Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mistystrouble
Jag är passionerad längdskidåkare och nu när snön kommit funderar jag på om jag törs ge mig ut i längdspåret med lilltrollet i selen på ryggen. Någon som provat? I så fall - hur har ni klätt er och den lille? Någon som inte har provat men som ändå har tips på klädsel? Jag är van skidåkare så jag är inte rädd för att ramla omkull ...men funderar på hur jag ska klä på honom för att han ska hålla sig varm... Annars få det bli skidpulkan som jag själv åkte i som bebis :)
Användarens profilbild
Av mammagumman
Jag har åkt med Malva i Ergo förra vintern. Åkmässigt gick det jättebra. Hon hade fullt med utekläder och så hade jag bärskydd över selen. När det var ok kyla så gick det alldeles utmärkt. En längre (iofs gång-) tur i minus femton grader och snålblåst ledde dock till isande isande kalla fötter (de hängde ner under bäskyddet) och gallskrikande bebis när vi kom in och fötterna skulle tina :|. Så tänk på att vinden kyler extra mycket och att du behöver hålla koll på fötterna.
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Jag åkte med Moa i Ergo förra vintern. Hon hade ytterkläder på sig och bärskydd ovanpå det, det var ok värmemässigt. Dock så tyckte jag att det var lite bylsigt och svajigt för henne när jag stakade och verkligen försökte åka på, då är pulka bättre.
Användarens profilbild
Av hillalilla
Min första tanke när jag såg rubriken var "är dom inte kloka! Ungen kommer typ att dö".
Sen kom jag på att man kan åka skidor på andra sätt än i branta backar :duh: :oops:
Senast redigerad av hillalilla den mån nov 29, 2010 22:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av miom
Jag tycker att det går bra. Är det mycket backar tycker jag dock att det blir lite läskigt och svajigt men uppe på fjället är det ok. Vi hade alltid pulka med också och så fick barnen komma upp i sele en stund när de tröttnade på att ligga i pulkan.
Av Neva
Sele tycker jag.
bara för att jag en gång läste en så otäck artikel om hur en bäbis ramlat ur pulkan bakom utan att skidåkarna märkte det. :(
Av UlleL
Neva skrev:Sele tycker jag.
bara för att jag en gång läste en så otäck artikel om hur en bäbis ramlat ur pulkan bakom utan att skidåkarna märkte det. :(
Men den händelsen slutade lyckligt :heart: *ryser av minnet av artikeln*
Av Mistystrouble
Tack för alla tips! Jag bör alltså införskaffa ett bärskydd :) (Just nu har jag bara en bärjacka - mamajacket - och den lämpar sig ju inte riktigt för skidåkning...)
Vilka bärskydd använder ni?
Av ABs C
Bild

Här är min fru i vintras, med Signe 5 månader i Ergo. Jag misstänker starkt att hon har somnat, eftersom huvan på Ergon är uppe. Hon gillade att sova på ryggen när vi åkte skidor! :D AB fick ta henne, för hon är van skidåkare till skillnad från mig - jag hade hunden runt midjan istället, och fick draghjälp. :tumup:

Signe hade varm overall, extravarma tossar på fötterna, såna läder och fårskinn från Lundberg, och varm mössa. Över alltihop ett bärskydd från Mam, köpt på edenbaby.se, mest som vindskydd. Hon frös aldrig som vi märkte, men vi var aldrig ute i många minus heller.
Av Mistystrouble
ABs C skrev:Bild

Här är min fru i vintras, med Signe 5 månader i Ergo. Jag misstänker starkt att hon har somnat, eftersom huvan på Ergon är uppe. Hon gillade att sova på ryggen när vi åkte skidor! :D AB fick ta henne, för hon är van skidåkare till skillnad från mig - jag hade hunden runt midjan istället, och fick draghjälp. :tumup:

Signe hade varm overall, extravarma tossar på fötterna, såna läder och fårskinn från Lundberg, och varm mössa. Över alltihop ett bärskydd från Mam, köpt på edenbaby.se, mest som vindskydd. Hon frös aldrig som vi märkte, men vi var aldrig ute i många minus heller.

Åh, vilken inspirerande bild! Här öser snön ner just nu så jag ser fram emot fina skidspår om några dagar! :)
Användarens profilbild
Av Fjärilen
Jag åkte förra året med dottern då 2,5 år i sjalen. Hon hade på sej som vi brukar när vi ska vara ute en hel dag, underställ, fleecekläder och overall.

Bild

Syns inte bilden så säg till brukar inte länka från Facebook
Användarens profilbild
Av Alven
Alla våra barn har åkt ergo på ryggen på mig eller maken vid något tillfälle ;) de tvåstora i Åre men förra vintern funkade det att åka skidor även i Blekinge ju! De har haft vanliga utekläder, ullunderställ och så.

En skiduthyrare i Åre sa först att man inte skulle ha barnet på ryggen pga risken för blodstas i benen, men när jag sa att det var en ergonomisk sele och inte en bärstol så var det en helt annan sak! :tumup:
Av Mistystrouble
Fjärilen skrev:Jag åkte förra året med dottern då 2,5 år i sjalen. Hon hade på sej som vi brukar när vi ska vara ute en hel dag, underställ, fleecekläder och overall.

Bild

Syns inte bilden så säg till brukar inte länka från Facebook
Jo då, bilden syntes! :) Härligt med fler skidåkarbilder! Jag har inte provat att knyta lillkillen på ryggen ännu. Vad använde du för knytning?
Av Mistystrouble
Alven skrev:Alla våra barn har åkt ergo på ryggen på mig eller maken vid något tillfälle ;) de tvåstora i Åre men förra vintern funkade det att åka skidor även i Blekinge ju! De har haft vanliga utekläder, ullunderställ och så.

En skiduthyrare i Åre sa först att man inte skulle ha barnet på ryggen pga risken för blodstas i benen, men när jag sa att det var en ergonomisk sele och inte en bärstol så var det en helt annan sak! :tumup:

Tur jag klarade mig från blodstas när jag var liten :) På den tiden visste inte mina föräldrar så mycket om risker med bärstol och de bodde i fjällvärlden så jag är uppvuxen i bärstol och skidpulka :)
Men, men....frisk luft fick jag iaf i mängder och ambitionen var god från deras sida :heart:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?