Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
solängel skrev:
kvarnvik skrev:Jag håller på att sticka en felted baby yoda hat och har just lagt upp till första örat, men jag fattar inte riktigt instruktionen,
Knit in St. st. for 2 inches, ending with a purl row.
Detta är alltså första varvet efter uppläggningen, och att man ska sticka på i 2 inches förstår jag, men vad betyder det fetmarkerade? Slätt, rätt eller ?
Om jag måste gissa gissar jag på stockinette stich, alltså slätt. Men det är bara en gissning.
Jepp stockinette stitch!
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
solängel skrev:
kvarnvik skrev:Jag håller på att sticka en felted baby yoda hat och har just lagt upp till första örat, men jag fattar inte riktigt instruktionen,
Knit in St. st. for 2 inches, ending with a purl row.
Detta är alltså första varvet efter uppläggningen, och att man ska sticka på i 2 inches förstår jag, men vad betyder det fetmarkerade? Slätt, rätt eller ?
Om jag måste gissa gissar jag på stockinette stich, alltså slätt. Men det är bara en gissning.
Jepp stockinette stitch!
:tackar:
Användarens profilbild
Av melon
erisara skrev:För den som undrar hur det gick med min provlapp så får jag säga att det var en fantastisk skillnad i mjukhet efter att jag tvättat den. Jag visste inte att garn kunde mjukna fullt så mycket. :shock: Och till råga på allt så stämde dessutom stickfastheten nästan på pricken. Hon som designade den måste sticka ungefär lika löst som jag.
Så roligt :vågen:
kvarnvik skrev:Mössan är en felted baby yoda hat i Drops Alaska och den ska ju då tovas. Vilken temperatur ska man ha då? Räcker det med 40 grader?
Jag skulle säga att bästa resultat får du om du filtar för hand. Du kan använda diskhandskar för att skydda händerna. :D
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnvik skrev:Mössan är en felted baby yoda hat i Drops Alaska och den ska ju då tovas. Vilken temperatur ska man ha då? Räcker det med 40 grader?
Tovning funkar såhär: det händer nästan ingenting, ingenting... Ingenting. Oc sen plötsligt händer massor!!!!
Torktumlare är lite bättre än tvättmaskin, då kan man kolla ofta...
För hand är annars ett säkert kort:)
Dessutom, om något blivit för litet går det att lösa med våld och hårbalsam eller sköljmedel ;)
Been there. Verkar inte lära mig av mina misstag heller! :Hahaa:
Användarens profilbild
Av melon
Nu har du fått lite olika svar :lol: och här kommer en åsikt till. Tvättmaskin är bra till saker där storleken inte har betydelse. Torktumlare är bra om man inte orkar/vill tova för hand och ändå behålla lite kontroll över tovningsprocessen. För hand har man allra bäst kontroll och man kan tova mer på vissa ställen tex.
Men om man tovar en provlapp i tvättmaskinen och stickar efter hur mycket det krympte ihop funkar inte det då? eller kan det bli olika ändå? Jag har ett tovprojekt på kö...

Å så en fråga till, måste man ha såpa för att tova eller går det bra utan eller med exv ullschampo eller vanligt schampo?
Användarens profilbild
Av melon
telistant skrev:Men om man tovar en provlapp i tvättmaskinen och stickar efter hur mycket det krympte ihop funkar inte det då? eller kan det bli olika ändå? Jag har ett tovprojekt på kö...

Å så en fråga till, måste man ha såpa för att tova eller går det bra utan eller med exv ullschampo eller vanligt schampo?
Det går säkert. Men en mössa är det gansa noga med, ett par centimeter hit eller dit kan göra att mössan passar dåligt. Så jag tycer det beror mycket på vad man ska tova.

Jag brukar tova med såpa, ullschampo är väl till för att inte tova ull?
melon skrev:
telistant skrev:Men om man tovar en provlapp i tvättmaskinen och stickar efter hur mycket det krympte ihop funkar inte det då? eller kan det bli olika ändå? Jag har ett tovprojekt på kö...

Det går säkert. Men en mössa är det gansa noga med, ett par centimeter hit eller dit kan göra att mössan passar dåligt. Så jag tycer det beror mycket på vad man ska tova.

Jag brukar tova med såpa, ullschampo är väl till för att inte tova ull?
Klart en mössa är det ju känsligt med storlek förstås

OK, vi hade ingen såpa o ska tova makens nya nålbundna (från svärmor :heart: ) vantar så vi funderade lite, men nu har vi handlat såpa men inte hunnit tova än iallafall :roll:
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?