Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
zmurfan skrev:
zmurfan skrev:Tack för tips! Då ska jag gå och experimentera lite grann.
Blir det okej så kommer bildbevis senare idag.
Expriment utfört. Det blev ganska okej för att vara första dregglisen.
Lite småjusteringar behövs dock. Lite längre ändar så det når lite bättre runt halsen, lite mer urholkat i halsen och sen kanske det blir helt bra.
Bild
Bild
Åh! Lilla sötnötsRickard blev glad!!
:love:
Användarens profilbild
Av zmurfan
Nej då, det är bara jag som kör in fingret i sidan på honom så han ska flina på kortet istället för att se så butter ut. :D
Av Marine78
*skratt* investera i en ny, man kan inte bara ha en tygsax :wink: så det gör ingenting om den gamla också dyker upp igen. Jag har en vanlig tygsax, två stora softtouch saxar, en liten dito samt en liten vanlig (de små används förvisso till trådklipp/sprättning). Skulle aaaaldrig överleva utan dem :oops: :wink:
Humleblomstern skrev:
AnKa skrev::gaah: Min tygsax är borta :hopmad:
Utan den är jag helt handikappad, jag kan ju faktiskt inte sy, eller iallafall inte klippa. husets övriga saxar duger inte till att klippa tyg nämligen. Den har varit borta drygt en vecka, senast jag såg den låg den på hallbyrån lite bakom andra grejjer, undanstoppad för att inte barnen skulle få tag på den men nu är den spårlöst borta och ingen av familjen medlemmar säger sig ha den minsta aning om var den kan vara. Skall jag investera i en ny, känns surt eller vänta och tro att den dyker upp så småningom.

Angående måttband så har mina också en förmåga att drälla överallt men vara borta när man behöver dem. Nu har jag investerat i nya och så har de fått en plats på en krok vid mitt pysselbord.
Jag har min gamla tygsax som extrasax om (när) rätta saxen är på villovägar. Den är inte lika bra, men den går i alla fall att klippa med!
Användarens profilbild
Av teres
sakna tygsaxen :klappar:
Jag har min älskade tygsax och en liten vass till applikationer och de hårdbevakas, om någon lånar dem, av vilken anledning som helst får jag storspel :hide:

Barnen har lärt sig vilka saxar som är pappersaxar och ok att använda (maken verkar inte kunna lära sig men använder istället bara köksasaxen till allt för att slippa fundera :lol: )

Trots detta har jag en extra tygsax gömd i en låda, den är inte lika bra, men bara tanken på att vara utan tygsax :whut:
Användarens profilbild
Av mimpen
Nu måste ni råda mig.

Jag ska sy en body till Hjalmar i fint tyg från JNY-design (vitt med blå bilar och husvagnar på). Jag har samma tyg i röd färgställning samt vit interlock som är samma vitfärg. För tyget är inte riktigt nog "högt" för att få ut hela bodymönstret, det saknas ca 5 cm till en body i stl 86 som jag hade tänkt mig (han är lång!)

Jag funderar på att göra en "skrav" liksom runt om, strax under där ärmarna fäster på livet, så det blir en 5 cm bit i annat tyg. Vad tycker ni då - ska jag ta tyget med samma mönster men annan färg, eller helvitt? Eller ska jag i stället skarva bodyn längst ner, i grenpartiet och tänka att det ju ändå inte syns i normala fall?

Och hur gör man snyggast en skarv? Syr man bara ihop dem räta mot räta och stryker ner sömmen, eller ska man sy nån extra stickningssöm eller göra nåt helt annat? Tips mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Av Fryle
mimpen skrev:Nu måste ni råda mig.

Jag ska sy en body till Hjalmar i fint tyg från JNY-design (vitt med blå bilar och husvagnar på). Jag har samma tyg i röd färgställning samt vit interlock som är samma vitfärg. För tyget är inte riktigt nog "högt" för att få ut hela bodymönstret, det saknas ca 5 cm till en body i stl 86 som jag hade tänkt mig (han är lång!)

Jag funderar på att göra en "skrav" liksom runt om, strax under där ärmarna fäster på livet, så det blir en 5 cm bit i annat tyg. Vad tycker ni då - ska jag ta tyget med samma mönster men annan färg, eller helvitt? Eller ska jag i stället skarva bodyn längst ner, i grenpartiet och tänka att det ju ändå inte syns i normala fall?

Och hur gör man snyggast en skarv? Syr man bara ihop dem räta mot räta och stryker ner sömmen, eller ska man sy nån extra stickningssöm eller göra nåt helt annat? Tips mottages tacksamt!
Jag skulle undvika sömmar i livet, tycker själv att sömmar kan vara skaviga. Därför hade jag valt att skarva nerevid så att blöjan ändå sitter mellan kroppen och bodyn. Möjligen om du har overlock och kan sy flatlocksöm kan skarv i livet vara ok.
Av annbom

Jag skulle låtit bli att sy en body och sytt en tröja i stället. Jag tycker att body inte alls funkar så bra när de blir större utan tröja är bättre. Jag tycker att body är helt hopplöst redan för det blir så bökigt när hon ska gå på pottan. Dagis brukar inte heller gilla body så mycket.
Användarens profilbild
Av mimpen
annbom skrev:

Jag skulle låtit bli att sy en body och sytt en tröja i stället. Jag tycker att body inte alls funkar så bra när de blir större utan tröja är bättre. Jag tycker att body är helt hopplöst redan för det blir så bökigt när hon ska gå på pottan. Dagis brukar inte heller gilla body så mycket.
Men han går inte på potta, och han går inte på dagis. Han är ju bara ett år ganska precis, liten alltså. Och lilla magen blir kall av tröjor... Men ni har rätt, det är förstås smidigare att sy en tröja. Då räcker ju tyget.
Användarens profilbild
Av Fryle
annbom skrev: Jag tycker att body inte alls funkar så bra när de blir större utan tröja är bättre. Jag tycker att body är helt hopplöst redan för det blir så bökigt när hon ska gå på pottan. Dagis brukar inte heller gilla body så mycket.
Och jag tycker body är så suveränt att jag vill ha det längre på barnen än det finns storlekar till :D När det är pottdags knäpper jag bodygrenen över ena axeln, lätt som en plätt är den ur vägen. Att sedan en dagisfröken säger att bodies är till för små bebisar som ligger still och inte rör sig struntar jag fullständigt i. Hade jag varit bara hälften så händig som mimpen hade jag sytt bodies så mina barn hade haft det tills de gick på toa själva. :lol: Min sykompetens sträcker sig dock inte så långt.
Av annbom
mimpen skrev:
annbom skrev:

Men han går inte på potta, och han går inte på dagis. Han är ju bara ett år ganska precis, liten alltså. Och lilla magen blir kall av tröjor... Men ni har rätt, det är förstås smidigare att sy en tröja. Då räcker ju tyget.
Pi är yngre. Hon är bara 10 månader
Av annbom
Fryle skrev:
annbom skrev: Jag tycker att body inte alls funkar så bra när de blir större utan tröja är bättre. Jag tycker att body är helt hopplöst redan för det blir så bökigt när hon ska gå på pottan. Dagis brukar inte heller gilla body så mycket.
Och jag tycker body är så suveränt att jag vill ha det längre på barnen än det finns storlekar till :D När det är pottdags knäpper jag bodygrenen över ena axeln, lätt som en plätt är den ur vägen. Att sedan en dagisfröken säger att bodies är till för små bebisar som ligger still och inte rör sig struntar jag fullständigt i. Hade jag varit bara hälften så händig som mimpen hade jag sytt bodies så mina barn hade haft det tills de gick på toa själva. :lol: Min sykompetens sträcker sig dock inte så långt.
Jag har tyckt att bodies har varit suveräna tidigare jag med, men de andra barnen gick inte på toa så tidigt.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?