Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
Humleblomstern skrev:
mimpen skrev:
zmurfan skrev:Idag blir det syprojekt för hela slanten tror jag.
Har redan satt på ett par muddar på benen på ett par favvismjukbyxor som var för korta i benen.
Har sytt ihop ett par muddbyxor till bebis. Bara midjemudden kvar där.
Har sen ett par tillklippta Linneabyxor att sy ihop och ett par tillklippta byxor till mig att sy ihop.

Sen har jag en liten fråga. Om man har ett mönster i 86, hur kan man justera det så att det blir till storlek 92 eller 98 istället?
Går det justera enkelt eller är det jättekrångligt?
humleblomstern har lärt mig att man i så fall typ klipper itu mönstrena mitt i, och förlänger dem där. Jag har förlängt ett par byxben så och en body med lyckat resultat.
Man kanske får vara lite varsam med halsen bara om man breddar mönstret på det sättet. Det kan bli väldigt stor öppning om man inte passar sig...
det förstås. jag har aldrig behövt bredda nåt mönster ännu, bara förlänga... :)
mimpen skrev:
Humleblomstern skrev:
mimpen skrev:
zmurfan skrev:Idag blir det syprojekt för hela slanten tror jag.
Har redan satt på ett par muddar på benen på ett par favvismjukbyxor som var för korta i benen.
Har sytt ihop ett par muddbyxor till bebis. Bara midjemudden kvar där.
Har sen ett par tillklippta Linneabyxor att sy ihop och ett par tillklippta byxor till mig att sy ihop.

Sen har jag en liten fråga. Om man har ett mönster i 86, hur kan man justera det så att det blir till storlek 92 eller 98 istället?
Går det justera enkelt eller är det jättekrångligt?
humleblomstern har lärt mig att man i så fall typ klipper itu mönstrena mitt i, och förlänger dem där. Jag har förlängt ett par byxben så och en body med lyckat resultat.
Man kanske får vara lite varsam med halsen bara om man breddar mönstret på det sättet. Det kan bli väldigt stor öppning om man inte passar sig...
det förstås. jag har aldrig behövt bredda nåt mönster ännu, bara förlänga... :)
Mimpen, :fnissa:
Man får lägga till lite i halsen bara sen är saken biff.
Användarens profilbild
Av zmurfan
Tack för tips om att klippa itu mönstret. Men hur mycket skiljer det då tro?
Någon som har några standardmått eller måste jag rota bland våra kläder och måtta själv?
Användarens profilbild
Av mimpen
kan jag ha hört 2,5 cm/storlek? Fast det är nog på längden :hmm: Jag har måttat mot kläder som passar bara.
zmurfan skrev:Tack för tips om att klippa itu mönstret. Men hur mycket skiljer det då tro?
Någon som har några standardmått eller måste jag rota bland våra kläder och måtta själv?
Användarens profilbild
Av mimpen
:hmm: Vad tror ni om att sy en tunika där man har säg cerise/svarta stjärnor (från jnydesign) som ärmar, sen ett "övre liv" med brun/vita stjärnor, och så nederdelen i cerise/svart. Blir det för hysteriskt??

Jag har nämligen för korta bitar tror jag för att få till livet nog långt annars...

Sen. Underbar brunvitamoln-stretchfrotte från jnydesign. Vad ska jag göra med den tycker ni??

Och. tack petwol! :vågen:
Jenny med Emiliten skrev:
ernamalin skrev:Så fint alla gör! :love:

Har en fråga.

Skulle behöva ett bra tröjmönster med raglanärm, har sett flera bilder i tråden och undrar om det är egna mönster eller om någon har tips på vart man kan hitta ett bra?
Vuxenmönster eller för barn? Onion har ett bra för vuxna.
Åh tack! kan komma att provas men det är barnmönster jag är ute efter i första hand både i storlek kring 110 och 150. :D
Användarens profilbild
Av SCSI
Det finns en pyjamas med raglanärm i "sy till småbarnen". Jag har inte testat det själv, har ett gammalt beprövat mönster från en sytidning från 80talet... så länge jag kommer ihåg att rita av brredden på en mkt mindre storlek än resten av mönstret är det suveränt. =)
ernamalin skrev:
Jenny med Emiliten skrev:
ernamalin skrev:Så fint alla gör! :love:

Har en fråga.

Skulle behöva ett bra tröjmönster med raglanärm, har sett flera bilder i tråden och undrar om det är egna mönster eller om någon har tips på vart man kan hitta ett bra?
Vuxenmönster eller för barn? Onion har ett bra för vuxna.
Åh tack! kan komma att provas men det är barnmönster jag är ute efter i första hand både i storlek kring 110 och 150. :D
I den enda ottobre-tidningen jag har finns det ett mönster som är för 92-130 (tror jag?) det är nr06/2007. Det är lite utställt men vill man ha det rakt istället är det lätt åtgärdat. Det finns ett större mönster där också tror jag.

På Ottobres hemsida kan man annars bläddra i tidningarna och se vad som finns i varje nr så där kan du garanterat hitta något bra!
Vet ni vad jag gjorde igår? :Hahaa:
Efter alla diskussioner om trådspänning på undertråden tänkte jag att jag skulle försöka ändra. Var supernoga med att kolla utgångsläget på skruven... Ändrade hit och dit... Och sydde sömmen med tvillingnålen. Blev riktigt bra faktiskt. Sen när det var dags att ändra tillbaka och testköra med vanlig raksöm blev det ett enda trassel på baksidan, alltså riktigt hemskt trassel med cm-långa trådar hängades... Lätt svettig började jag vrida på skruven igen, tappade helt bort hur många varv jag vridit, såg för mig hur jag skulle behöva gå till symaskinsgubben nere på stan med min spole. Efter en halvtimmes tragglande trädde jag om maskinen igen... Och så funkade sömmen perfekt! Jag hade trätt maskinen fel... :roll: :Hahaa:
Användarens profilbild
Av ellla
Humleblomstern skrev:Vet ni vad jag gjorde igår? :Hahaa:
Efter alla diskussioner om trådspänning på undertråden tänkte jag att jag skulle försöka ändra. Var supernoga med att kolla utgångsläget på skruven... Ändrade hit och dit... Och sydde sömmen med tvillingnålen. Blev riktigt bra faktiskt. Sen när det var dags att ändra tillbaka och testköra med vanlig raksöm blev det ett enda trassel på baksidan, alltså riktigt hemskt trassel med cm-långa trådar hängades... Lätt svettig började jag vrida på skruven igen, tappade helt bort hur många varv jag vridit, såg för mig hur jag skulle behöva gå till symaskinsgubben nere på stan med min spole. Efter en halvtimmes tragglande trädde jag om maskinen igen... Och så funkade sömmen perfekt! Jag hade trätt maskinen fel... :roll: :Hahaa:
Härligt att det löste sig!
Av Enid
MammaTess skrev:Vilka sytidningar brukar ni använda er av/köpa?

Jag köper Ottobre och Sömnadsmagasinet!
Ottobre och Burda köper jag. Jag tycker passformen på damkläder är på tok för rak i båda men jag har inte hittat något som passar mig bättre :? . Men det är ju skönt att bara ändra, inte behöva rita hela mönstret från början när det inte finns så mycket tid.
Användarens profilbild
Av ÅsaM
Jag fick med maken till Ikea idag :vågen: Så ny har vi inskaffat ett nytt skrivbord till mig så att jag kan sitta och sy på kvällarna på neder våningen istället för där uppe och väcka barnen.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?