Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av hillalilla
Hur gör ni när ni åker buss med barn i sjal?
I stan fungerar det ju, men utanför stan så är det bälte i bussen och lag på att använda det. För mig har det gått bra hittills, har suttit på platsen bakom föraren eller i mitten där det är plats för barnvagn, för de sätena har haft höftbälte. Men nu har de bytt och det är trepunktsbälte på alla platser utom de två i mitten som inte har något! Det känns helt livsfarligt att åka buss på landsväg med massa snö utan bälte. Men jag kan ju inte använda trepunktsbältet för då blir mitt barn mos om vi krockar. Finns det något bra sätt?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jag har om möjligt försökt sitta baklänges, men visst brukar det inte vara så gått om sånna platser på bussar som kör ute på landsbygden?
Användarens profilbild
Av sus
Det går ju att använda bara höftdelen på ett vanligt bälte också och ha den diagonala delen bakom ryggen
Av Sofie
sus skrev:Det går ju att använda bara höftdelen på ett vanligt bälte också och ha den diagonala delen bakom ryggen
Åh, smart!
Användarens profilbild
Av Alven
sus skrev:Det går ju att använda bara höftdelen på ett vanligt bälte också och ha den diagonala delen bakom ryggen
Ja så gör jag när jag måste åka bil/taxi/buss med barn i sjal...
Användarens profilbild
Av Zircona
Fast man sitter ju inte lika säkert om man har ett 3-punktsbälte endast om höfterna.

Har verkligen vänt och vridit på det där med bussåkande, det finns ju inget bra sätt. Bältena är för korta för bilbarnstol, sjal funkar inte riktigt med bältet och liggvagn är inte säkert det heller (möjligen fastspänd sittvagn). Jag har chattat med Skånetrafiken men de har inte heller nåt förslag på hur man ska göra, de tyckte att man skulle åka bil istället :siishah: Jag tycker att de borde ha säten med bilbarnstolar på!

Har bara åkt regionbuss en gång med lilla E och då använde vi oss faktiskt av en babybjörn istället för sjalen, bättre nackskydd. Min man satte sig på ett bakåtvänt säte och spände fast sig med 3-punktsbälte så som man ska och sen spände vi fast lilla E i BB utanpå honom. Är rätt säker på att hon var någorlunda skyddad så.

Nu är dock BBn såld och jag har inte en aning om hur vi ska resa säkert nästa gång.
Användarens profilbild
Av Zircona
Tänk oxå på att barnet kommer alldeles för nära sätet framför när man har barnet i sjal, bältet hinner inte stoppa upp barnet vid en krock, så se till att sitta på ett säte där det är fritt framför!
Av FruFrid
Rosalinda skrev:
Zircona skrev: Jag tycker att de borde ha säten med bilbarnstolar på!
Det finns faktiskt. :tumsup: Men bara på ett ställe i sverige.

Bild

http://www.busstidningen.se/2010/09/23/ ... ka-bussar/
Så bra det vore om det här fanns på fler platser. Vi kan inte hälsa på släkten alls nu när vi inte har bil.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?