Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Moson
Gav mig på min sjal som jag haft liggandes ett tag. Lite deppigt att inse att det är 246 varv kvar på sista spetskanten. En sån där bladkant så varven är som mest 20 maskor men ändå :roll:
Användarens profilbild
Av melon
visslan skrev:
melon skrev:
visslan skrev:
melon skrev:Någon som har stickat en tröja av denna modellen? http://garnstudio.com/lang/dk/visoppskr ... =1&lang=dk

Min syster har önskat sig en sån utan ärmar. Jag förstår inte riktigt hur ärmhålen stickas, eller klipper man upp dem efteråt?
Hm, jag tror att man avmaskar och sedan lägger upp igen medan man stickar en stor cirkel. Har sett något liknande på Ravelry... :hmm:
Aha så man stickar två avlånga hål? Jepp, det är en stor cirkel.
Jag tror det. Men jag ska inte svära på det.

Jo, men jag letade på Ravelry och fann Pinwheel Sweater! Om man sedan loggar in på Elann får man tillgång till mönstret och kan se hur koftan är konstruerad. Man sätter ett antal maskor på en annan sticka och tar upp den senare för att sticka ärmarna.
Tack för svaret. Då ska jag nog läsa mönstret lite mer noggrannt och hoppas på att det funkar som jag tänkt.
Kan någon ge mig ett råd? Jag vill sticka http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/PATTspoke.php (i stort sett, jag vill ändra på ärmavsluten) men hade inte tänkt mig att försöka jaga rätt på originalgarnet. Jag har ett ullgarn i rätt tjocklek (ungefär) men börjar fundera på om det blir för styvt? Jag menar, merinoull brukar väl vara ganska mjukt i jämförelse.

Jag har börjat sticka en provlapp i ullgarnet och vet inte riktigt om det blir bra eller inte. Jag kan åtminstone konstatera att om jag måste gå ner i storlek på stickorna för stickfasthetens skull (har inte mätt än, men jag får ofta göra det) så kan jag inte använda ullgarnet.

Någon som kan hjälpa mig tänka lite?
Av Ponyo
erisara skrev:Kan någon ge mig ett råd? Jag vill sticka http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/PATTspoke.php (i stort sett, jag vill ändra på ärmavsluten) men hade inte tänkt mig att försöka jaga rätt på originalgarnet. Jag har ett ullgarn i rätt tjocklek (ungefär) men börjar fundera på om det blir för styvt? Jag menar, merinoull brukar väl vara ganska mjukt i jämförelse.

Jag har börjat sticka en provlapp i ullgarnet och vet inte riktigt om det blir bra eller inte. Jag kan åtminstone konstatera att om jag måste gå ner i storlek på stickorna för stickfasthetens skull (har inte mätt än, men jag får ofta göra det) så kan jag inte använda ullgarnet.

Har du testat att tvätta provlappen med? Den blir kanske mjukare då?
Bubbi skrev:
erisara skrev:Kan någon ge mig ett råd? Jag vill sticka http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/PATTspoke.php (i stort sett, jag vill ändra på ärmavsluten) men hade inte tänkt mig att försöka jaga rätt på originalgarnet. Jag har ett ullgarn i rätt tjocklek (ungefär) men börjar fundera på om det blir för styvt? Jag menar, merinoull brukar väl vara ganska mjukt i jämförelse.

Har du testat att tvätta provlappen med? Den blir kanske mjukare då?
Ska tvätta den innan jag mäter sedan tänkte jag (har ett par cm kvar att sticka på den). Jag får hoppas den mjuknar då för annars vet jag inte hur jag ska göra (garnet är snyggt och i en trevlig färg, men om det blir en illvarm pansartröja så kommer jag ju inte att använda den).
Moson skrev:
visslan skrev:
Moson skrev:Någon som har tips på lämplig busstickning?
Det mesta som inte kräver komplicerade diagram eller annan minnesövning. Använd rundstickor så tar du mindre plats. :D
Rundstickor är givet :)
Jag funderar nu på om jag ska sticka färdigt tröjan som bara har en ärm kvar att stickas. Jag borde egentligen trots att den är ojämnt stickad och det finns risk för att den redan är för liten. Men det känns ju tråkigt om hon inte kan ha den och den ändå är lite halvfult stickad :hmm: Anledningen till att jag har väntat är att den är stickad i fame trend så jag måste leta upp rätt ställe på nystanet för att få det snyggt, är lite lat kanske :roll:
Dessutom kommer jag stå där med nästan ett helt nystan kvar fast delat på två. Vad ska jag isf göra med det?

Är det värt att ge sig på saker i ull som inte går supersnabbt? Tänker att snart (förhoppningsvis) är det ju vår, hur länge vill man ha ullgrejer på sig?

Har en himla massa 2-trådigt vitt ullgarn hemma som jag borde använda till något, men vad?
Mönsterstickat av det och Fame trend kanske, kan det funka? De är lite olika tjocklek men inte så jätte. Men då var det ju det där med diagram :roll:
:help:
Jag tänkte sticka en tröja i vitt ullgarn i strl ett år ungefär. Knut fyller ett i juni, men jag tänker att alla sommardagar är inte varma, och så kanske man vill vara ute på kvällarna och då är det skönt med en tjockare tröja. Och så kan man ha stickade ulltröjor istället för tunna jackor när det blir varmare vår. Så det är väl bara värmeböljorna som man inte vill ha ull på sig, och det är kanske 3-4 veckor varje sommar. 8)

Jättefin!! Men jag kan ju säga det att jag stickade jättefast i ett ullgarn till en bebisoverall en gång och den vart... inte så bra. Ostrechig och kliig och för liten.
Ullgarn kan vara mjukt och gosigt men skall inte stickas för hårt, helt enkelt.
Användarens profilbild
Av melon

Hårt stickad ull är inte trevligt. Kan du inte gå upp i stickor så att du får ett bra resultat på själva stickningen och sedan räkna om mönstret?
melon skrev:

Hårt stickad ull är inte trevligt. Kan du inte gå upp i stickor så att du får ett bra resultat på själva stickningen och sedan räkna om mönstret?
Jag vet inte om jag vill ge mig på att räkna om just det mönstret. Jag är lite halvnervös för att det skall vara för svårt ändå. :)

Så om det inte funkar med det garn jag har (fast det känns mjukare nu efter tvätt, ska kolla igen när det torkat klart) så byter jag nog garn till den tröjan och stickar en enklare modell med större stickor och ullgarnet jag har.
Det är ingen som råkar ha dubbel uppsättning av strumpstickor 2.25 som vill bli av med dom? :D
Användarens profilbild
Av MuuM
Ketronya skrev:Det är ingen som råkar ha dubbel uppsättning av strumpstickor 2.25 som vill bli av med dom? :D
Nääää. Men jag har nog 2 och 2,5 om det går bra.
MuuM skrev:
Ketronya skrev:Det är ingen som råkar ha dubbel uppsättning av strumpstickor 2.25 som vill bli av med dom? :D
Nääää. Men jag har nog 2 och 2,5 om det går bra.
Tack, det var snällt av dig men jag har redan provstickat med både 2 och 2,5 och det ena blev för hårt och det andra blev för löst :| Därför tänkte jag att 2,25 borde bli perfekt...
Användarens profilbild
Av tweed
Jag håller på att sticka en felted baby yoda hat och har just lagt upp till första örat, men jag fattar inte riktigt instruktionen,
Knit in St. st. for 2 inches, ending with a purl row.
Detta är alltså första varvet efter uppläggningen, och att man ska sticka på i 2 inches förstår jag, men vad betyder det fetmarkerade? Slätt, rätt eller ?
kvarnvik skrev:Jag håller på att sticka en felted baby yoda hat och har just lagt upp till första örat, men jag fattar inte riktigt instruktionen,
Knit in St. st. for 2 inches, ending with a purl row.
Detta är alltså första varvet efter uppläggningen, och att man ska sticka på i 2 inches förstår jag, men vad betyder det fetmarkerade? Slätt, rätt eller ?
Om jag måste gissa gissar jag på stockinette stich, alltså slätt. Men det är bara en gissning.
För den som undrar hur det gick med min provlapp så får jag säga att det var en fantastisk skillnad i mjukhet efter att jag tvättat den. Jag visste inte att garn kunde mjukna fullt så mycket. :shock: Och till råga på allt så stämde dessutom stickfastheten nästan på pricken. Hon som designade den måste sticka ungefär lika löst som jag.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?