Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

minns inte alls då de va länge sen jag ägde en trikåsjal.
Men ungefär hur länge funkar det?? :)
oki, för jag gav en trikåsjal till min kompis när hennes son föddes nu är han 6månader och väger över 7500gr för 1månad sen tror ja de va så han väger mycket möjligt kanske över 8kg nu, frågade min kompis idag om hon testat den nått och då svara hon att hon brukar bära honom i den...sen frågade hon hur länge man kunde då sa jag tills det börjar svaja :P va de rätt svar eller fel? vad jag minns så är de typ så... ;)
Jag hade en moby o Linus vägde nog ca 6 kg eller lite mer när jag bytte, det var stor skillnad på den och en vävd.
Jag tycker redan att det är bra mycket bättre att bära i vävd och min kille är 6 veckor på lördag (väger 5,5kg). Och då har jag ändå en Mam eco, som ska vara en av de stadigare trikåerna. Men ska man byta så tidigt så är det bra med en tunn vävd, jag bär i supertunn hoppe nu :tumup:
När bäbisen passerade sex kilo (vid ett par månader i vårt fall) började trikån kännas svajig tyckte jag, men då hade jag ju också burit ett större barn i vävd sjal tidigare så jag visste ju hur stadigt och bra det kunde kännas att bära även stora barn. :D
(Vi hade en minimundus och den tycker jag har kännts väldigt lik mobyn när)
...sen beror det ju mycket på hur och när man bär i sjalen. Om man bara bär kortare stunder inomhus skulle jag gott kunna tänka mig att bära i trikån längre än till 6-7 kilo, men är det frågan om längre promenader ute så tyckte jag som sagt att det började kännas onödigt svajigt redan då.
CrazyMagpie skrev: ...sen beror det ju mycket på hur och när man bär i sjalen. Om man bara bär kortare stunder inomhus skulle jag gott kunna tänka mig att bära i trikån längre än till 6-7 kilo, men är det frågan om längre promenader ute så tyckte jag som sagt att det började kännas onödigt svajigt redan då.
Ja precis, bara hemma till mys funkar det ju länge.
Det beror på vilken sjal man har, och hur hårt man knyter den. Breda sjalar fungerar bättre än smala. Baby Bundler är det bästa jag provat till lite tyngre bebisar. WBS är inte alls dum den heller, men jag tycker inte om de avsmalnande ändarna. Jag är ganska stor och knyter ganska långt ut på sjaländarna, och då får jag inte riktigt ned tyngden runt höfterna som jag vill.
Ang knytandet upplever jag att många knyter aningen löst, och därför upplever att det blir svajigt och tungt. Smokingbältet måste vara tightare än krysset, något att upplysa nybörjare om.
Lite OT men ändå relatareat till frågan:

Jag kan ibland tyckat att det är lite synd att trikåsjalar ofta säljs med rekomendationen att de fungerar att bära ända till dess att barnet är 8-12 månader, för jag tror att det finns en risk att många köper en trikåsjal relativt sent i tron om att den ska räcka länge och sen inte alls tycker att den avlastar så särskilt bra och dissar sjalandet helt pga det - för om man som jag har åttamånaders som väger över tiokilo så funkar trikåsjalar i regel inget vidare, oavsett hur bra man knyter.

Då är det (enl. mig iaf ;-) ) vävd sjal som gäller, alt. en superstadig trikåsjal, och det är ju svårt att ha koll på om man aldrig varit i kontakt med sjalar tidigare utan bara har att gå på de rekomendationer som står på förpackningen.
det beror ju på barnet också. David var en tung bebis, verkligen. Men han satt alltid stilla och lugnt så det var inte svajigt ändå. Dessutom visste jag inte bättre ;) Han var ca 7 månader och drygt 9 kg när jag köpte min första vävda, jag upplevde att mobyn funkade fram tills dess. Men med de andra två har jag bytt betydligt tidigare trots att de var mindre, för att jag visste hur mycket bättre en vävd sjal är! (och för att jag ville bära på ryggen från ca 2 månaders ålder).

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?