Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Auroratiger
(Det finns säkert trådar om detta tidigare men orka leta...)

Har ni upplevt att era barn blir starkare i nacken tidigt av att bäras mycket? Jag ser ju hur Stella, en vecka, jobbar som sjutton för att lyfta huvudet i sjalen, och lyckas också. Och jag minns att jag reagerade på det med Dante också, nu började jag sjala honom något senare, men ändå.

På BVC fick jag en broschyr om magläge och hur viktigt det är att barnen inte ligger på rygg hela tiden i vaket tillstånd, både för nackens skull och för huvudformens. Flera sidor med tips på hur man håller och underhåller sitt barn på mage. Inte ett ord om bärande, väldigt synd tycker jag.
Av herilane
Det är svårt att säga för jag har inget att jämföra med. Jag har burit båda barnen mycket från början och båda har haft stark nacke. Nu fick grannen en bebis 2 dagar före oss och vår son har helt klart starkare nacke. Men är det pga bärandet? Eller för att han har spänt hela kroppen och böjt nacken så mycket när han har skrikit pga mjölkallergin? Eller för att han bara är så? Ingen aning. Och stora tjejen är rätt stark i största allmänhet, så även där är det svårt att säga vad som orsakades av vad.
Användarens profilbild
Av Mikaela
Vår dotter har ju också burits mycket och har alltid haft stark nacke. Men å andra sidan fick hon "beröm" redan på bb för sin starka nacke. Och då hade vi inte hunnit bära så mycket ju. Men det borde ju påverka tycker jag.
Användarens profilbild
Av April
Mina flickor har också haft stark nacke. De har både burits och inte kunnat sova annat än på mage 8)
Så mina flickor har npg blivit straka av "båda sakerna".

Kram
Användarens profilbild
Av Catti36
Ingen aning men min son var tidigt som en liten uggla och fick beröm på BVC "här ser man att du fått ligga på magen ofta". Jag sa inget, men hade jag sagt nåt så hade det varit i stil med: nej, han ligger aldrig på mage eftersom han då tror att jag övergivit honom ochgallskriker.... Han bars alltid i famn eller i sjal. Och satt och plirade med sina STORA ögon.
Användarens profilbild
Av Zircona
Catti36 skrev:Ingen aning men min son var tidigt som en liten uggla och fick beröm på BVC "här ser man att du fått ligga på magen ofta". Jag sa inget, men hade jag sagt nåt så hade det varit i stil med: nej, han ligger aldrig på mage eftersom han då tror att jag övergivit honom ochgallskriker.... Han bars alltid i famn eller i sjal. Och satt och plirade med sina STORA ögon.
Precis samma här! Jag kunde med ena handens fingrar räkna antalet gånger som lilla E legat på mage när jag fick beröm på bvc för hur stark hon var... Jag bara nickade och log :D

Ja, jag tror helt klart att mitt bärande av henne har lett till att hon är så stark som hon är. Jag har även hållit henne i "sittandes" position sen hon var nyfödd (hon gillade aldrig att ligga på rygg i famnen) och vid 4½ mån ålder kan hon sitta själv :app: Sen tror jag att det även är andra faktorer som spelar in som tex längd, vikt, muskelmassa etc.

Lilla E är den enda av sina jämnåriga kompisar som håller i sig när man bär henne, som en liten apa :loving:
Användarens profilbild
Av Alven
Alla mina tre har varit starka och kunnat lyfta (och hålla upp) huvudet redan när de låg på min mage efter förlossningen. David är inte sjalad från start som de två andra, men jag märkte ingen skillnad i nackstyrka för det. Alla tre har enbart sovit på mage från någon veckas ålder för övrigt...
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
Jag minns att alla kommenterade hur stark Bobo var i nacken och honom har vi burit mycket ända från början.
Användarens profilbild
Av emindy
Vi hade henne aldrig i magläge för att träna nacken men upplevde att hon var stark redan ifrån början. Så svårt att veta om det var pga sjalen eller bara grunddisposition.
Av Cela
Min äldsta son var svag i nacken länge, ändå bar jag honom nästan konstant i en Baby Björn eller hade honom i famnen. BVC tjatade på mig att vi var tvugna att träna honom att ligga på mage. Jag tror dock att hans svaga nacke berodde på att han hade problem att gå upp i vikt på grund av strulig amning och envis torsk i munnen.

Familjens nykomling lyfte på nacken direkt när han kom till bröstet efter förlossningen. Nu 10 veckor gammal, buren i en Mam Eco, så är han jättestabil och stark. Här funkar också amningen som den ska och han följer sin kurva.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?