10 kg förstås...
Panakeia är jätteduktig :tumup:
Användarens profilbild
Av emelie
Jag är inte säljare av bärdon 8)
Om du tittar nedan i min profil så ser du min stora son ryggbäras i vår Ergo. Han är 5,5 år på den bilden och vägde strax över 20kg då.
Vi gick en lååååång promenad och han satt i den typ halva dagen.
Så det funkar jättebra att bära barn över 18kg. Tycker jag. 8)

Och Välkommen till Sjalbarn :hello:
Användarens profilbild
Av Scharlott
emelie skrev:Jag är inte säljare av bärdon 8)
Om du tittar nedan i min profil så ser du min stora son ryggbäras i vår Ergo. Han är 5,5 år på den bilden och vägde strax över 20kg då.
Vi gick en lååååång promenad och han satt i den typ halva dagen.
Så det funkar jättebra att bära barn över 18kg. Tycker jag. 8)
:app: :urule: 8)
Användarens profilbild
Av cutypie
Det som vi använder för att bära vår snart 5-åring (ganskan så sällan numera, men endå :D )
är en BabyHawk toddler mei tai. Viktgränsen är 20 kg.
Kanske inte den luftigaste, men vi har använt den under sommaren också och det har funkat fint.
Sen finns också BabyHawk Oh snap som är en SSC. Jag har aldrig provat den, men du hittar säkert nåt om den här på forumet under sjalrecensioner eller om du använder sökfunktionen. :D

Välkommen till sjalbarn! :vågen:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?