Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Molinia
Cillan skrev:Jag skulle vilja göra runda disktrasor. Finns det något mönster på det på nätet? Eller skulle man kunna göra det utan? Undrar vilket som i så fall är bäst; fm, stolpar, halvstolpar......? Vill ha rätt så luftiga disktrasor så de torkar fort.

Håller med puppan, hatar att börja om. Har börjat på ett par benvärmare (tycker det är skönt när man cyklar att ha det) och gjort halvvägs på den första men trots att jag gjort small-storleken är den alldeles för stor så jag tror jag ska börja om men det har lixom inte blivit av att jag varken gjort den första färdigt eller börjat om. Det är så tråkigt.
Jag skulle satsa på stolpar eller halvstolpar, kanske varannat varv för fin effekt. En vanlig rundel borde funka, t ex:

4-6 luftmaskor, sluts till en ring
2 st/ hst i varje maska
1+2
2+2
3+2
4+2
etc.

1+2 betyder 1 st, 2 st i samma maska
2+2 betyder 1st, 1 st, 2st i samma maska
Första siffran är alltså antal enklar maskor innan dubbelmaskan
Av MammaTess
ja, min första virkade sak är nu färdig, och jag är nöjd, det ser ut som det ska :vågen: ( och bilden i sig är inte bra men men.. :wink: )

Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
MammaTess skrev:ja, min första virkade sak är nu färdig, och jag är nöjd, det ser ut som det ska :vågen: ( och bilden i sig är inte bra men men.. :wink: )

Bild
Fin! :app:
Användarens profilbild
Av Cillan
Molinia skrev:
Cillan skrev:Jag skulle vilja göra runda disktrasor. Finns det något mönster på det på nätet? Eller skulle man kunna göra det utan? Undrar vilket som i så fall är bäst; fm, stolpar, halvstolpar......? Vill ha rätt så luftiga disktrasor så de torkar fort.

Håller med puppan, hatar att börja om. Har börjat på ett par benvärmare (tycker det är skönt när man cyklar att ha det) och gjort halvvägs på den första men trots att jag gjort small-storleken är den alldeles för stor så jag tror jag ska börja om men det har lixom inte blivit av att jag varken gjort den första färdigt eller börjat om. Det är så tråkigt.
Jag skulle satsa på stolpar eller halvstolpar, kanske varannat varv för fin effekt. En vanlig rundel borde funka, t ex:

4-6 luftmaskor, sluts till en ring
2 st/ hst i varje maska
1+2
2+2
3+2
4+2
etc.

1+2 betyder 1 st, 2 st i samma maska
2+2 betyder 1st, 1 st, 2st i samma maska
Första siffran är alltså antal enklar maskor innan dubbelmaskan
Jag har nu gjort ett försök med att göra en rund disktrasa med ovan mönster på ett ungefär. Hittade ett liknande. Tycker dock att det syns väldigt väl var skarven är, eller var man ökar varven kanske det heter. Men den får duga som juldisktrasa. Är mer julig i den röda färgen än vad som kanske syns på fotont.

Bild
Av Nettan
MammaTess skrev:ja, min första virkade sak är nu färdig, och jag är nöjd, det ser ut som det ska :vågen: ( och bilden i sig är inte bra men men.. :wink: )

Bild
Jättefin och praktisk. Inte bränna sig eller peta ut någons ögon eller slåss med. :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Cillan skrev: Jag har nu gjort ett försök med att göra en rund disktrasa med ovan mönster på ett ungefär. Hittade ett liknande. Tycker dock att det syns väldigt väl var skarven är, eller var man ökar varven kanske det heter. Men den får duga som juldisktrasa.
Den är jättefin! Om ökningarna inte ska synas måste man förskjuta dem, fast det är enklare att ha dem på samma ställe hela tiden.
Av tumbler
Trulsamin skrev:Jag har virkat vantar till mig själv!! Är jättestolt :vågen: de ligger på bloggen också
Bild
:tumup: Har du foder i?
Användarens profilbild
Av Fryle
Vilka fina vantar, Trulsamin! Vad är det för garn?
Användarens profilbild
Av Cillan
Fryle skrev:
Cillan skrev: Jag har nu gjort ett försök med att göra en rund disktrasa med ovan mönster på ett ungefär. Hittade ett liknande. Tycker dock att det syns väldigt väl var skarven är, eller var man ökar varven kanske det heter. Men den får duga som juldisktrasa.
Den är jättefin! Om ökningarna inte ska synas måste man förskjuta dem, fast det är enklare att ha dem på samma ställe hela tiden.
Tack! :D

Egentligen blev det inte jämt med ökningarna och maskor i varje maska i slutet av varje varv ändå gjorde jag exakt antal som i mönstret. Jag började varje varv med 3 luftmaskor och sedan det antal maskor i varje maska som det skulle vara för just det varvet, varvet slutade alltid med maska i varje maska men då blev det ju egentligen för många i rad utan ökning eftersom de gick ihop med de första i varvet.
Användarens profilbild
Av ellla
Sagas mamma skrev:
Trulsamin skrev:Jag har virkat vantar till mig själv!! Är jättestolt :vågen: de ligger på bloggen också
Bild
:tumup: Har du foder i?
Snygga!!
Användarens profilbild
Av ellla

Bild
Snyggt!
Ett sånnt där måste jag ju nästan göra...
Av Nettan
ellla skrev:

Bild
Snyggt!
Ett sånnt där måste jag ju nästan göra...
Kan inte denna räknas som amigurumi? (Tänkte på julpysselkursen)

Annars kanske en tomte (lite avancerad kanske)
http://amigurumipasvenska.blogspot.com/ ... tomte.html

Eller en snögubbe
http://roxycraft.com/crochet_bo_snowman.htm

Eller lite olika
http://amigurumipasvenska.blogspot.com/search/label/jul
Av belinda
Alla ni virkisar, HJÄÄÄÄLP!

Jag hade värsta planen på att virka en söt liten boll, placera en plinga i och ge till min rättså nyfödda systerdotter. Men det visar sej ju vara OMÖJLIGT att få den snygg!! Jag har följt det här mönstret: http://www.skapligtenkelt.se/virkball.htm Och det blir för hundan inte en RUND boll! Dessutom, det värsta är att skarven vid varje nytt varv blir det verkligen en skrav som nästan böjer sej inåt. jag fattar inte vad jag gör för fel. :hopmad:

Jag avslutar varje varv med en smygmaska och sedan gör en luftmaska. Kan felet vara att jag börjatr nästa varv i fel maska, alltså eftersom det blir en extra maskbåge när man gör luftmaskan, att jag liksom, eh svårt att förklara, fattar nån nåt :lol:

Nån som har en annan idé vad man kan virka till nyföding? Alltså grejen är att jag hade tänkt att brodera lilla tjejens namn på en skylt och virka fast i bollen, som en såndär pilletikett liksom. Det är nästan den som är huvudgrejen, så det måste ju inte vara en boll faktiskt :roll:
Av Nettan
belinda skrev:Alla ni virkisar, HJÄÄÄÄLP!

Jag hade värsta planen på att virka en söt liten boll, placera en plinga i och ge till min rättså nyfödda systerdotter. Men det visar sej ju vara OMÖJLIGT att få den snygg!! Jag har följt det här mönstret: http://www.skapligtenkelt.se/virkball.htm Och det blir för hundan inte en RUND boll! Dessutom, det värsta är att skarven vid varje nytt varv blir det verkligen en skrav som nästan böjer sej inåt. jag fattar inte vad jag gör för fel. :hopmad:

Jag avslutar varje varv med en smygmaska och sedan gör en luftmaska. Kan felet vara att jag börjatr nästa varv i fel maska, alltså eftersom det blir en extra maskbåge när man gör luftmaskan, att jag liksom, eh svårt att förklara, fattar nån nåt :lol:

Nån som har en annan idé vad man kan virka till nyföding? Alltså grejen är att jag hade tänkt att brodera lilla tjejens namn på en skylt och virka fast i bollen, som en såndär pilletikett liksom. Det är nästan den som är huvudgrejen, så det måste ju inte vara en boll faktiskt :roll:
Tror det är tänkt att man inte gör smygmaska och luftmaska mellan varven utan bara virkar vidare som en spiral.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?