Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Hej!

Jag måste bara få skriva av mig och hoppas att ni kan komma med lite uppmuntran :? .

Min Bebina har äntligen kommit och det var med stor förväntan jag knöt mitt första X omslut II med den. MEN den var ju inte alls så underbar som jag väntat mig :( . Känns stum och tjock och svårknuten. Inte alls tunn och mjuk och följsam som jag drömt om att den skulle vara. Snälla, säg att det blir bättre när jag tvättat den och att med lite övning blir knytningen lika bra som med den elastiska. Ska tillägga att jag inte alls är någon van sjalare. Jag har burit dottern konstant i den elastiska i två månader och den knytningen har jag väl fulländat och vi trivs jättebra i den båda två men mer än så är det inte.

Bebinan köpte jag för att ha sedan, när hon växt ur den elastiska men det är klart att jag vill använda den nu också. Känner mig lite lurad faktiskt. Att betala 900 kr för en 4,6 m bordduk känns lite mycket. Om nu Bebinan känns stum och otymplig hur känns då Hoppediz som ska vara ÄNNU tjockare? Antagligen hade jag orealistiska förväntningar på Bebinan, jag hade ju aldrig sett den IRL innan jag beställde utan gick helt och hållet på rekommendationer härifrån. Kanske hade det varit bättre att först köpa en billigare sjal och sedan byta upp sig... :roll:

Det känns också som om det är väldigt mycket svårare att knyta en vävd än en elastisk. DEn elastiska knyter jag ju i princip så hårt jag kan och drar lite här och lite där, så blir det bra. Hur knyter man den vävda? Hur vet man att man knutit tillräckligt hårt? De gånger jag försökt har hon hamnat så högt upp och smokingbältet har blivit jättetajt och axelpartiet alldeles för löst. Vad gör jag för fel? I och för sig har jag ju tid på mig att öva eftersom hon är så liten ännu men jag vill gärna bära i Bebinan eftersom den är så snygg och så känner tom jag som knyter helt fel att den avlastar bättre än den elastiska.

Snälla, kom med lite uppmuntrande råd! Vill så gärna tycka om min Bebina som jag väntat så på.
Användarens profilbild
Av Sara med alla barnen
Knyter du samma omslut som med den elastiska (X-omslut 2)? Så den är färdigknuten INNAN bebis sätts i? Viker du upp tyget på armarna över axlarna?

Du kan ju dra åt axeltyget när hon sitter i. Smokingbältet är ju svårare att dra åt i efterhand, tycker jag. Jag är absolut ingen expert... :? Men när jag har knutit X-omslut 2 med vävd sjal så har jag inte dragit åt. Sjalen har liksom bara legat slät på mig, jag har knutit utan att dra åt alltså. Det har varit lagom. Vad bra jag beskriver va?! :roll:

Knyter du X-omslut med bältet innanför så sätter du ju i bebisen INNAN du drar åt, det är lättare att få det rätt spänt så tycker jag. Kolla knytbeskrivningarna så blir det tydligare.

De vävda känns nog tjockare och bylsigare än trikåsjalarna. De är ju dessutom bredare. Du kommer säkert att vänja dig och när hon blir tyngre kommer den vävda antagligen bli skönare än den elastiska.

Men jag förstår din besvikelse. :( Själv hade jag hemsydda vävda ett tag innan jag köpte min Stork, och det var ju en klar förbättring då. :)

Vilken Bebina har du köpt? Någon med likadan kan säkert hjälpa dig bättre än jag!
Användarens profilbild
Av Mia
Försök att gå på ngn sjalträff och få hjälp för det är inte lätt i början!
Eller skriv ett inlägg och fråga om du kan träffa ngn, vet att det är flera i Uppsala som gärna hjälper till!
Och du, Bebina är underbar om man får till den! men det är inte samma sak som en trikåsjal... och man knyter på olika sätt...
Lycka till!!!
Av Petra
Jag tycker att du ska ge den lite tid. Man vänjer sig sakta vid övergången elastisk till vävd.
Användarens profilbild
Av annikar
Det är väldig skillnad på att knyta elastisk sjal och vävd. Din bebis är så liten än så trikåsjalen funkar bra. Men sen när hon blir större och tyngre kommer du säkert märka skillnad. Jag tyckte att det blev enormt mycket tyg över i början.
Men det tar tid att lära sig knyta sjal bra. X-omslut tycker jag blir bäst när man sätter ner barnet i midjebältet först och sen knyter resten. Då ska du vara noga med att tajta till genom att dra ordentligt i axelbanden så att midjebältet sträcks. Sedan kan du knyta resten så att det verkligen sitter runt barnet. (hoppediz har en väldigt bra beskrivning på detta, kallas chacka chacka hold, tyvärr hittade jag ingen bild på det just nu).

Nu går jag och hoppas på att brevbäraren ska ha med sig min bebina röd, jag hoppas att den är lite följsammare än hoppizen.

Så, det gäller nog bara att träna och träna igen...
Lycka till!
Användarens profilbild
Av aha
annikar skrev: Men det tar tid att lära sig knyta sjal bra. X-omslut tycker jag blir bäst när man sätter ner barnet i midjebältet först och sen knyter resten. Då ska du vara noga med att tajta till genom att dra ordentligt i axelbanden så att midjebältet sträcks. Sedan kan du knyta resten så att det verkligen sitter runt barnet. (hoppediz har en väldigt bra beskrivning på detta, kallas chacka chacka hold, tyvärr hittade jag ingen bild på det just nu).
Här är bilden
Bild
Användarens profilbild
Av Kajsabajsa
Tack för alla sympatiska svar! Det känns faktiskt bättre. Som sagt är ju min lilltjej fortfarande liten så jag har ju tid att öva. Ska nog be nån sjalare här i Uppsala om hjälp också, om jag vågar :oops:

Kan det vara värt att köpa Hoppediz instruktionsbok, om det går att få tag i den? I instruktionerna jag fick med Bebinan står inget om hur hårt eller löst man ska knyta.

Tack igen för att ni tog er tid att muntra upp en besviken sjalköpare :D .

För att klargöra: Det är en stjärntecken jag köpt.
Användarens profilbild
Av Eld77
Du har pm om knythjälp, kajsa!
Användarens profilbild
Av frida
Hur hårt eller löst framgår tyvärr inte... Men fortsätt att prova och när du fått till en knytning som blev bra, kolla hur mycket tyg du har "över"(utanför knuten=hur hårt du knutit) (hm blir konstigare ju mer jag förklarar) så vet du ungefär till nästa gång. Senare "vet" man hur det ska kännas för att bli bra med barnet på plats.
Jag lånar dig gärna min hoppiz-bok, pm:a din adress om du vill.
vh frida
Användarens profilbild
Av Alven
Bebina-boken är ju lite skum (undrar om de använt babelfish när de översatte från tyska till engelska?), men det finns massor av bra knytinstruktioner på nätet! Jag gillar babybodens instruktioner när det gäller bära fram, ryggknytningar kör jag på känn. Jag tycker inte det är värt att köpa hoppis-häftet...

Jag förstår att det känns när man går direkt från bara trikå till vävd. Det tyckte jag också. Men med lite hjälp kommer det att gå utmärkt!
Användarens profilbild
Av melles mamma
jag köpte en bebina som jag bara provade. Den var inte vad jag hade väntat mig. Jag jämförde den med katharinas bebina stjärnatecken och det var en stor skillnad på den och min rutiga.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Kajsabajsa skrev:Kan det vara värt att köpa Hoppediz instruktionsbok, om det går att få tag i den? I instruktionerna jag fick med Bebinan står inget om hur hårt eller löst man ska knyta.
Ingrid på Babydesign säljer den, typ 90 kr har jag för mig. Fast den är på tyska. MEN det är på gång en svensk översättning. Kommer dock inte ihåg vad det var för tidsperspektiv på den.... Skicka Ingrid ett mail och fråga :wink:
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Det där med hårt löst, på knytkursen fick vi lära oss att stoppa in händerna där barnet skall sitta och "trycka ut" och se om det verkade lagom mycket plats :lol: :lol:

Om nu någon som inte var på knytkursen förstår hur jag menar :wink:
Användarens profilbild
Av cattisak
Kände precis som du när jag fick hem min bebina, sabla vaxduk! Kändes mycket stel och svår att knyta. Nu efter ett antal tvättar är den underbar, lätt att knyta, mjuk och go. Ge den några tvättar och kanske en omgång eller två med strykjärnet så blir den härlig.
Av Sara
MEN det är på gång en svensk översättning. Kommer dock inte ihåg vad det var för tidsperspektiv på den.... Skicka Ingrid ett mail och fråga
Den kommer nästa vecka!
Jag pratade med henne idag då hon frågade om jag ville ha den på svenska istället för engelska!
Dessvärre kommer inte min nya sjal på några dagar för den hade hon inte inne, men det hör ju inte hit :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?