Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Jag önskar det fanns en bok med alla möjliga olika mormorsrutor i, på svenska. Jag förstår verkligen inte de engelska beskrivningarna och skulle därför vilja ha en bok med enbart alla möjliga mormorsrutor. Man kan ju använda dem till så mycket och jag kan bara den vanliga.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Cillan skrev:Jag önskar det fanns en bok med alla möjliga olika mormorsrutor i, på svenska. Jag förstår verkligen inte de engelska beskrivningarna och skulle därför vilja ha en bok med enbart alla möjliga mormorsrutor. Man kan ju använda dem till så mycket och jag kan bara den vanliga.
Det hade varit awesome!!!
Användarens profilbild
Av visslan
Trulsamin skrev:
Cillan skrev:Jag önskar det fanns en bok med alla möjliga olika mormorsrutor i, på svenska. Jag förstår verkligen inte de engelska beskrivningarna och skulle därför vilja ha en bok med enbart alla möjliga mormorsrutor. Man kan ju använda dem till så mycket och jag kan bara den vanliga.
Det hade varit awesome!!!
Jag får väl ta mig an det! :vågen:
Jag har hållit kurs i mormorsrutor och fått förfrågan där också, faktiskt.
Användarens profilbild
Av puppan
You go visslan!
Användarens profilbild
Av visslan
puppan skrev:You go visslan!
Frågan är bara om man ska satsa på en översättning av någon riktigt bra bok eller om man ska göra helt eget material (=mycket svårare!).
Användarens profilbild
Av ellla
visslan skrev:
Frågan är bara om man ska satsa på en översättning av någon riktigt bra bok eller om man ska göra helt eget material (=mycket svårare!).
Eget!
tycker jag iaf...
Du akn ju säkert efterlysa mormorsrute recept här!
Användarens profilbild
Av visslan
ellla skrev:
visslan skrev:
Eget!
tycker jag iaf...
Jo. Fast jag fick bara sådan fruktansvärd prestationsångest...! :purskis:
Användarens profilbild
Av ellla
visslan skrev:
ellla skrev:
visslan skrev:
Eget!
tycker jag iaf...
men du kan ju börja på ett litet mönsterhäfte och se hur det utvecklar sig!
Användarens profilbild
Av puppan
ellla skrev:
visslan skrev:
ellla skrev:
visslan skrev:
Eget!
tycker jag iaf...
Ja, ett par tre stycken olika eller så.
Do it do it :app:
Användarens profilbild
Av visslan
puppan skrev:
ellla skrev:
visslan skrev:
ellla skrev:
visslan skrev:
Eget!
tycker jag iaf...
Ja, ett par tre stycken olika eller så.
Do it do it :app:
Åkejrå. :oops:
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag som inte kan så mycket kan ju provvirka mönsterhäftena för att se om de är lätt beskrivna.

Klart du klarar det! :vågen: Jag vill ha mormorsrutorhäfte :vågen:
Användarens profilbild
Av Cillan
Det här med mormorsrutor alltså....
Det var ett tag sedan jag virkade det nu så jag har nog glömt lite hur man gör. I en del beskrivningar står det att det ska vara 3 luftmaskor mellan varje stolpgrupp och en del säger 2. Vilket ska det vara? En del tar av garnet när de byter färg och en del bara fortsätter utan att liksom börja om. En del gör smygmaska när de fortsätter med samma färg för att det ska komma rätt en del inte. Vad är rätt? För många år sedan när jag gjorde dem så gjorde jag med 2 luftmaskor emellan men tycker det blev så trångt nu, jag har alltid bara fortsatt med ny färg eller med samma utan att börja om för varje varv. Blir det finare om man lixom börjar om när man byter färg eller gör smygmaska om man fortsätter med samma så att stolpgruppen hamnar "rätt". Någon som förstår mitt svammel?
Av lilla trasdockan
cillan:
jag avslutar alltid med en smygmaska å börjar sedan på nytt varv och antalet maskor mellan stolpgrupperna varierar beroende på garnets tjocklek
Användarens profilbild
Av visslan
Cillan skrev:Det här med mormorsrutor alltså....
Det var ett tag sedan jag virkade det nu så jag har nog glömt lite hur man gör. I en del beskrivningar står det att det ska vara 3 luftmaskor mellan varje stolpgrupp och en del säger 2. Vilket ska det vara? En del tar av garnet när de byter färg och en del bara fortsätter utan att liksom börja om. En del gör smygmaska när de fortsätter med samma färg för att det ska komma rätt en del inte. Vad är rätt? För många år sedan när jag gjorde dem så gjorde jag med 2 luftmaskor emellan men tycker det blev så trångt nu, jag har alltid bara fortsatt med ny färg eller med samma utan att börja om för varje varv. Blir det finare om man lixom börjar om när man byter färg eller gör smygmaska om man fortsätter med samma så att stolpgruppen hamnar "rätt". Någon som förstår mitt svammel?
Jag skulle säga att alla sätt är rätt. Faktiskt. Visst är jag jobbig? :wink:
Det är lite av en smaksak och jag tycker inte man ska ha för många pekpinnar. Man kan åstadkomma olika effekter med olika sätt att virka rutan på, så det är egentligen bara att experimentera fram till det du gillar bäst.
Användarens profilbild
Av Cillan
Tack alla för tips om mormorsrutan när jag inte får ihop det. Ska prova lite till men jobbar natt hela helgen så det har inte blivit så många varv på den än. Jag har funderat på om man skulle kunna göra den mer lång än fyrkantig om man gör fler på sidorna mitt emot varandra men tror nog att den bara skulle bli konstig men det hade varit fint som duk på vårat soffbord. Är det ingen som har något svenskt mönster på någon annan slags mormorsruta att dela med sig av? Det skulle vara kul att prova en annan modell.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?