Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av kat
Jag har precis börjat sjala min 3-veckorsbebis, han är nästan 60 cm lång och väger 5400gram så det är en stor pojke. Använder en trikåsjal från Minimundus men känner att jag får ont i ryggen direkt. Knyter jag fel eller har ni några tips på lösning? Kanske är det bara mina svaga magmuskler från kejsarsnittet som är boven i dramat?
Användarens profilbild
Av telistant
det ska vara tight, oftast mycket tightare än man tror från början, och du ska kunna pussa bebis på huvudet när den sitter i sjalen. Blir du trött i ryggen eller får du ont på annat sätt? En bild på hur det ser ut när du bär i sjalen underlättar att hitta problem

Själv blir jag trött i ryggen efter ett tag men nu är jag ovan eftersom jag jobbat i fem månader och precis blivit ledig igen och min "bebis" är ett år och väger ca 10 kg. Mina magmuskler är kassa (för lat) och då får jag ont i korsryggen efter ett tag.

När man burit ett tag blir man ju också stark i rätt muskler och orkar mer
Av kat
Bilder finns här: http://knatzan.blogg.se Ser det rätt ut?

Ska jag flytta upp knuten? Tight sitter den. Jag känner dels att det gör ont eller trötthet precis under korset och sedan i korsryggen. Kanske är det bara en vanesak.
Användarens profilbild
Av Lindajv
Jag är ingen sjalare egentligen, men nyfiken i en strut så tittade jag på bilden och tänkte spontant att om du kunde bre ut sjalen mer där i ryggen? Då fördelas tyngden nog mer över hela ryggen i stället. Säkert kan någon mer van svara ordentligt? Hoppas att du får till det och grattis till din lille pojke!
Av Sofie
Jag fick ont i ryggen en period efter w var född oavsett om jag burit den dagen. Jag trodde det var vanligt eftersom bäckenet ändrar vinkel lite och magen är borta, så musklerna får helt nya förutsättningar.
Kan det vara någon sådan smärta eller är det direkt kopplat till bärandet?

Mitt ryggont gick iaf över på en par veckor.
Användarens profilbild
Av kronärtskocka
MIn fru som födde vårt (dock ej med ks) barn hade också svårt att bära i sjal eller sele under de första veckorna pga. ryggvärk. Värken släppte efter ett tag och längre fram gick det bra för henne att bära utan att få ont.
Användarens profilbild
Av telistant
kat skrev:Bilder finns här: http://knatzan.blogg.se Ser det rätt ut?

Ska jag flytta upp knuten? Tight sitter den. Jag känner dels att det gör ont eller trötthet precis under korset och sedan i korsryggen. Kanske är det bara en vanesak.
Lite längre ner tror jag att du kan ha bebis, så får den mer stöd för nacken, men det känner du själv vad som känns bäst för er. Sen går det att breda ut lite till i ryggen men jag tror inte det är det som gör att du får ont. Träning att bära och återhämtning efter förlossningen kommer nog att göra susen. Säg till om det inte löser sig på ett tag. Och välkommen hit förresten :tumup:
Av kat
Tack för alla tipsen. Jag får testa lite olika helt enkelt, för ge upp vill jag inte! Just nu sussar han så sött i sjalen. Än så länge måste jag ge honom nappen när jag har honom i sjalen, för han tror direkt det vankas mat och börjar "picka" med huvudet. Spelar ingen roll att han är nyäten :)
Av Sofie
kat skrev:Tack för alla tipsen. Jag får testa lite olika helt enkelt, för ge upp vill jag inte! Just nu sussar han så sött i sjalen. Än så länge måste jag ge honom nappen när jag har honom i sjalen, för han tror direkt det vankas mat och börjar "picka" med huvudet. Spelar ingen roll att han är nyäten :)
Sjalamning? :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?