Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Pingvin
Hej,
Jag levde lycklig med min dotter i trikåsjal hela första året, men nu börjar hon bli väl tung (16 månader, > 10 kg). Är det någon som har erfarenhet av att bära ett större barn? Jag är tacksam för alla tips!
Användarens profilbild
Av EmmaMaria
Jag bar min skrutt i vävd långsjal: Hoppediz, på både mage och rygg tom 16 kg (då jag blev gravid).
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag bar min son i sjal till tills han vägde 18kg (då var han 6½ år).Hans lillasyster bär jag så fort vi ska iväg på något och hon väger nog nästan 12kg nu. Jag bär helst i sjal eller manduca på ryggen.
Användarens profilbild
Av Stark
Jag bär fortfarande C i sele lite då och då. Hon är nu nästan 4.5 år och väger lite drygt 13 kg.

Jag tycker att vikten inte är så himla avgörande, utan vikt och längd kombinerat. Min 4.5åring är "tyngre" än mitt förra dagbarn som är 2 år yngre, trots att de väger lika mycket. Dagbarnet är ju ganska mycket kortare och då hanmar hela vikten mer eller mindre på samma plats till skillnad från min gängliga dotter vars vikt hamnar lite överallt. Om du förstår vad jag menar?
Användarens profilbild
Av Ellen och jag
Jag bär Ellen lite då och då. Hon är 2,5 och väger väl en 13-15 kilo och är lång. Senast idag bar jag på stan i bärjacka, men det börjar ta emot för jag är gravid i vecka 32!
Av Pingvin
Hej,
Tack för goda råd. Jag funderar på en mei-tai, den verkar smidig. Samtidigt ser den lite 'klen' ut. Nån som har erfarenhet? Hur som helst satsar jag på att bära vidare ;)
/Pingvin
Av sjaltokan
Pingvin skrev:Hej,
Tack för goda råd. Jag funderar på en mei-tai, den verkar smidig. Samtidigt ser den lite 'klen' ut. Nån som har erfarenhet? Hur som helst satsar jag på att bära vidare ;)
/Pingvin
Nä det tycker jag inte, men det finns ju en uppsjö med allt från vadderade till ovadderade höftbälten och ovadderade-vadderade-utbredbara axelremmar.

Vill du ha något snabbt och smidigt men ändå skönt att bära i skulle jag som inte bär i sele mer än till nöds rekommendera en ergonomisk sele de finns ett par olika på marknaden och vilken som passar er får du helst prova dig fram till. :roll:

Meitai kan bli skönare men tar något längre tid att knyta perfekt.

Och sjal är skönast men tar längst tid att knytas.

Och just det, på ryggen är ett bra ställe att ha större barn :tumup:
Av Enid
Jag bär fortfarande mina barn som väger 15+ kg och det går bra bara man har rätt bärdon. En stadig och mjuk vävd sjal är toppen, den kan du knyta både på magen och på ryggen med :tumup: . Mina stora barn som vill ner och gå eller leka titt som tätt bär jag i MeiTai sydd av en tjockare stadig vävd sjal, det är lättare att bära stora barn med vinteroverall så tycker jag.

Men helt klart kan du fortsätta bära :heart: .

Lite OT men jag fick frågan igår när vi var till doktorn med min 3½-åring om det inte var tungt att bära ett så stort barn och blev lite ställd "ööh, uuhm, njo, men mycket lättare att köra vilken barn vagn som helst i snömodd" klämde jag ur mig tillslut. Han hade klämt en tå illa så han hade inte kunnat gå hela vägen själv.
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag har ju burit mina barn länge. Jag föredrar ryggen och sjal. Tycker inte det tar längre tid att knyta sjalen än mei tai eller sele. Lär man sig sjalen bra så är det bara att dra ut den och lägga den bit man vill ha bak på barnets rygg på barnets rygg och lyfta upp barnet och så knyta klart. För mig tar det längre tid att få sele och mei tai rätt än vad en lång sjal gör men det kan nog vara en vanesak.

Men om du haft trikåsjal så är du ändå van vid en sjal och då kan nog en vävd långsjal passa. Det kan dock vara bra att få hjälp av någon som är van att bära på ryggen i början när man ryggbär. Det finns en hel del trick som förenklar men som är svåra att lära ut om man inte ser personen.
Användarens profilbild
Av emelie
Vävd sjal eller Mei Tai (de är stabila, ja) nu
sen en sele när hon blir äldre.

Här nedan i min signatur ser du mina barn, Viktor sitter i en Ergo, ryggburen. han är 5,5år på bilden. Så man kan bära länge :D

och Välkommen till Sjalbarn!
Av Pingvin
emelie skrev:Vävd sjal eller Mei Tai (de är stabila, ja) nu
sen en sele när hon blir äldre.

Här nedan i min signatur ser du mina barn, Viktor sitter i en Ergo, ryggburen. han är 5,5år på bilden. Så man kan bära länge :D

och Välkommen till Sjalbarn!

Tack! :heart:
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
Bobo är nio månader och väger 10 kilo. Trikåsjal fungerar inte längre. Om vi använder den blir det en mycket kort stund hemma. Annars har vi mei tai och vävd långsjal. Vi har ingen vagn så jag vet inte hur det är att vagna. :wink: Men jag får frågor väldigt ofta om det inte är tungt och jobbigt. Det tycker jag inte. Med rätt bärdon är det bekvämt och smidigt. Och bärandet i sig är ju som en rejäl kram.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?