Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av annbom
letw83 skrev:Jaha, nu har jag fått hem fuskmockan från shuna, så nu ska det sys massor i avslagsbindor 8)
Tror ni vanlig nattbindestorlek räcker? Eller ska jag göra dom ännu större?

Och hur mkt ska man ha i dom? Har 3 lager flanell i mina vanliga dagbindor, men jag antar att det inte räcker långt. Funderar på att ha microfiber och/eller bambufleece inuti, men hur många lager är ju frågan. 3? 4? Man kanske inte behöver överdrivet mycket, man vill ju säkert byta relativt ofta ändå.

Kanske ska göra några nattavslagsbindor oxå :hmm: , och dom får man nog kanske göra rejält tjocka och stora, fast iof så kan man ju byta när man är upp och ammar (om man orkar), jag lär ju knappast få sova natten igenom ändå:roll:

Nån som har nån ide?
Jag skulle nog inte sys så många stora bindor, för man blöder inte så mycket så länge. Sedan blir det ju ganska mycket blöjor i början också så man får ändå tvätta ofta. Jag har ett bra egen mönster, men tyvärr så kan jag ju inte skicka det via mail. Jag kan ta kort och säga måtten om du vill
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
letw83 skrev:Jaha, nu har jag fått hem fuskmockan från shuna, så nu ska det sys massor i avslagsbindor 8)
Tror ni vanlig nattbindestorlek räcker? Eller ska jag göra dom ännu större?

Och hur mkt ska man ha i dom? Har 3 lager flanell i mina vanliga dagbindor, men jag antar att det inte räcker långt. Funderar på att ha microfiber och/eller bambufleece inuti, men hur många lager är ju frågan. 3? 4? Man kanske inte behöver överdrivet mycket, man vill ju säkert byta relativt ofta ändå.

Kanske ska göra några nattavslagsbindor oxå :hmm: , och dom får man nog kanske göra rejält tjocka och stora, fast iof så kan man ju byta när man är upp och ammar (om man orkar), jag lär ju knappast få sova natten igenom ändå:roll:

Nån som har nån ide?
Jag har slutat blöda så mycket som vid mens på någon dag...
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
Jag hade inte ännu drabbats av syfnatt då jag hade avslag :cry: men vill minnas att man är rätt stillaliggande den första tiden. Jag skulle kunna tänka mig att man tar dagbindor och helt enkelt lägger in en trasa, tyglapp eller nåt (en halv vikis?) för extra uppsug. Det håller inte för promenader direkt men för att hasa sig mellan sängen, soffan, matbordet och toan ... vet inte om det funkar, bara en tanke.
Användarens profilbild
Av mimpen
jag använde inte heller tygbindor till avslaget, eller, jag hade några stycken, men nej, jag körde engångs då.

Här är min senaste skörd...
Bild
Bild

Mer bilder och beskrivningar finns på bloggen.
Av MikaelaJL
mimpen skrev:jag använde inte heller tygbindor till avslaget, eller, jag hade några stycken, men nej, jag körde engångs då.

Här är min senaste skörd...

Mer bilder och beskrivningar finns på bloggen.
Oh, man blir nästan sugen på att få mens igen :tumup:
Av joannaoj
Först skrev jag i en annan tråd, som ni som redan sett detta - jag ber om ursäkt.

...

Jaha. Så var det dags igen efter en trevlig paus på 26 månader...

Jag behöver alltså sy lite tygbindor.

Har någon av er lyckats med (tovad) ull som spärrskikt? Jag vet att det finns i Moonbows, men hur tjockt ska det vara för att hålla tätt? Jag undviker helst pul, och fleecen släpper igenom direkt. Kanske för att jag har så tighta brallor.... Dessutom luktar fleece rätt illa.

Och fråga två (som säkert diskuterats tusen gånger förr): billigaste/enklaste sättet att lägga i knappar? Vilka knappar? Vilket verktyg? Jag tänker inte massproducera, så alternativ som "blir billigt i längden" är inget för mig. Eller har någon nån annan briljant alternativlösning för hur bindorna ska hållas på plats? Kardborre vill jag förstås inte ha i byxan... Jag är då kräsen, jag!
Användarens profilbild
Av mimpen
joannaoj skrev:Först skrev jag i en annan tråd, som ni som redan sett detta - jag ber om ursäkt.

...

Har någon av er lyckats med (tovad) ull som spärrskikt? Jag vet att det finns i Moonbows, men hur tjockt ska det vara för att hålla tätt? Jag undviker helst pul, och fleecen släpper igenom direkt. Kanske för att jag har så tighta brallor.... Dessutom luktar fleece rätt illa.

Och fråga två (som säkert diskuterats tusen gånger förr): billigaste/enklaste sättet att lägga i knappar? Vilka knappar? Vilket verktyg? Jag tänker inte massproducera, så alternativ som "blir billigt i längden" är inget för mig. Eller har någon nån annan briljant alternativlösning för hur bindorna ska hållas på plats? Kardborre vill jag förstås inte ha i byxan... Jag är då kräsen, jag!
Om ull vet jag inget. Men om knappar vet jag :) Jag använder samma knappar i bindorna som i blöjorna, plastknappar från KAM. Jag har köpt en tång som inte var dyr alls, ett par hundra typ, och knappar finns billigt på olika yahoolistor. Enklast, om man inte orkar sånt, är nog att köpa tång + knappar från babythings.se
Av annbom
joannaoj skrev:Först skrev jag i en annan tråd, som ni som redan sett detta - jag ber om ursäkt.

...

26 månader. Lyx! en annan får vara glad om det blir 13-14 månader
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
joannaoj skrev:Har någon av er lyckats med (tovad) ull som spärrskikt? Jag vet att det finns i Moonbows, men hur tjockt ska det vara för att hålla tätt? Jag undviker helst pul, och fleecen släpper igenom direkt. Kanske för att jag har så tighta brallor.... Dessutom luktar fleece rätt illa.

Jag har testat vadmal (vävd, valkad/tovad ull) och det håller fukt bra men tål inte så många tvättar i 60 grader så det går nog bort. Men det skiljer oerhört i kvalitet från tyg till tyg, man måste testa! Ullinterlock håller bättre men även den blir lite tilltufsad i kanterna, i alla fall om man centrifugerar dem som jag gör (vet, borde inte, men jag klarar inte att komma ihåg att plocka ur ullbindorna före centrifugering).

Många använder metallknappar i sina bindor, såna som man köper i vilken sybehörsaffär som helst, det verkar funka det med, men plastknappar håller nog bättre i tvätt. Bindor är lätta att knappa i efterhand så för dig kanske det skulle vara ett bra alternativ att gå hem till en kampressägare och knappa när du sytt ett tjugotal bindor, många erbjuder det mot självkostnadspris. Kolla i den här tråden eller i blöjsömmersketråden om det bor någon nära dig (har du vägarna förbi Vällingby kan du höra av dig till mig :lol: ).
Av joannaoj
Jenny med Emiliten skrev:
Jag har testat vadmal (vävd, valkad/tovad ull) och det håller fukt bra men tål inte så många tvättar i 60 grader så det går nog bort. Men det skiljer oerhört i kvalitet från tyg till tyg, man måste testa! Ullinterlock håller bättre men även den blir lite tilltufsad i kanterna, i alla fall om man centrifugerar dem som jag gör (vet, borde inte, men jag klarar inte att komma ihåg att plocka ur ullbindorna före centrifugering).

Många använder metallknappar i sina bindor, såna som man köper i vilken sybehörsaffär som helst, det verkar funka det med, men plastknappar håller nog bättre i tvätt. Bindor är lätta att knappa i efterhand så för dig kanske det skulle vara ett bra alternativ att gå hem till en kampressägare och knappa när du sytt ett tjugotal bindor, många erbjuder det mot självkostnadspris. Kolla i den här tråden eller i blöjsömmersketråden om det bor någon nära dig (har du vägarna förbi Vällingby kan du höra av dig till mig :lol: ).
Ja... hmm. Synd, det där med ullen. Jag tycker liksom att ska det inte vara någon plast i byxorna så ska det inte vara det - därför går PUL bort. Men, jag tror jag har en annan idé... Återkommer när jag vet om det lyckas eller inte.
Av joannaoj
Humleblomstern skrev:Kan man inte komma på ett lurigt tvåpartsystem med ull som ett skal... Fästes med liten knapp i varandra. Och så kan man tvätta ullen separat och själva bindan i 60. Såg att jofotex hade engelska försvarets ulltyg, kanske vore något att testa...
Precis vad jag tänkte. En enkel binda, enbart i ull, med tryckknapparna där de ska vara, och så klickar du på en flanellimpa. Underbindan i ull borde ju inte behöva bytas varje gång heller.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?