Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
Det finns en sjal som är är rätt poppis att sticka (påstod garnaffären) och det skulle vara enkelt för nybörjare. Men jag fattar inte riktigt det här med maskbågar.... Nån som kan hjälpa mig att förklara?

Ett exempel är att man ska sticka först i främre maskbågen och sedan i bakre maskbågen (för att göra två maskor i
samma maska).

Och stickmarkörer, trär man bara på dem på stickan (eller på garnet?) för att hålla ordning?

Sen undrar jag en sak till: om man stickar "vanligt" (fram och tillbaka) på en rundsticka. Hur funkar det egentligen?

Känner att jag tagit mig liiite vatten över huvudet som det så fint heter, :roll: men den är ju så attans fin så ville prova i alla fall. :wink: Hoppas nån av er mer erfarna mönsterstickare där ute kan hjälpa mig. :mrgreen:

Här är länken till mönstret Citron:

http://www.sticka.org/_data/documents/m ... ron_sv.pdf
Av Ponyo
Japp, stickat den, och repat upp den.
Den är astradig att sticka. Och jag förstår inte alls hur den ska användas.
Rekommenderas inte alls.
Av Ponyo
Ett exempel är att man ska sticka först i främre maskbågen och sedan i bakre maskbågen (för att göra två maskor i
samma maska).
Sticka först i främre maskbågen, och låt maskan sitta kvar på höger sticka (släpp den inte), och sticka den igen som vanligt.
Kolla denna video (metod nr 2) http://www.youtube.com/watch?v=shpV7BewvLU

Och stickmarkörer, trär man bara på dem på stickan (eller på garnet?) för att hålla ordning? Trä dem på stickan (den högra), om du trär dem på garnet så kommer de sitta kvar på plagget. Om du trär dem på stickan så nästa gång du kommer till markören så lyfter du bara över den till andra stickan.

Sen undrar jag en sak till: om man stickar "vanligt" (fram och tillbaka) på en rundsticka. Hur funkar det egentligen? Du bara vänder som vanligt. Sticka inte runt runt i detta fall.

Du kommer klara det galant! :vågen:
Av Smultronbarn
Tack snälla du! :vågen:
Allt finns vist på youtube... :lol: Så främre maskbågen är den mot min mage, och den bakre är den som är bakom stickan alltså, har jag fattat det rätt?

Jag hoppas jag ska klara det, ska börja och se. Blev så förtjust i garnet, och tydligen var det extremt lämpligt till just Citronsjalen. :tumup:

Får jag fråga, vad blev det för fint av ditt garn istället? :D
Av Ponyo
Smultronbarn skrev:Tack snälla du! :vågen:
Allt finns vist på youtube... :lol: Så främre maskbågen är den mot min mage, och den bakre är den som är bakom stickan alltså, har jag fattat det rätt?

Jag hoppas jag ska klara det, ska börja och se. Blev så förtjust i garnet, och tydligen var det extremt lämpligt till just Citronsjalen. :tumup:

Får jag fråga, vad blev det för fint av ditt garn istället? :D
Det var kanske just det garnet som inte funkade. Funderar på att sticka en haruniav det garnet istället :D
Användarens profilbild
Av solängel
Alltså, nu kanske jag förstör för dig, men jag har nosat på citronen, tittat mycket på mönstret och den är ju inte svår att sticka direkt. Däremot tror jag den kan vara sjukt tråkig att sticka.

Det blir en himla massa varv, med en himla massa maskor, utan att det egentligen ger så mycket. Fast slutresultatet ser ju fint ut, av de jag sett. Men känner jag mig själv rätt, och det tror jag att jag gör :wink: skulle jag ledsna efter ett tag.
Av Nettan
Jag har gjort den och gillade det. Det är skönt att ha ett arbete man kan ta fram och sticka på utan att behöva tänkta och räkna hela tiden.
Av Smultronbarn
Alltså... det är ingen risk att jag tycker den är tråkig om den nu är lätt att sticka. 8) Jag ledsnar när det är för knepigt (läs barnsockar tex). Jag har fortfarande inte börjat...men ska snart göra det. men hade bara 2,5 i rundsticka, och tror det stod att man skulle ha 3. Kanske det funkar ändå? :hmm:

Kul att höra en som gillar den! :tumup:
Av Smultronbarn
Silverros skrev:*fnissar*

Jag blir glad varenda gång jag läser den här rubriken, den är bara sååå rolig! :lol:

Jag hade ju ingen aning om vad "citronen" var, innan jag öppnade å läste. Men jag blir helt fnittrig varenda gång jag ser det här. :love:

Hihihi!
Hihi, härligt att jag kan glädja någon så här i snöyran! :fnissa: :app:
Av Nettan
Smultronbarn skrev:Alltså... det är ingen risk att jag tycker den är tråkig om den nu är lätt att sticka. 8) Jag ledsnar när det är för knepigt (läs barnsockar tex). Jag har fortfarande inte börjat...men ska snart göra det. men hade bara 2,5 i rundsticka, och tror det stod att man skulle ha 3. Kanske det funkar ändå? :hmm:

Hur går det med citronen? Kommit igång?
Användarens profilbild
Av MuuM
Smultronbarn skrev:Alltså... det är ingen risk att jag tycker den är tråkig om den nu är lätt att sticka. 8) Jag ledsnar när det är för knepigt (läs barnsockar tex). Jag har fortfarande inte börjat...men ska snart göra det. men hade bara 2,5 i rundsticka, och tror det stod att man skulle ha 3. Kanske det funkar ändå? :hmm:

PMa din adress om du fortfarande behöver en rundsticka i storlek 3, 80 cm lång. :-)
Av Smultronbarn
MuuM skrev:

PMa din adress om du fortfarande behöver en rundsticka i storlek 3, 80 cm lång. :-)
Nu har jag PM:at dig! :D
Av Smultronbarn
Nettan skrev:

Hur går det med citronen? Kommit igång?
Njae...jag har klurat lite på mönstret och letat stickor och så där... men tiden har inte riktigt räckt till. :oops: Men snart så! :tumup:
Ska bara göra klart julpysselklappen först... :wink:

Hör av mig igen när jag är på g! :D (Kommer säkert behöva fråga saker under stickandets gång. 8) )
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?