Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Humleblomstern
joannaoj skrev:
Humleblomstern skrev:Kan man inte komma på ett lurigt tvåpartsystem med ull som ett skal... Fästes med liten knapp i varandra. Och så kan man tvätta ullen separat och själva bindan i 60. Såg att jofotex hade engelska försvarets ulltyg, kanske vore något att testa...
Precis vad jag tänkte. En enkel binda, enbart i ull, med tryckknapparna där de ska vara, och så klickar du på en flanellimpa. Underbindan i ull borde ju inte behöva bytas varje gång heller.
Precis en sådan vill jag också ha! Hade gärna sluppit PUL:en.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
joannaoj skrev:
Humleblomstern skrev:Kan man inte komma på ett lurigt tvåpartsystem med ull som ett skal... Fästes med liten knapp i varandra. Och så kan man tvätta ullen separat och själva bindan i 60. Såg att jofotex hade engelska försvarets ulltyg, kanske vore något att testa...
Precis vad jag tänkte. En enkel binda, enbart i ull, med tryckknapparna där de ska vara, och så klickar du på en flanellimpa. Underbindan i ull borde ju inte behöva bytas varje gång heller.
Typ de här? Visserligen med pul men enligt samma princip: http://emiliten.blogspot.com/2010/05/ja ... ingar.html

Jag blev inte riktigt nöjd med dem får jag tala om, tyckte det blev för bökigt och sydde ihop dem (och då blev de riktigt bra "mycket-mens-bindor", kan liksom inte läcka). Men vill man ha ull som spärrskikt kanske det är värt besväret. Jag skulle då rekommendera två knappar, en uppe och en nere, inte bara en uppe som jag hade.
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jenny med Emiliten skrev:
joannaoj skrev:Har någon av er lyckats med (tovad) ull som spärrskikt? Jag vet att det finns i Moonbows, men hur tjockt ska det vara för att hålla tätt? Jag undviker helst pul, och fleecen släpper igenom direkt. Kanske för att jag har så tighta brallor.... Dessutom luktar fleece rätt illa.

Och fråga två (som säkert diskuterats tusen gånger förr): billigaste/enklaste sättet att lägga i knappar? Vilka knappar? Vilket verktyg? Jag tänker inte massproducera, så alternativ som "blir billigt i längden" är inget för mig. Eller har någon nån annan briljant alternativlösning för hur bindorna ska hållas på plats? Kardborre vill jag förstås inte ha i byxan... Jag är då kräsen, jag!
Jag har testat vadmal (vävd, valkad/tovad ull) och det håller fukt bra men tål inte så många tvättar i 60 grader så det går nog bort. Men det skiljer oerhört i kvalitet från tyg till tyg, man måste testa! Ullinterlock håller bättre men även den blir lite tilltufsad i kanterna, i alla fall om man centrifugerar dem som jag gör (vet, borde inte, men jag klarar inte att komma ihåg att plocka ur ullbindorna före centrifugering).

Många använder metallknappar i sina bindor, såna som man köper i vilken sybehörsaffär som helst, det verkar funka det med, men plastknappar håller nog bättre i tvätt. Bindor är lätta att knappa i efterhand så för dig kanske det skulle vara ett bra alternativ att gå hem till en kampressägare och knappa när du sytt ett tjugotal bindor, många erbjuder det mot självkostnadspris. Kolla i den här tråden eller i blöjsömmersketråden om det bor någon nära dig (har du vägarna förbi Vällingby kan du höra av dig till mig :lol: ).
Tryckknappsservice: http://shop.babythings.se/article_info. ... icles_id=4
Om det är någon här som knappar åt andra så lägger jag gärna med er i listan om ni vill. :)
Av joannaoj
Nej, fel tänkt! Ulldelen ska vara rektangulär, och bindan som knäpps på är den del som ska ha vingarna. Annars blir det megatjockt, ju.

ellla skrev:
Om du är i ume, joanna, kan du knappa här :)
Tål att tänkas på. Var bor du? Vi åker upp på tisdag, men jag kanske inte hinner bli färdig med syandet innan dess.
Användarens profilbild
Av ellla
joannaoj skrev:Nej, fel tänkt! Ulldelen ska vara rektangulär, och bindan som knäpps på är den del som ska ha vingarna. Annars blir det megatjockt, ju.

ellla skrev:
Om du är i ume, joanna, kan du knappa här :)
Tål att tänkas på. Var bor du? Vi åker upp på tisdag, men jag kanske inte hinner bli färdig med syandet innan dess.
Ja, ullen kan ju bara vara som läkageskydd under kanske?

Jag bor precis brevid flyget. Det är skyltat till flyget både från E4 och över kolbäcksbron. Alldeles vid flyget är en rondell, där är ett rött plank och bakom det ser man ett bostadshus. Där bor jag :D Man kör in vid alla traktorerna och liksom runt traktorfirman, vi bor liksom på baksidan.

Alviksvägen 3. På Eniro är min adress rätt. Ellinor Landmark heter jag. :D
Av joannaoj
Jenny med Emiliten skrev: Om vingarna inte har läckageskydd så kryper ju fukten ut genom vingarna i trosan ju.
Äsch... då får jag fila vidare då.

Eller så provar jag som jag tänkte, och ändrar mig kanske senare, för jag vet inte vad för slags mens ni har, men jag verkar inte ha någonting som kryper någonstans. Problemet för mig är att saker och ting går rakt nedåt igenom en femkronestor fläck på bindan, sedan är resten av bindan helt torr, och det spelar egentligen ingen roll hur länge jag har den på. Ibland flyttar jag lite på bindan för att förlänga användningstiden. Långa nattbindor har aldrig varit till någon hjälp för mig, för det sprids ju ingenstans som sagt. Kanske jag borde dricka mer vatten...

Nu har jag tjock ull fixad, och ska prova det. Jag vågar mig inte på för tunna grejor. Än.
Användarens profilbild
Av ellla
joannaoj skrev:
Jenny med Emiliten skrev: Om vingarna inte har läckageskydd så kryper ju fukten ut genom vingarna i trosan ju.

Eller så provar jag som jag tänkte, och ändrar mig kanske senare, för jag vet inte vad för slags mens ni har, men jag verkar inte ha någonting som kryper någonstans. Problemet för mig är att saker och ting går rakt nedåt igenom en femkronestor fläck på bindan, sedan är resten av bindan helt torr, och det spelar egentligen ingen roll hur länge jag har den på. Ibland flyttar jag lite på bindan för att förlänga användningstiden. Långa nattbindor har aldrig varit till någon hjälp för mig, för det sprids ju ingenstans som sagt. Kanske jag borde dricka mer vatten...

Nu har jag tjock ull fixad, och ska prova det. Jag vågar mig inte på för tunna grejor. Än.
OM du kommer förbi här har jag ullinterlock från Myllymuksut liggande i lådan. Det är ju inga stora bitar som behövs så du kan prova lite med den om du vill?
Användarens profilbild
Av Trulsamin
joannaoj skrev:

Det är samma här, det har hjälpts lite av att sy ordentliga kanaler i bindorna så att det lättare sprider sig men jag flyttar också omkring bindan :P

Och knappar har jag med, metall från bibbis textil. Fungerar jättebra till tygbindorna. Och du får jättegärna använda min tång och knappar att knappa med om du har lust, det händer ju att jag är i Lund så det kan säkert lösa sig om det skulle behövas...
Användarens profilbild
Av Lojse
jag tänker att det borde finnas hundägare här?

någon som har sytt tikskydd och vill dela med sig av något bra mönster.

mitt uppe i allt kaos verkar tösen vara pågång, mycket tidigare än räknat.. så jag vill få ihop något duglit de närmaste dagarna.
Av Enid
Jag har använt tunn tät dräkttyg i 100% ull som spärrskikt i bindor och det har fungerat bra hittills trots att vi har hårt vatten. Innan jag sydde av det har jag tvättat det i maskin för annars krymper det rejält och deformerar bindan.
Användarens profilbild
Av ellla
Lojse skrev:jag tänker att det borde finnas hundägare här?

mitt uppe i allt kaos verkar tösen vara pågång, mycket tidigare än räknat.. så jag vill få ihop något duglit de närmaste dagarna.
Hur stor är hon? Vi har ett som Elsa aldrig använder... Hon gillar det inte och håller hellre sig själv ren av egna krafter, så att säga... Ska jag leta lite?
Användarens profilbild
Av Lojse
ellla skrev:
Lojse skrev:jag tänker att det borde finnas hundägare här?

Hur stor är hon? Vi har ett som Elsa aldrig använder... Hon gillar det inte och håller hellre sig själv ren av egna krafter, så att säga... Ska jag leta lite?
jag har inte haft henne hemma och har inte kunnat mäta osv.. men jag får hem henne imorgon. hon väger 14kg och är en staffe, hon är rät smal om midjan fortfarande.. men det lär ju ändras nu efter första löpet
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?