Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
Enid skrev:
Cilia skrev:Nu gick luften ur mig... Jag håller på med ett par velourbyxor till mig och ska ha mudd i midjan. Jag har mätt min midja och jag har kollat hur stora byxorna är i midjan och tar man bort 25% av byxan blir det samma som min midja, dvs mudden skulle vara lika stor som min midja. Det tyckte jag lät lite fel och gjorde mudden 3 cm mindre totalt. Men det verkar ha blivit för litet. Inte så att jag inte kan ta på mig mudden, utan mudden måste sträckas så infernaliskt för att täcka byxan.

Vad tycker ni? Ska jag köra på eller göra ny mudd som motsvarar 75% av byxan?
Antingen syr du in velourbyxan lite eller så gör du ½cm veck här och var där det behövs (jämt fördelat runt midjan) eller så sträcker du mudden för kung och fosterland eller så syr du i rynktrådar i velouren.

Mudden behöver vara lite mindre än din midja för annars åker byxorna ner, hur mycket mindre beror på hur stretchig velouren är.
Fast jag har även resår i mudden och den är större i omkretsen än mudden...
Av Enid
Cilia skrev:
Enid skrev:
Cilia skrev:Nu gick luften ur mig... Jag håller på med ett par velourbyxor till mig och ska ha mudd i midjan. Jag har mätt min midja och jag har kollat hur stora byxorna är i midjan och tar man bort 25% av byxan blir det samma som min midja, dvs mudden skulle vara lika stor som min midja. Det tyckte jag lät lite fel och gjorde mudden 3 cm mindre totalt. Men det verkar ha blivit för litet. Inte så att jag inte kan ta på mig mudden, utan mudden måste sträckas så infernaliskt för att täcka byxan.

Antingen syr du in velourbyxan lite eller så gör du ½cm veck här och var där det behövs (jämt fördelat runt midjan) eller så sträcker du mudden för kung och fosterland eller så syr du i rynktrådar i velouren.

Mudden behöver vara lite mindre än din midja för annars åker byxorna ner, hur mycket mindre beror på hur stretchig velouren är.
Fast jag har även resår i mudden och den är större i omkretsen än mudden...
Aha, då kan du göra mudden lika stor som resoren :tumup: .
Användarens profilbild
Av mimpen
Help me out here!

Jag ska sy en ny väska till min laptop, den första blev inte så bra. Dels för stor och dels för fulsydd :oops: Den här gången ska jag vara noggrann och omsorgsfull, så det så :lol:

Men. Frågan är. Jag funderar på hur man ska fästa axelbandet. Tidigare sydde jag en variant där liksom axelbandet gick ihop med sidorna på väskan. Men nu funderar jag på att sy en mer fodralliknande historia, kanske rent av med dragkedja. Och hur gör jag då?! Tankar någon?
Användarens profilbild
Av Panakeia
mimpen skrev:Help me out here!

Jag ska sy en ny väska till min laptop, den första blev inte så bra. Dels för stor och dels för fulsydd :oops: Den här gången ska jag vara noggrann och omsorgsfull, så det så :lol:

Men. Frågan är. Jag funderar på hur man ska fästa axelbandet. Tidigare sydde jag en variant där liksom axelbandet gick ihop med sidorna på väskan. Men nu funderar jag på att sy en mer fodralliknande historia, kanske rent av med dragkedja. Och hur gör jag då?! Tankar någon?
Måste den ha axelband om den är fodralliknande?

kke något mer handtagsliknande istället *spånar*
Användarens profilbild
Av mimpen
Panakeia skrev:

Jo, den måste det. För jag ska kånka till och från bussen och så, en bit att gå, orkar inte bära ih anden då.
Användarens profilbild
Av Panakeia
mimpen skrev:
Panakeia skrev:

Jo, den måste det. För jag ska kånka till och från bussen och så, en bit att gå, orkar inte bära ih anden då.
ah - jag tänkte att den då skulle ligga i en annan väska...
Men långa hantag då, så att det går att sätta den på axeln, men att du fäster den som handtag?
Användarens profilbild
Av mimpen
Panakeia skrev:
mimpen skrev:
Panakeia skrev:

ah - jag tänkte att den då skulle ligga i en annan väska...
Men långa hantag då, så att det går att sätta den på axeln, men att du fäster den som handtag?
Ja, det hade kunnat vara nåt. Nu ska vi se, jag har en på gång här som blir som den förra ändå. Men jag ska fodra den annorlunda så blir den kanske snyggare :hmm: Annars gr jag ett fodral med långa handtag :tumup:
mimpen skrev:
Panakeia skrev:

Jag skulle sy fast två D-ringar högst upp, på var sin sida, och sy en axelrem med karbinhakar i ändarna. Och så skulle jag sy ett sånt här fodral, fodrat med fleece eller tunt liggunderlag.
Användarens profilbild
Av mimpen
Säg mig. Ska sy knapphål. Hur ska man tänka - hur stort knapphål ska man göra i förhållande till knappen? Lite mindre? Lika stort? Lite större? :hmm:

Jag kan förstås prova massa olika varianter, men om nån har nån lathund...
Användarens profilbild
Av melon
mimpen skrev:Säg mig. Ska sy knapphål. Hur ska man tänka - hur stort knapphål ska man göra i förhållande till knappen? Lite mindre? Lika stort? Lite större? :hmm:

Enligt min sömnadslärare så ska det vara ca 2 mm mindre än knappen.
Användarens profilbild
Av mimpen
melon skrev:
mimpen skrev:Säg mig. Ska sy knapphål. Hur ska man tänka - hur stort knapphål ska man göra i förhållande till knappen? Lite mindre? Lika stort? Lite större? :hmm:

Enligt min sömnadslärare så ska det vara ca 2 mm mindre än knappen.
Oh så bra! Tack så mycket !Ska provsy några hål.

Hade ni sytt liggande eller stående knapphål på ett väsklock? Det ska vara en stor knapp bara mitt på liksom. Jag tänker liggande knapphål, fast jag vet inte vad man brukar sy...
Användarens profilbild
Av Fryle
mimpen skrev: Hade ni sytt liggande eller stående knapphål på ett väsklock? Det ska vara en stor knapp bara mitt på liksom. Jag tänker liggande knapphål, fast jag vet inte vad man brukar sy...
Jag vet inget om knapphål, men tänker alltid att längden ska vara i den riktning som eventuell dragning sker, alltså hade jag gjort stående på väskan.
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
mimpen skrev: Hade ni sytt liggande eller stående knapphål på ett väsklock? Det ska vara en stor knapp bara mitt på liksom. Jag tänker liggande knapphål, fast jag vet inte vad man brukar sy...
Jag vet inget om knapphål, men tänker alltid att längden ska vara i den riktning som eventuell dragning sker, alltså hade jag gjort stående på väskan.
:iagree: Men hur det SKA vara vet jag inte.
Av Marine78
När jag syr muddbyxor utgår jag inte från byxans vidd utan från midjebredden hos den personen som skall ha byxan (åtminstone för mig själv/vuxna eftersom det är så mkt mer tyg som mudden skall hålla uppe). Som exempel en minskning på närmare 30% för mig själv, 65 cm tillklippt mudd till 90 cm midja (eller eg är det mer över höfterna som mudden börjar och där är jag ännu bredare). Detta gäller när jag INTE har resår i mudden.

• 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?