Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Humleblomstern skrev:Det var jag som var otydlig när jag skrev om "kvalitén inte motsvarar förväntningarna". Tyget har verkligen hållit i tvätten, men varning för att det krymper mycket, så beställ lite extra!
klövertyget? trikån eller det vävda?
Av annbom
Humleblomstern skrev:Det var absolut inget fel på tyget, men det var väldigt snedklippt. Jag hade beställt 50 cm och fick 40-46 cm. Jag behövde inte skicka tillbaka tyget jag fått, utan fick nytt hemskickat, 55 cm till och med om jag inte minns fel. Kontakten var dessutom jättetrevlig, så jag vill inte avråda någon från att beställa därifrån. Däremot skall man ju säga till om man får för lite tyg!

Och från Jofotex var det det blå och bruna tåget jag reklamerade. Mina tyger tappade färgen efter första tvätten. Jofotex ville dock inte säga att det var något fel på tyget (de trodde att jag fått det sista på en rulle, hmmm :roll: ). Likväl fick jag ersättningstyg, så då blev jag lite nöjdare i alla fall.
När vi nu ändå berättar positiva saker så kan jag berätta att jag fick för lite från myllymuksut och skrev och berättade. Lite sur började jag bli eftersom de inte hörde av sig fast de hade "haft hela helgen på sig" plus tre dagar till. På fjärde dagen damp ett kuvert ner med samma tyg, fast i rätt mängd :D
kvarnvik skrev:
Humleblomstern skrev:Det var jag som var otydlig när jag skrev om "kvalitén inte motsvarar förväntningarna". Tyget har verkligen hållit i tvätten, men varning för att det krymper mycket, så beställ lite extra!
klövertyget? trikån eller det vävda?
Klövertrikå!
annbom skrev:

När vi nu ändå berättar positiva saker så kan jag berätta att jag fick för lite från myllymuksut och skrev och berättade. Lite sur började jag bli eftersom de inte hörde av sig fast de hade "haft hela helgen på sig" plus tre dagar till. På fjärde dagen damp ett kuvert ner med samma tyg, fast i rätt mängd :D
Fast jag har klagat hos Myllymuskut utan att få svar jag. Det var stretchfrottén med bilar på som var riktigt vass och rivig, inte alls sådär supermjuk som deras andra stretchfrottéer. Tyvärr orkade jag inte dra i det mer, så jag släppte det.
Användarens profilbild
Av Nadja
Får man ställa dumma syfrågor här?

Jag köpte mig min första symaskin för ett par månader sedan och har nu börjat lära mig att sy lite. Har sytt några påslakanset, sytt upp gardiner och lite sånt smått. Så jag är en nybörjare verkligen.

Här kommer min korkade fråga.
Om man ska sy ngt som har en färg på ena sidan och en annan färg på andra sidan, kan man då sy med olika färger på under- och övertråd för att liksom matcha bäst? Eller blir det helknas? :hmm:
Användarens profilbild
Av SCSI
Nadja skrev:Får man ställa dumma syfrågor här?

Jag köpte mig min första symaskin för ett par månader sedan och har nu börjat lära mig att sy lite. Har sytt några påslakanset, sytt upp gardiner och lite sånt smått. Så jag är en nybörjare verkligen.

Om man ska sy ngt som har en färg på ena sidan och en annan färg på andra sidan, kan man då sy med olika färger på under- och övertråd för att liksom matcha bäst? Eller blir det helknas? :hmm:
Det är ingen dum fråga, och det går alldeles utmärkt!
Man får oftast fippla lite med trådspänningen innan det blir bra (provbitar av samma tyg!) men när den stämmer så ser man i princip inget av undertråden på översidan och tvärtom. :app:
Användarens profilbild
Av Nadja
SCSI skrev:

Det är ingen dum fråga, och det går alldeles utmärkt!
Man får oftast fippla lite med trådspänningen innan det blir bra (provbitar av samma tyg!) men när den stämmer så ser man i princip inget av undertråden på översidan och tvärtom. :app:
Men shit så bra!! Tack söta för svaret :)
Användarens profilbild
Av Stark
Nadja skrev:Om man ska sy ngt som har en färg på ena sidan och en annan färg på andra sidan, kan man då sy med olika färger på under- och övertråd för att liksom matcha bäst? Eller blir det helknas? :hmm:
Visst kan man sy med olika färg på trådarna. Det brukar jag göra om jag är för lat att spola upp ny undertråd. Men jag skulle nog inte göra det för att färgmatcha de olika tygerna om det skiljer mycket i färg mellan tygerna. För trots allt kan det vara så att den ena tråden lyser igenom pga att man inte har perfekt trådspänning. Så jag skulel nog inte sy med gul tråd på ena sidan och blå på andra sidan och förvänta mig att det inte ska synas alls om du fattar vad jag menar. Däremot skulle jag kunna tänka mig att sy med trådar som är ganska lika varandra färgmässigt, typ ljusblå/ljuslila, rosa/röd osv. Sen beror det ju mycket på vad du syr också.
Användarens profilbild
Av SCSI
Cilia skrev:Sen beror det ju mycket på vad du syr också.
[/quote]sant!
min erfarenhet är ändå att i typ lakansväv och sånt funkar det bra - värre med mjuka och/eller väldigt tunna tyger.
... och såna brukar man inte ge sig på som nybörjare ändå, tänkte jag.
Användarens profilbild
Av Stark
Nu gick luften ur mig... Jag håller på med ett par velourbyxor till mig och ska ha mudd i midjan. Jag har mätt min midja och jag har kollat hur stora byxorna är i midjan och tar man bort 25% av byxan blir det samma som min midja, dvs mudden skulle vara lika stor som min midja. Det tyckte jag lät lite fel och gjorde mudden 3 cm mindre totalt. Men det verkar ha blivit för litet. Inte så att jag inte kan ta på mig mudden, utan mudden måste sträckas så infernaliskt för att täcka byxan.

Vad tycker ni? Ska jag köra på eller göra ny mudd som motsvarar 75% av byxan?
Av annbom
Cilia skrev:Nu gick luften ur mig... Jag håller på med ett par velourbyxor till mig och ska ha mudd i midjan. Jag har mätt min midja och jag har kollat hur stora byxorna är i midjan och tar man bort 25% av byxan blir det samma som min midja, dvs mudden skulle vara lika stor som min midja. Det tyckte jag lät lite fel och gjorde mudden 3 cm mindre totalt. Men det verkar ha blivit för litet. Inte så att jag inte kan ta på mig mudden, utan mudden måste sträckas så infernaliskt för att täcka byxan.

Kanske sy in byxorna lite så att det passar. Du vill ju inte att byxorna ska ramla av sedan :Hahaa:
Av annbom

Jag syr mycket sällan med olika tråd utan den färg som kommer att synas är den trådfärg jag använder.
Användarens profilbild
Av Nadja
annbom skrev:

Jag syr mycket sällan med olika tråd utan den färg som kommer att synas är den trådfärg jag använder.
men säg att båda sidor kommer att synas...? tex en filt med olika tyger? :hmm:
Av Enid
Cilia skrev:Nu gick luften ur mig... Jag håller på med ett par velourbyxor till mig och ska ha mudd i midjan. Jag har mätt min midja och jag har kollat hur stora byxorna är i midjan och tar man bort 25% av byxan blir det samma som min midja, dvs mudden skulle vara lika stor som min midja. Det tyckte jag lät lite fel och gjorde mudden 3 cm mindre totalt. Men det verkar ha blivit för litet. Inte så att jag inte kan ta på mig mudden, utan mudden måste sträckas så infernaliskt för att täcka byxan.

Antingen syr du in velourbyxan lite eller så gör du ½cm veck här och var där det behövs (jämt fördelat runt midjan) eller så sträcker du mudden för kung och fosterland eller så syr du i rynktrådar i velouren.

Mudden behöver vara lite mindre än din midja för annars åker byxorna ner, hur mycket mindre beror på hur stretchig velouren är.
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?