Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
MammaTess skrev:
Kajsabajsa skrev:
Hur gör man en sån?
ja, det vill jag också veta :D För den var jättefin!
Jag tror ni kan söka på snäckskal i tråden, för det ser ut att vara en snäckskalsfilt. Varje gång den kommer upp är det massa folk som vill göra den. Den är verkligen superfin!
Användarens profilbild
Av binaem
MuuM skrev:
MammaTess skrev:
Kajsabajsa skrev:
Hur gör man en sån?
Jag tror ni kan söka på snäckskal i tråden, för det ser ut att vara en snäckskalsfilt. Varje gång den kommer upp är det massa folk som vill göra den. Den är verkligen superfin!
Ja den kommer från snäckskalsfilten här i tråden - det var kul att göra den
Användarens profilbild
Av binaem
binaem skrev:
MuuM skrev:
MammaTess skrev:
Kajsabajsa skrev:
Hur gör man en sån?
Ja den kommer från snäckskalsfilten här i tråden - det var kul att göra den
och tack för komplimangerna :loving:
Användarens profilbild
Av Zai
[quote="binaem"]Gjorde en julklappsfilt till systersonen, blev nöjd. [quote]
Den är verkligen fanatstiskt fin. En sån ska jag göra till en bebis som föds i maj. Hur stor gjorde du den och hur mycket garn gick det år?
Användarens profilbild
Av binaem
Zai skrev:
binaem skrev:Gjorde en julklappsfilt till systersonen, blev nöjd.
Den är verkligen fanatstiskt fin. En sån ska jag göra till en bebis som föds i maj. Hur stor gjorde du den och hur mycket garn gick det år?
Sök på Snäckskal här i tråden så hittar du beskrivningen. Hur mycket som gick åt ... hmmm ... kanske 1/2-2/3 nystan av varje färg. Använde restgarner så det är lite svårt att bedöma. Den är va 75 cm x 110 cm
Användarens profilbild
Av Fryle
MammaTess skrev:Kan någon barmhärtig människa lägga in en länk till snäcktråden, för jag hittar den inte :(
Jag är för korkad för att länka, men om du går in på sidan 10 och 11 i denna tråden hittar du först en länk till en engelsk sida och senare en svensk beskrivning direkt i tråden. :tumup:
Av MammaTess
Fryle skrev:
MammaTess skrev:Kan någon barmhärtig människa lägga in en länk till snäcktråden, för jag hittar den inte :(
Jag är för korkad för att länka, men om du går in på sidan 10 och 11 i denna tråden hittar du först en länk till en engelsk sida och senare en svensk beskrivning direkt i tråden. :tumup:
:tumup: :D
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
En liten fråga: Jag virkar just nu en halsvärmare i den där snäckskalstekniken, (Tack för beskrivningen :tumup: ) och vill kunna knäppa den. Hur fixar man knapphål ovanpå något virkat? Är det enklast att sy på tryckknappar och sen sy på riktiga knappar bara för att det är snyggt?

Binaem och ni andra som virkat snäckor, hur fasiken får ni det så slätt och fint? Mitt vågar sig och korvar sig och är inte det minsta slätt. Fixar det sig sen när man blockar? (som jag har förstått att man måste göra med virkat)
Användarens profilbild
Av Fryle
Kajsabajsa skrev:En liten fråga: Jag virkar just nu en halsvärmare i den där snäckskalstekniken, (Tack för beskrivningen :tumup: ) och vill kunna knäppa den. Hur fixar man knapphål ovanpå något virkat? Är det enklast att sy på tryckknappar och sen sy på riktiga knappar bara för att det är snyggt?

Binaem och ni andra som virkat snäckor, hur fasiken får ni det så slätt och fint? Mitt vågar sig och korvar sig och är inte det minsta slätt. Fixar det sig sen när man blockar? (som jag har förstått att man måste göra med virkat)
Jag har virkat mycket snäckor och tycker det har varit ganska slätt på en gång, men det varierar ju också med vilket garn och nål du har. I vilket fall som helst kommer en blockning att hjälpa till.

Att få det hållbart med en knapp på så löst virkat som snäckmönster tror jag är lite svårt, jag hade nog gjort någon anordning med en flärp eller nåt i fastare virkning.
Användarens profilbild
Av visslan
Kajsabajsa skrev:En liten fråga: Jag virkar just nu en halsvärmare i den där snäckskalstekniken, (Tack för beskrivningen :tumup: ) och vill kunna knäppa den. Hur fixar man knapphål ovanpå något virkat? Är det enklast att sy på tryckknappar och sen sy på riktiga knappar bara för att det är snyggt?

Du kan ju göra en eller två öglor: gör några luftmaskor och virka fastmaskor runt dem.

Angående "korvigheten", så kan det bero på olika saker. Kanske är det kombinationen garn och virknål som inte är helt optimal. Kanske är det garnet som behöver tuktas lite med blockning. Det kan ju också vara att du är lite ovan vid maskorna och därför virkar dem lite ojämnt.
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
visslan skrev:

Du kan ju göra en eller två öglor: gör några luftmaskor och virka fastmaskor runt dem.

Angående "korvigheten", så kan det bero på olika saker. Kanske är det kombinationen garn och virknål som inte är helt optimal. Kanske är det garnet som behöver tuktas lite med blockning. Det kan ju också vara att du är lite ovan vid maskorna och därför virkar dem lite ojämnt.
När du säger så där misstänker jag att det kanske är garnet och virknålen som inte riktigt passar ihop. Jag gjorde mormorsrutor med samma garn och samma virknål och det blev också vågigt. På garnet står det 4 och virknålen är 3,5 men 4 kanske bara gäller stickor? Ska tillägga att det var damen i garnbutiken som talade om vilken nål jag skulle ha :roll: I vilket fall som helst är jag nybörjare på virkning så det beror säkert på det också.
Användarens profilbild
Av binaem
Fryle skrev:

Jag har virkat mycket snäckor och tycker det har varit ganska slätt på en gång, men det varierar ju också med vilket garn och nål du har. I vilket fall som helst kommer en blockning att hjälpa till.

Att få det hållbart med en knapp på så löst virkat som snäckmönster tror jag är lite svårt, jag hade nog gjort någon anordning med en flärp eller nåt i fastare virkning.
Jag tyckte att det blev hyfsat slätt ändå men fukta. spänn ut och lägg under lite tryck annare
  • 1
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?