Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av viv
Ja måste man ha en vagn till sin bebis? Är det något som gör att det är extra bra för dem att åka barnvagn?
Sonen har skrikit i sin vagn från dag 1, det var så jag kom in i sjalarnas värld :loving: I sjalen är han glad och nöjd och sover. De senaste gångerna han åkt i vagnen har det gått lite bättre, han är nu 7 mån. Men nu blir det att jag tar sjalen för att jag tycker det är smidigare. Man tar sig fram överallt, i trappor, trånga butiker etc och så tycker jag det är lättare att hålla koll på hur varm eller kall han är.

Men vart jag än går får jag höra kommentarer som: "Nu är han väl för stor för det där" "Han måste ju åka i vagnen också" "Har han sagt att han inte gillar vagnen eller" Och klassikern från svärmor: "Lite skrik är det alltid i början, men efter ett tag vänjer de sig och då tystnar de" :iihhh:
Fick höra från svärmor senast igår att bara för jag burit honom så kommer han aldrig kunna åka i vagnen. Och anledningen till att han inte gillar att ligga på mage är också för att jag burit honom för mycket.

Så nu undrar jag, måste de åka barnvagn? Och har ni några bra svar när man hör den här typen av kommentarer? Jag är en sån som ler och nickar och blir arg/ledsen inombords och kommer på ett dräpande svar flera timmar efteråt istället.

Åhh jag blir tokig på alla dessa åsikter :gaah:
Användarens profilbild
Av Blackbabe
Nej man behöver inte vagn om man inte vill

Vad man svarar: Den dagen den sorgen, jag tar inte ut problemen i förskott eftersom att sjal funkar nu alt som min pappa säger; dumma frågor besvaras med ett "jasså?" 8)
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag tycker att det är intressant att i alla såna där listor man ser på diverse sajter och i tidningar på saker man måste köpa innan barnet kommer, så räknas vagn upp som en självklarhet. Sedan brukar det stå något i stil med att en bärsjal eller sele kan också vara bra att ha, men låna gärna en för att prova först, för alla barn tycker inte om att bli burna så.

Jag skulle ju helt ovetenskapligt hävda att det finns fler barn som ogillar barnvagn än sele/sjal, men det står minsann aldrig att man ska låna en barnvagn och prova innan man lägger flera tusen på att köpa en! Det säger en del om hur inrotad barnvagnen är i vår kultur.
Användarens profilbild
Av hörnsten
Självklart måste de inte åka vagn!
F vagnvägrade också från började men började åka vagn på eget initiativ när han var 1½ och vi köpt en ny inför lillasysters ankomst. :D
Användarens profilbild
Av carolinqua
jag har blivit övertalad att köpa vagn men nu har jag bara använt den högst 20 ggr under 6,5 månader, så nu känns det bara dumt. Jag har långsjal och meitai. Det enda är väl att det är praktiskt med vagn om man handlar så kan man ställa matkassarna i den :)

Annars klarar sig de allra flesta i världen bra utan vagn ju.
Användarens profilbild
Av verre
isabelle är 7 månader och har åkt vagn 10 minuter, då sov hon. man behöver inte alls ha vagn..eller inte till barnet iallafall :wink:

ja vad säger man till folk.. det är svårt.. hur man än gör har folk något att säga om det...
Användarens profilbild
Av Scharlott
Blackbabe skrev:Nej man behöver inte vagn om man inte vill

Vad man svarar: Den dagen den sorgen, jag tar inte ut problemen i förskott eftersom att sjal funkar nu alt som min pappa säger; dumma frågor besvaras med ett "jasså?" 8)
:iagree:
Säger också: nej bebisar behöver absolut inte åka vagn! Däremot gillar jag sulky till småbarn som inte orkar gå långt :tumup:

Jag brukar svara: "Jaså? Hur menar du nu?!" och se allmänt oförstående ut. Då är det den andra som får förklara sig och jag slipper hålla försvarstal :wink:

Fortsätter någon att säga att "bara för du burit honom så kommer han aldrig kunna åka i vagnen" brukade jag säga "nämen menar du verkligen det?" också oförstående. Eller "jaså? menar du att han måste kunna det?!" :|
Användarens profilbild
Av Summer
Jag har använt vagnen till att köra runt babyskydd med sovande bebis i. Liggdelen är typ oanvänd, provade nog inte ens till lillebror.
Storebror blev aldrig förtjust i vagn men han har gillat att gå långt och länge så det har inte varit något problem. Lillebror började åka mycket vagn då han var över 1,5år. Han gillade då att gå en sväng och somna middag i den eller kolla på allt när vi gick på Liseberg od. (Han har blivit buren väldigt mycket)
Annars så åker dom kundvagn, gärna i stora delen (ej sitsen) :D

Jag tycker vagn är bra för att sätta babyskyddet på då man hämtar äldre syskon på dagis eller man måste shoppa kläder till sig själv så man har någonstans att lägga ned dom. Eventuellt kan man använda den för att byta blöjan i också.
Användarens profilbild
Av Lindajv
Jag brukar inte heller komma på något bra svar förrän efteråt. Jag undrar varför så många måste kommentera lite syrligt när bäbisen blivit lite äldre? När jag kom på ett föräldramöte i våras och inte hade med mig yngsta sonen (han kanske hade hunnit bli 1 1/2 år) och de såg att jag var gravid, så sa en mamma: -Nej, men är du gravid? Ja, du vill visst verkligen bära. Bär du inte på T, så bär du magen. Sedan vänder hon sig mot de andra föräldrarna och berättar att jag "kånkat" runt på honom hela vintern fast hon var rätt säker på att ungen kunde gå själv!

Under vintern var han ett år och hade knappt lärt sig gå. Jag svarade inte direkt någonting, men tänker att jag kanske kunde sagt något i stil med att han faktiskt knappt kunde gå i så mycket snö och vem brukar låta en sådan liten gå hela vägen till skolan för att lämna storebror?

Barn måste förresten inte åka vagn. Min tvååring åkte som sagt inte så mycket vagn förut, men nu när lillebror kommit så går det alldeles utmärkt. Jag tycker att man gör det som känns bäst för en själv och trivs ni med att bära, så ska ni fortsätta med det. Barn som inte åker vagn växer också upp till fungerande individer.
Användarens profilbild
Av Marina
Anledningen till att barnvagn är så viktig tror jag hänger ihop med att ända sedan den kom på 1800-talet har den förknippats med status och högre socialgrupper, att "ha råd" med en fancy vagn sprider budskap om att man har råd, att man "är fin nog".

Sedan finns det såklart dom som är lika vagntokiga som vi är sjaltokiga och som har flera olika, som köper och säljer och håller koll på ny färger och så, de kan jag ha respekt för :lol: :mrgreen:

Det händer ju ibland att vi har vagnen med oss och då får vi ofta höra "men HAR du en VAGN?" :Hahaa: Jo, lillebror kan ju till nöds tänka sig sitta i den så :wink: brukar vi svara

Annars brukar jag faktiskt säga "så länge han VILL bli buren så bär jag gärna, jag tycker det är så omständligt med vagn" och byta ämne bara.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Det var en sån befrielse när jag med äldsta barnet kom på att man faktiskt inte behöver vagn. Det var innan sjalbarns tid :D Jag tror att man ska låta såna där kommentarer rinna av en, bara dissas. De kommer ändå få se senare att det inte blev som de sa. Förklaringar blir bara försvar.
Användarens profilbild
Av Humle
Vagn är på samma sätt som sjal ett verktyg eller hjälpmedel för att få med sig barnet. Man måste inte något av dem men det är ju praktiskt och står var och en att välja vilket eller vilka hjälpmedel man vill använda och trivs med.
Användarens profilbild
Av Zai
Humle skrev:Vagn är på samma sätt som sjal ett verktyg eller hjälpmedel för att få med sig barnet. Man måste inte något av dem men det är ju praktiskt och står var och en att välja vilket eller vilka hjälpmedel man vill använda och trivs med.
:iagree:
Användarens profilbild
Av visslan
Min pojke gillade inte alls vagn förrän han kunde sitta upp och se sig omkring. Det var väl runt 6 månader. Jag fortsatte att mestadels bära honom tills han var över 1 år. Det är mer praktiskt i en storstad; man kommer ju fram överallt och dessutom är det väldigt mysigt. (Enklare att amma också.)
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Vår liggdel är också helt oanvänd. Hon har aldrig gillat att åka där.
Adaptern så att man kunde klicka fast babyskyddet var dock guld värt. Så bra om barnet somnat i bilen och man vill gå in och handla - klick klick
Vi har även gjort åt andra hållet. Hon var genomledsen i bilen och då stannade vi vid något grusigt ställe och körde vagn med babyskydd över gruset ett litet tag så somnade hon.
Sittdelen har vi använt några fåtal ånger och då mest om mitt busskort gått ut :oops: eller om jag ska handla tex kattsand.

Det är så grymt att slippa ha vagnen med sig! Man kommer in överallt, kan sitta var man vill på bussen, slipper kisshissar osv!

Min make säger att han upplever avundsjuka blickar när han går med manducan på stan av pappor med vagnar. :lol:
Så du kan kanske svara: "Du är bara avundsjuk" när folk börjar med dumma kommentarer :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?