Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av emelie
Tjaaa... jag är ju ingen läkare, men när man lägger barn under tre mån på mage så lägger de ju sig själva i groda.
och sen om nu det uträta läget är bra, så kan det väl knappast vara bra att hänga i den positionen, med tyngden på bäckenet så där.
Det är kanske inte farligt, men min spekulation är iaf att bebisar trivs bäst i groda.

edit: när jag la mitt barn på mage la han sig i groda.
Det ju trots allt mitt enda underlag. :roll:
Användarens profilbild
Av Siania
emelie skrev:Tjaaa... jag är ju ingen läkare, men när man lägger barn under tre mån på mage så lägger de ju sig själva i groda.
och sen om nu det uträta läget är bra, så kan det väl knappast vara bra att hänga i den positionen, med tyngden på bäckenet så där.
Det är kanske inte farligt, men min spekulation är iaf att bebisar trivs bäst i groda.

edit: när jag la mitt barn på mage la han sig i groda.
Det ju trots allt mitt enda underlag. :roll:

:iagree: Vår dotter låg också alltid i grodposition den första tiden efter förlossningen så heeelt obekvämt kan det väl ändå inte vara?
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Jag har ju haft ett barn med höftluxation (omogen höftled) och hon låg i skena första två månaderna, vilket innebar konstant grodposition, för att höfterna skulle utvecklas korrekt.

Mer än så vet jag inte.

Sen förstår jag kanske inte riktigt citatet :oops:
90 graders "flexion" betyder???
45 graders "abduction" betyder???
Användarens profilbild
Av Scharlott
Sara med 98+02+05 skrev:Sen förstår jag kanske inte riktigt citatet :oops:
Det är de medicinska termerna för hur höftleden "böjs" 8) Skall se om jag kan förklara på ett sätt så även ickemedicinare kan förstå :wink:

Flexion innebär att benen är uppdragna så att knät hamnar högre än höfterna.
Abducerade höfter innebär att barnet sitter bredbent.

Läs mer och se bilder: http://www.ergobaby.eu/en/scienceentry_2.html
Där anges 45 graders abduction och 120 graders flexion för grodposition.
Användarens profilbild
Av anx
Men "hänger" de verkligen bara på bäckenet? Jag tycker att det ser ut som om friktionen mot ryggdelen tar upp en del vikt också. Om barnen inte satt tätt intill i sjalen så skulle nog inte grodposition vara speciellt skönt heller. Eller...? :hmm:
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Lottie skrev:
Sara med 98+02+05 skrev:Sen förstår jag kanske inte riktigt citatet :oops:
Det är de medicinska termerna för hur höftleden "böjs" 8) Skall se om jag kan förklara på ett sätt så även ickemedicinare kan förstå :wink:

Flexion innebär att benen är uppdragna så att knät hamnar högre än höfterna.
Abducerade höfter innebär att barnet sitter bredbent.

Läs mer och se bilder: http://www.ergobaby.eu/en/scienceentry_2.html
Där anges 45 graders abduction och 120 graders flexion för grodposition.
AHA, så knäna ska vara högre än höfterna då med andra ord (120 gr).

Men alltså, finns det verkligen två olika medicinska och vetenskapliga termer för höftens vinkel (grod resp human position)? Eller är det generella och samma (?) uttryck för den ställningen som används på olika sätt och med olika definition. Att en "läkare" skriver på Babybjörn eller på Ergo säger ju INGENTING om något alls egentligen. Eller är detta en stor vetenskaplig grej?... Om man får vara lite schkepptissk :wink:

I skenan tycker jag nog att det flexade mellan 90 och 120 grader kanske ungefär. SÅ exakt hölls inte höfterna så SÅ noga var det inte då iaf. Men då handlade det ju om att hålla höfterna i korrekt position så att de inte hoppade ur den flata ledskålen utan tillät skålen att växa färdigt/rundas kring kulan. TYp :roll: :oops:
Användarens profilbild
Av SannaM
Men inte får man 90graders flexion i bb :shock: ?? Det betyder en böjning i rät vinkel i höften! Har era barn det i BB? Nu tror jag iofs inte att det är hela världen... De flesta ungar tillbringar inte flera timmar i sträck i en BB av förklarliga skäl :P ...Egentligen tror jag ungar rätt tydligt säger ifrån vad som inte funkar också.

Sanna
Av surftrollet
Om det är det där tyska läkarutlåtandet du refererar till så trodde jag att han förespråkade grodposition men påstår att BB främjar den positionen.
Användarens profilbild
Av emelie
anx skrev:Men "hänger" de verkligen bara på bäckenet? Jag tycker att det ser ut som om friktionen mot ryggdelen tar upp en del vikt också. Om barnen inte satt tätt intill i sjalen så skulle nog inte grodposition vara speciellt skönt heller. Eller...? :hmm:
Innåtvänt tycker jag inte att de hänger så mkt, men utåt blir det mkt "häng", bebisen lixom faller framåt. och bära framåt så tidigt som möjligt tycks vara inne... :roll: :evil:
Av stayinshape
Hej Allihop!

Jag tror att grodposition och the human position är ungefär samma sak...

Problemet är att bebisen aldrig kommer upp i the human position i BB, så där talar de emot sig själv.

The Human Position innebär att benen ska vara på klockan 3 och klockan 9, men i BB hamnar de oftast på klockan 5 och klockan 7.

Dilemmat är att "sitsen" i BB är alldeles för liten, vilket gör det i stort sett omöjligt för barnet att få benen ut åt sidorna.

Bytte min BB mot en Beco där dottern sitter som en prinsessa : )

Mvh En Nyfiken Pappa
Användarens profilbild
Av Anso
*tassmärker* :D
Av eamane
esarina skrev:Om det är det där tyska läkarutlåtandet du refererar till så trodde jag att han förespråkade grodposition men påstår att BB främjar den positionen.
Har för mej det stod att den tyske läkaren skrev att "the human position" var möjlig att uppnå i BB? Ska kolla... Det står ju att selen gör så at de sitter så! Tycker inte det ser ut så på bilderna...
Användarens profilbild
Av Beckah82
En liten bebis med korta ben uppnår säkert den positionen i en BB vid mage-mot-mage-sittning.

men det betyder ju att man alltså bara kan använda den i 2 månader och sen är barnen för stora. de säger ju det själva till och med om man läser mellan raderna eftersom de till och med själva säger att barnet ska ha benen i 90 gr vinkel.
Användarens profilbild
Av Ullegulle
Å, absolut!
Det är bara kul om fler får läsa om min variant av kejsar Catos " för övrigt anser jag att Kartago måste förstöras"
(för övrigt anser jag att BB bör visa bilder på barn som sitter som de själva säger att de ska sitta... ;))
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?