Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Käthe
Jag tänker nu överge min trikåsjal för en vävd, eftersom jag förstått att de avlastar bättre. Det jag nu är ute efter är en sjal med den allra bästa avlastningsförmågan - men ändå inte tjock och varm! Finns detta? Det är inte (ännu i alla fall...) så viktigt för mig hur den ser ut i övrigt. tacksam för råd och tips!
Användarens profilbild
Av mammahappy
Fast det är väldigt svårt att både ha kakan och äta upp den :wink:
Å med det menar jag att ju tunnare sjalen är desto sämre blir avlastningen. Tex gauzen är ju bland de tunnaste sjalarna men den tycker jag inte alls avlastar som tex didymos, easycare mm.
Hoppediz tycker jag är bland de tjockaste sjalarna.
Amazonas carrysling är riktigt tunn och gosig men avlastar inte riiiktigt lika bra som tex easy och didymos.
Men alla vävda avlastar grymt mycket mera än en trikåsjal i alla fall.
Om du har möjlighet att gå på en sjalträff och testa lite olika vävda sjalar innan du köper en är ju bra. Men som sagt ju tunnare sjal man köper desto mindre avlastning.
Men jag skulle nog föreslå en amazonas carrysling eller easycare.
Hoppas att du får fler kloka råd.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Du har fått bra råd samtididigt är det ju så att avlastning o tjocklek går hand i hand ... jag har ju en del sjalarn o känner att mitt bästa råd är att köpa en begagnad tjok sjal som du gillar för det är viktigt att GILLA sjalen det är mycket roligare att bära då *ler !!

min erfarenhet är på dom flestavävda o tyvärr funkar inte didymos jackardvävda sjalar dom var på tok för vobbliga !!

men se till att kom på träff o se till att folk tar med sig sjalar så kan du både känna o klämma !!!!!
Av Käthe
Jahapp, det var ju det jag misstänkte, att det är lättare att bära med tjock sjal... jag har prövat Hoppediz, Amazonas och Bb-slen, av dem tyckte jag allra bäst om Bb-slen. Har ni någon erfarenhet av den? Jag tyckte den kändes ganska smidig jämfört med de andra.
Användarens profilbild
Av thanisa
Det enda man kan göra är nog att pröva sig fram till det man själv gillar bäst. För mig är tex hoppen alldelles för tjock. Avlastningen blir inte bra då den inte är tillräkligt följsam för tycker jag. Efter att ha testat runt så finner jag att för mig passar wellen bäst. Den är tunn, väger mindre än en indio med samma längd. Den är jaquard vävd men lyckas ändå få otroligt bra avlastning. De är dock väldigt sträva till en början men blir så otroligt mjuka och följsamma men har ändå kvar stunsen i sig så att de ger bra avlastning. Nu är mina barn inte så tunga som trollmammas. Min dotter väger 17 kg och henne bär jag lätt i någon timme med en wellen.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag gillar Hoppediz och Easycare bäst. Storken är väldigt stadig och bra, men för mig funkade det inte när A blev tyngre. Det blev för stumt och tryckte på axlarna så jag fick ont. Jag måste ha en lite stretchigare sjal för att det ska vara bekvämt.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Käthe skrev:Det jag nu är ute efter är en sjal med den allra bästa avlastningsförmågan - men ändå inte tjock och varm!
Det är mycket en smakfråga vilken bärsjal som man tycker är bäst :wink: Mitt tips är därför att besöka en sjalträff och prova lite olika varianter och sedan välja den som DU tycker allra bäst om 8)
Av Käthe
men hur vet man när det är sjalträff? Bor i Lund.
Användarens profilbild
Av Scharlott
Käthe skrev:men hur vet man när det är sjalträff? Bor i Lund.
Gå in under "Bärsjalsträffar" HÄR på SjalBarn. Där annonseras det med jämna mellanrum sjalträffar. Finns det ingen tråd om Lund just nu startar du en egen :wink:

Lycka till i valet av bärsjal! 8)
Användarens profilbild
Av marlene
Lottie skrev:
Käthe skrev:Det jag nu är ute efter är en sjal med den allra bästa avlastningsförmågan - men ändå inte tjock och varm!
Det är mycket en smakfråga vilken bärsjal som man tycker är bäst :wink: Mitt tips är därför att besöka en sjalträff och prova lite olika varianter och sedan välja den som DU tycker allra bäst om 8)
:iagree:

Jag gillar tex amazonas carry sling och tycker att den avlastar bättre än dom hoppediz som jag har haft. Så smaken är som baken :D
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag har en EllaRoo och den tyckte jag funkade väldigt bra. Sedan är det ju så att allteftersom barnet växer så ändrar man knytning, åtminstone så har jag gjort så.

1-2 månader = Elastisk i x-omslut
2-8 månader = Vävd i x-omslut
8-14 månader = Vävd i ryggknyt, x-omslut eller tibetan på ryggen.
12-18 månader = Ergonomisk sele

Såhär har det sett ut hos oss. Från det att Ellen var 10 månader så använde jag inte de långa sjalarna alls. Då var det bara ryggknyt som gällde. Du kanske ska göra så att du köper en av de svala sjalarna (Amazonas, EllaRoo, ElComal mfl) som inte avlastar helt perfekt, vilket i detta fall inte gör något eftersom barnet ändå väger så lite. När det kommer över 8-10 kilo så börjar det bli viktigare med avlastningen, åtmintstone så tycker jag det. Vid den vikten så brukar många ändå övergå till ryggknyt och då är det dags för en kortare sjal. Det finns inget som säger att man ska använda SAMMA sjal hela tiden.

//Kaja
Användarens profilbild
Av thanisa
Vi är ju många i Lund, får försöka samla ihop en träff snart där du kan få känna på många olika sjalar. Tror att det finns en stor sjalsamling i Lund även om man tar bort Helens lager.
Av Käthe
Tack för alla fina råd! Nu är det så att min lille gosse är sju veckor och väger drygt sex och ett halvt kilo redan, så därför vill jag redan lämna trikåsjalen fast hans bror hade den mycket längre. men omd et är så som Kaja säger, att en lång vävd är bra tills 8 - 10 kg, så kanske det inte är nån idé att köpa det alls? Men då vet jag inte vad jag ska bära i, har testat Ergo men tyckte att spännena satt på ett absurt obekvämt sätt under armarna/armhålorna, fattar inte alls det smarta i den placeringen. Och bära vill jag.
Användarens profilbild
Av Bello
Jag har en hoppediz och en bebina stjärntecken. Tycker att de avlastar ungefär lika bra, men bebinan är betydligt tunnare och smidigare och alltså inte alls lika varm.

Min dotter är drygt året och ca 10 kg, jag har absolut inga problem att bära henne i sjalen, kan gå med henne i flera timmar, speciellt om hon sitter på magen, vilket är gosigt med de yngre barnen. men även ryggen går bra, men då måste jag var lite mer noga med att verkligen "få till" knytningen.
Senast redigerad av Bello den tis sep 18, 2007 12:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av marlene
Käthe skrev:Tack för alla fina råd! Nu är det så att min lille gosse är sju veckor och väger drygt sex och ett halvt kilo redan, så därför vill jag redan lämna trikåsjalen fast hans bror hade den mycket längre. men omd et är så som Kaja säger, att en lång vävd är bra tills 8 - 10 kg, så kanske det inte är nån idé att köpa det alls? Men då vet jag inte vad jag ska bära i, har testat Ergo men tyckte att spännena satt på ett absurt obekvämt sätt under armarna/armhålorna, fattar inte alls det smarta i den placeringen. Och bära vill jag.
Fast det är nog en smak sak hur länge man orkar bära. Sen så slutar dom ju gå upp i vikt så snabbt som i början :)

En patapum kanske vore bättre för dig än ergo, det verkar som att mindre personer passar bättre i patapum
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?