Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Japp, här ska pysslas..med ca 50 barn...och jag måste ha ett pyssel som passar de flesta åldrar...och det får inte ta för lång tid, man måste kunna med sig det hem på en gång typ...

Vi har förr om åren gjort både julkort och sockrade glasburkr så jag vill prova något nytt nu..några tips? :D
Har du någon budget? För om man har tillräckligt med pengar så kan man ju köpa billiga djupa tallrikar som de sedan får måla med porslinsfärg att antingen ge bort eller ha som godisskål. Fast det kanske tar för lång tid att bränna i en ugn ändå?

En sak jag gjort när jag var liten var att göra färgade fönster (som i en kyrka typ). Man klippte ut en enkel fönsterram (med flera olika fält) i svart papp och klistrade sedan olika färger av silkespapper bakom hålen så kunde man hänga upp den i fönstret hemma.

Flirtkulssnögubbar kanske kunde vara något? Eller att göra kristyränglar?
MammaTess skrev:Hyacinterna lät jätteintressant! :D
Det som jag tänker på bilr som en bild. man klipper till olika delar och limmar dem på ett hårdare papper. Själva bomman gör man genom att riva små bitar av silkespapper och limma fast.

Det skulle ju såklart gå att göra den tredimensionell och ha typ plastmugg som kruka, sen ta en blompinne fästa silkespapperskluttarna på den... För att få blompinnen att stå behöver man fylla krukan med något. Kanske räcker det med papper? om amn inte gör blommorna så höga?
Tänkte också på smällkarameller, brukar vara tacksamt å roligt! =) Fast då måste man typ samla mååånga toarullar först. :tumup: (Eller som min son som tog själva rullen som julpapperet varit på och gjorde en jättekaramell!) :loving:

Potatistryck på en liten duk är också bra! Kan alla åldrar fixa. (Om ni inte hinner stryka/fixera tygfärgen på plats så kan man skicka med en lapp om hur det ska göras hemma.)

Dekorera julgranskulor (antingen sånna i plast eller så större flörtkulor) med tex klistermärken, glitter, bokmärken.

Kottomtar hade nån sagt redan va?

Julgranskorgar (sådana där hjärtan i glanspapper).

Tomtar å änglar á la Minimello på Bollibompa (typ flörtkulor, toarullar, garn, tyg, tuschpennor).

Kristyränglar/tomtar att hänga i granen.

Finns nog massa mer bra grejjer, men kommer inte på fler nu. Hoppas det bli roligt! :D
Jag har gjort hyacinter med barnen. Vi tog en tom toarulle som vi limma fast silkespapperbollar på o sen klädde vi en plastburk (typ creme fraiche) med aluminiumfolie o där fick sen "blomman" stå. Gav bla en "julgrupp" till mormor i en större burk med tre hyacinter. Lätt o roligt pyssel som ger fint resultat :D
Trätomtar!
Kräver lite förebredelser. Ett träd/en gren runt 5 cm i diameter kapas i 10-15 cm långa bitar där den ena sidan kapas rejält sned så att den blir som ett ansikte. Det är bra om träet är tort och barken får gärna vara kvar.
Sedan får barnen klistra fast en tomteluva av tex en bit röd filt, och rita ögon näsa och mun.
Det går at utveckla mera beroende på ålder och tålamod.
Man klistra fast armar utklippta i papp eller av piprensare och ge tomten skidor av glaspinnar.

Detta är något vi ofta gjorde som barn, min mamma hade en hel skock med trätomtar.
Sagas mamma skrev:Tassar och undrar hur ni gör smällkarameller? Var hittar man det som smällar?
Ledsen, men jag har ännu inte träffat en svensk som gör smällande smällkarameller. ;-) De görs bara för utseendet. 8) Maken lade visst godis i dem som barn och tömde dem på julgransplundringen.
Av tumbler
Amiechan skrev:
Sagas mamma skrev:Tassar och undrar hur ni gör smällkarameller? Var hittar man det som smällar?
Ledsen, men jag har ännu inte träffat en svensk som gör smällande smällkarameller. ;-) De görs bara för utseendet. 8) Maken lade visst godis i dem som barn och tömde dem på julgransplundringen.
:roll: :wink: Jaha, okejdå! När jag var barn kunne man köpa såna till smällpistoler och ha i.
Sagas mamma skrev:
Amiechan skrev:
:roll: :wink: Jaha, okejdå! När jag var barn kunne man köpa såna till smällpistoler och ha i.
Man kan hai sånna är drag-smällare!
Av tumbler
ellla skrev:
Sagas mamma skrev:
Amiechan skrev:
Man kan hai sånna är drag-smällare!
Var hittar man såna?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?