Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Svampp
Jag håller på att bli vansinnig på min stackars Bernette 60 maskin som inte klarar att sy i särskilt många andra tyger än typ tunnare bomullstyg utan stretch... Har i flera år tänkt köpa ny maskin men inte kunnat bestämma mig för vilken. Jag vill ha en enkel maskin som klarar att sy i både ordentligt tjocka tyger (t.ex. lägga upp jeans, sy i tjock ull i flera lager mm), riktigt tunna tyger, "kletiga" tyger som exempelvis vaxduk, stretchiga tyger mm. Den ska helt enkelt klara typ raksöm och sick-sack i alla tyger samt kanske ha lite bra knapphålssömmar och om ni har tips på andra mkt bra sömmar som man kan ha till vardagssömnad. Så ska den vara hyggligt billig. Inte gärna mer än 5-6000 kr. Men det ska vara bra kvalitét och lätt att fatta hur man använder den. Vad ska man ha då? ;) Nån som kan tipsa? Börjar bli desperat nu, så måste helt enkelt bestämma mig!
Användarens profilbild
Av äpple
En klassisk fråga om inte är lätt att svara på. Det klassiska svaret brukar vara att ta med dig lite tyger som du syr i och åk och prova maskiner i affärer. :-)

Så länge du håller dig till de kända märkena / köper från en symaskinsaffär så borde du kunna köpa nästan vilken maskin som helst och känna dig nöjd. Kom ihåg att titta på tillbehören, tex en teflonpressarfot till de kletiga tygerna, en övermatare för bättre matning osv.

Jag kan tyvärr inte Bernina/Bernette så jag kan inte ge något tips på modell ifall du vill fortsätta med det märket. Jag brukar tipsa om Janome Easy Jeans (http://butik.skovdesymaskiner.se/janome ... eans/784-0), men som sagt det finns ju (tyvärr) många bra symaskiner.
Användarens profilbild
Av Svampp
Tack för tipsen! Jag vill absolut inte ha nån Bernette igen, är mkt besviken på den jag har. Men står nu och väljer mellan Easy jeans och Pfaff Select 3.0. Verkar som att easy jeans klarar tjocka tyger bättre och pfaff har smalare hmm... tappat ordet, arm nånting för att sy t.ex. ärmar, samt att att man kan sy på frihand på Pfaff. Men pfaff är å andra sidan lite dyrare. Ska se till att komma iväg och prova båda maskinerna så snart som möjligt. Men tar gärna emot synpunkter på dessa två maskiner, både bu och bä. Och gärna tips på vad man ska prova för olika tyger och sömmar när man provar maskinerna!
Användarens profilbild
Av äpple
Svampp skrev:pfaff har smalare hmm... tappat ordet, arm nånting för att sy t.ex. ärmar, samt att att man kan sy på frihand på Pfaff. Men pfaff är å andra sidan lite dyrare.
Friarm heter det helt enkelt :-) Jag använder nästan aldrig friarmen, syr jag muddar så syr jag inifrån så att säga (har ingen friarm på overlocken). Däremot tror jag den inbyggda övermataren på Pfaffen kan vara riktigt trevlig.

Kolla gärna in Sysidan, där finns det många trådar som diskuterar symaskiner, http://www.sysidan.se/forum/. Det är lite grann som att köpa bil dock, alla har sina favoritmärken.
Användarens profilbild
Av Svampp
Fick en janome easy jeans av min man i julklapp så nu kan jag sluta fundera ;) Så nu ska jag bara ta mig tid att lära mig den onrdentligt!
Användarens profilbild
Av Sedum
Svampp skrev:Fick en janome easy jeans av min man i julklapp så nu kan jag sluta fundera ;) Så nu ska jag bara ta mig tid att lära mig den onrdentligt!
:vågen: :loving:
Användarens profilbild
Av Mosan
Vad roligt! Hoppas det blir bra!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?