Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Scilla
Förutom långsjalar har ju vi en Ergo som är jätteskön att bära på ryggen med - ibland till med skönare än sjal (i alla fall skönare än en ryggknytning som inte blir riktigt bra ;-)). Men jag tycker det är svårt att få upp barnet på ryggen själv! Visst går det med säng eller soffa, men avbärarbältet hamnar oftast inte optimalt när man måste knäppa på sig det nästan liggandes ner... Och när man är ute på vift vet jag inte hur man gör - med sjal kan jag ju svinga.

Har ni några andra sätt? Har testat lite olika varianter men allt känns otympligt eller rent farligt. Vi trodde Ergon skulle vara enklare för ryggbärning men inte lika skön - och så är det nästan tvärtom :roll:

Sonen är sju månader gammal.
Användarens profilbild
Av Tiz
Jag har visserligen en patapum men jag antar att de funkar likadant ;) JAg sätter på mig avbärarbältet, har ryggdelen mot min sida. Sätter Ville där, tar upp ryggdelen över ryggen på honom tar på mig ena axelremmen och humpar över honom till ryggen. Där tar jag på den andra axelremmen och drar åt avbärarbältet ordentligt och justerar resten av remmarna. Förstod du nåt av det där?
Användarens profilbild
Av Scilla
Du sätter honom liksom på höften först? Ska testa det, fast jag har för mig att jag provat något liknade och tyckte det var väldigt svårt att vrida runt selen utan att kläder och allt blev otroligt knöligt. Men det kanske är värt lite träning :-)
Användarens profilbild
Av amöba
Fru Längtan visade mig hur hon gör och jag tyckte att det funkade bra när jag provade med hennes ergo; knäpp avbärarbältet och låt selen hänga ner bakom dig. Lyft barnet på din höft och "krångla" bak (humpa) över barnet bakåt så att barnets fot kommer ut vid den andra höften. Fiska upp axelremmen och ta på den och humpa sedan barnet vidare tills h*n hamnar mitt på. Fiska upp andra axelremmen och ta på den.

Min tös är också 7 månader och jag tyckte, som sagt, att det var ganska enkelt att få henne på plats. Om det nu inte bara var nybörjartur...
Användarens profilbild
Av Scilla
Det är tydligen "humpa" som gäller :lol: Ska ta och öva lite mer. Tack för era råd!
Användarens profilbild
Av Anso
Jag sätter på avbärarbältet och låter selen hänga ner bakom mig. Hivar sedan Hanna över axeln och lägger henne på ryggen. Fäller sedan upp selen över henne och sätter på mig axelremmarna. Rekommenderas bara om barnet ligger stilla! :D
Användarens profilbild
Av marlene
jag knäpper midje bältet som det ska vara och låter selen hänga bakom mig, kollar innan jag för upp wille att den hänger som den ska. Sen humpar jag wille över axeln som hon gör här http://www.myfavoritebabycarrier.com/bcss11.html från kort 19 och sen tar jag och sätter axelbanden på plats... klart
Av Sussi med Maja
marlene skrev:jag knäpper midje bältet som det ska vara och låter selen hänga bakom mig, kollar innan jag för upp wille att den hänger som den ska. Sen humpar jag wille över axeln som hon gör här http://www.myfavoritebabycarrier.com/bcss11.html från kort 19 och sen tar jag och sätter axelbanden på plats... klart
Vilken bra bildserie! Tack så jättemycket! Jag har knappt använt min Patapum iom att jag haft svårt att få upp Maja när jag varit ensam. Nu kan vi använda den mycket mer :)
Användarens profilbild
Av Ester
jag svingar Alice över axlen...hur lätt som helst
Användarens profilbild
Av Eld77
Här kommer ytterligare en variant:

Jag knäpper midjebältet som det ska sitta och sätter på vänster axelband. Sen smyger jag dit Sara, liksom på höften under höger arm. Min vänsterarm hjälper hennes vänsterben till rätta innanför ryggdelen, upp med höger axelband och så använder jag båda armarna och lite hump för att placera henne mitt i.

Var det här det minsta begripligt? Jag vet att jag stal tekniken från en bildserie nånstans, men har alldeles glömt var den fanns. :)
Användarens profilbild
Av Tiz
Anso skrev:Rekommenderas bara om barnet ligger stilla! :D
Precis :D Jag försökte göra som du när jag knöt rygg i dag... Det gick INTE med sprattelVille på ryggen inte. Då är det soffan som gäller ;)
Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag sätter på mig selen så den hänger bak, sätter honom på höften o in under min arm på nåt sätt o vips är han på ryggen, sen är det bara att fiska upp ett axelband i taget, jag behöver aldrig ställa om nåt, allt är där det ska..
Av Petra
Anso skrev:Jag sätter på avbärarbältet och låter selen hänga ner bakom mig. Hivar sedan Hanna över axeln och lägger henne på ryggen. Fäller sedan upp selen över henne och sätter på mig axelremmarna. Rekommenderas bara om barnet ligger stilla! :D
Jag gör en Anso. :lol: Kastar upp barn och tar på mig axelremmarna.
Användarens profilbild
Av Suskiv
Två varianter för jag har ju två barn.

Tova klättrar upp själv. Jag knäpper på ergon och har den hängande. Ställer mig på knä med Tova bakom ryggen. hon klättrar upp och jag lutar mig framåt. Drar upp axelbanden och bumpar ner henne så hon sitter rätt.

Torkel häver jag ner över axeln och fiskar sen upp axelbanden.
Användarens profilbild
Av Scilla
Nu har jag fått massor av varianter att testa, tack alla! Fast det är ju det där med att barnet ska ligga någotsånär stilla... :? När man knyter sjal kan man ju alltid hålla fast honom med den medan man håller på.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?