Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nadja
Nu kommer fler nybörjarfrågor här - hoppas det är okej.

Ni som syr mycket, har ni alla "värstingmaskiner" och OL's eller finns här någon som hankar sig fram och gör fina saker på enklare maskin också? Och med enklare maskin menar jag inte 600:- maskinerna från Ellos (?) etc, utan 3000:- Huskvarna eller så :floet2: (min första maskin som jag köpte nyligen är en Huskvarna Viking Emarald 116).
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:Fin body, kvarnvik! :tumup:

Tycker du modellen funkar? Vi hade en sån till storasyster, jättefin foxfiber, men den glipade hela tiden, så den fick gå vidare innan lillebror behövde den.
Det behövs ju förstås fler knappar än i en vanlig, jag ska sätta i en till på den här, sen tror jag att den kommer funka kanon. Bra att slippa två lager tyg på framsidan, det blir ju så varmt.
Användarens profilbild
Av tweed
Nadja skrev:Nu kommer fler nybörjarfrågor här - hoppas det är okej.

Ni som syr mycket, har ni alla "värstingmaskiner" och OL's eller finns här någon som hankar sig fram och gör fina saker på enklare maskin också? Och med enklare maskin menar jag inte 600:- maskinerna från Ellos (?) etc, utan 3000:- Huskvarna eller så :floet2: (min första maskin som jag köpte nyligen är en Huskvarna Viking Emarald 116).
Man klarar sig alldeles utmärkt med en vanlig maskin till husbehov. Har man bara stretchsömmar och tvillingnål så klarar man sig långt. Allt som är sytt före augusti i min blogg ä sytt med bara vanlig maskin, innan jag skaffade min kombiOL (efter det har jag knappt sytt, än mindre bloggat :roll: )
Användarens profilbild
Av carro83
Nadja skrev:Nu kommer fler nybörjarfrågor här - hoppas det är okej.

Jag tyckte nog att jag lyckades rätt bra innan jag köpte en OL (Husqvarnas S15)! Man får bara tänka lite på vilka sömmar man ska använda när det ska vara stretchigt (stavas det så??)
Användarens profilbild
Av Nadja
kvarnvik skrev: Man klarar sig alldeles utmärkt med en vanlig maskin till husbehov. Har man bara stretchsömmar och tvillingnål så klarar man sig långt. Allt som är sytt före augusti i min blogg ä sytt med bara vanlig maskin, innan jag skaffade min kombiOL (efter det har jag knappt sytt, än mindre bloggat :roll: )
tack för ditt svar :)
Stretchsömmar står det att den har, tvillingnål däremot finns inte med på listan - vad innebär detta?
Och vad är en "inbyggd nålpåträdare" egentligen? (som också finns med på listan...)

Vidare har jag varit inne och läst/tittat i din blogg nu. HIMMEL vad mycket fint du har sytt och stickat! Helt och hållet i min smak. Vi verkar gilla lite samma garner också. Fast sedan jag blev gravid har det inte blivit mycket stickat här - har tappat lusten helt. Har en stor kista med massa massa fina garner som bara ligger... har inte hjärta att göra mig av med dom men inte heller lust att sätta stickorna i dom. Säkert ett 10tal UFO'n liggandes också... funderar på att frogga dom så det iallafall bara är garn kvar som hånar mig.

Ny fråga: ni som syr massa fina kläder till era barn - säljer ni även dom vidare när de är urvuxna?

carro83 skrev: Jag tyckte nog att jag lyckades rätt bra innan jag köpte en OL (Husqvarnas S15)! Man får bara tänka lite på vilka sömmar man ska använda när det ska vara stretchigt (stavas det så??)
Låter vettigt. Hittills har jag inte sytt i stretch, men det lär komma. Väntar på lite skumma tyger som jag lovat dottern sy discokläder till hennes stora dockor i... glittrig stretch :shock: kan bli hur spännande som helst. :Hahaa:
Användarens profilbild
Av carro83
Är så glad att alla fyra sofföverdrag är klara!

Får se om jag hinner så något nytt till prinsen till hans kalas på söndag!
Användarens profilbild
Av carro83
Nadja skrev:
kvarnvik skrev: Man klarar sig alldeles utmärkt med en vanlig maskin till husbehov. Har man bara stretchsömmar och tvillingnål så klarar man sig långt. Allt som är sytt före augusti i min blogg ä sytt med bara vanlig maskin, innan jag skaffade min kombiOL (efter det har jag knappt sytt, än mindre bloggat :roll: )
tack för ditt svar :)
Stretchsömmar står det att den har, tvillingnål däremot finns inte med på listan - vad innebär detta?
Och vad är en "inbyggd nålpåträdare" egentligen? (som också finns med på listan...)

Vidare har jag varit inne och läst/tittat i din blogg nu. HIMMEL vad mycket fint du har sytt och stickat! Helt och hållet i min smak. Vi verkar gilla lite samma garner också. Fast sedan jag blev gravid har det inte blivit mycket stickat här - har tappat lusten helt. Har en stor kista med massa massa fina garner som bara ligger... har inte hjärta att göra mig av med dom men inte heller lust att sätta stickorna i dom. Säkert ett 10tal UFO'n liggandes också... funderar på att frogga dom så det iallafall bara är garn kvar som hånar mig.

Ny fråga: ni som syr massa fina kläder till era barn - säljer ni även dom vidare när de är urvuxna?

carro83 skrev: Jag tyckte nog att jag lyckades rätt bra innan jag köpte en OL (Husqvarnas S15)! Man får bara tänka lite på vilka sömmar man ska använda när det ska vara stretchigt (stavas det så??)
Låter vettigt. Hittills har jag inte sytt i stretch, men det lär komma. Väntar på lite skumma tyger som jag lovat dottern sy discokläder till hennes stora dockor i... glittrig stretch :shock: kan bli hur spännande som helst. :Hahaa:

Tvillingnål är en dubbelnål som man själv får köpa till...man får trä maskinen med två övertrådar i stället och då blir ovansömmen två raksömmar bredvid varandra och undersidan blir lite typ sicksack!

Om du googlar "sy med tvillingnål" kommer det upp en del frågor och svar!

Jag har inte själv sålt vidare något plagg sonen vuxit ur men jag har sett i köp och sälj barnkläder tråden att där är några som sålt de dom själva sytt!
Användarens profilbild
Av tweed
Tvillingnålen ser ut så här:
Bild
Det som krävs är att du har en extra pinne att sätta en övertrådsrulle till på. Tvillingnålen använder du om du ska sy på kantband i mudd på trikåplagg, eller till att fålla med. Det blir som två parallella raksömmar bredvid varandra och en sicksack på baksidan. Sömmen blir elastisk så det är bra till trikåplagg där vanlig raksöm spricker om man sträcker ut tyget.
Av MammaTess
:twisted: Dumma dumma tryckknappar, jag får inte till det, har en sån där plastmojäng för att sätta dit dem, värdelös..men varenda varenda gång kommer taggarna på fel plats och jag får slita av dem, vilket gör att det blir hål...

Finns det inget bättre sätt/redskap till att få dit dem? Just nu känner jag mig värdelös som sömmerska :roll: :whut:
Användarens profilbild
Av tweed
MammaTess skrev::twisted: Dumma dumma tryckknappar, jag får inte till det, har en sån där plastmojäng för att sätta dit dem, värdelös..men varenda varenda gång kommer taggarna på fel plats och jag får slita av dem, vilket gör att det blir hål...

Finns det inget bättre sätt/redskap till att få dit dem? Just nu känner jag mig värdelös som sömmerska :roll: :whut:
jag använder bara stoff&stils lilla pinne som man får med deras 10-pack, men då trycker jag alltid igenom piggringen för hand genom tyget och passar in med knappöverdelen, sen sätter jag verktyget över och drämmer till med hammaren. Lyckas i 9 fall av 10.
Annars finns det ju tänger, t ex Pryms, men knapparna till den är så dyra. Många av dem som syr tygblöjor har ju knappress eller tång för separata verktyg, finns verktyg för metallknappar till dem också.
Användarens profilbild
Av carro83
kvarnvik skrev:
MammaTess skrev::twisted: Dumma dumma tryckknappar, jag får inte till det, har en sån där plastmojäng för att sätta dit dem, värdelös..men varenda varenda gång kommer taggarna på fel plats och jag får slita av dem, vilket gör att det blir hål...

jag använder bara stoff&stils lilla pinne som man får med deras 10-pack, men då trycker jag alltid igenom piggringen för hand genom tyget och passar in med knappöverdelen, sen sätter jag verktyget över och drämmer till med hammaren. Lyckas i 9 fall av 10.
Annars finns det ju tänger, t ex Pryms, men knapparna till den är så dyra. Många av dem som syr tygblöjor har ju knappress eller tång för separata verktyg, finns verktyg för metallknappar till dem också.
Jag använder oxå pinnen från S&S...jag tänkte först att jag aldrig skulle lyckas (har oxå bara använt den där lilla plastsaken man viker dubbelt) men när jag väl gjorde som kvarnvik att jag pressade genom piggarna först och sen satte nästa del rätt så har jag inte misslyckats en enda gång hittills! Denna lilla pinne finns oxå att köpa löst på S&S utan knappar!
Användarens profilbild
Av mimpen
annbom skrev:
ellla skrev:
annbom skrev:Nu har jag beställt tros-mönster jag med. Jag är ju alltid missnöjd när jag köper trosor så jag hoppas massor på mönstret :vågen:
Jag med!

Nya sjalbarnstrenden
Det verkar inte bättre :loving:
har mina idag. de passar utmärk! :vågen:
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?