Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ida
Ni som testat flera olika, vilken sjal tycker ni har avlastat bäst? Jag tänker mig vävd långsjal och framförallt till ryggbärning. Jag har precis börjat bära på ryggen, och vill förstås genast testa flera olika sjalar 8)

Eller handlar det bara om vilken knytning man gör och hur väl man får till den?
Av Sofie
Generellt säger jag de som är vävd med vävsätt som ger mycket diagonalstretch. Tex kypertvävd.
Storchenwiege, didymos, ellevill, hoppediz, Easycare, Natibaby är några av de stora märkena. Jag har säkert glömt flera.
Jag tror att det är mycket upp till tycke och smak bland de kvalitativa diagonalvävda!

De mest avlastande jag har testat är storchenwiege Leo, didymos indio (den jag har är med siden, men jag tror vilken ingosad tjockare indio som helst avlastar toppen), didymos ellips, Hoppediz kapstad (men den var knappt använd när jag köpte den och jag orkade inte gosa in den, sträv och "kartongig". Så den har flyttat)
Jag har inte prövat easycare eller ellevill.
Användarens profilbild
Av Alven
... och jag är inte så förtjust i Easy care. Men jag har bara provat, inte burit i den några längre sträckor. För avlastningens skull gillar jag de lite tjockare, och så gillar jag lite smalare sjalar som inte blir så mycket tyg över i kanterna. Dvs, jag gillar DIDYMOS! :lol:
Användarens profilbild
Av Ida
Alven skrev:... och jag är inte så förtjust i Easy care. Men jag har bara provat, inte burit i den några längre sträckor. För avlastningens skull gillar jag de lite tjockare, och så gillar jag lite smalare sjalar som inte blir så mycket tyg över i kanterna. Dvs, jag gillar DIDYMOS! :lol:
Bra, många fördelar där. Tack! :tumup:
Användarens profilbild
Av Ida
Sofie skrev:Generellt säger jag de som är vävd med vävsätt som ger mycket diagonalstretch. Tex kypertvävd.
Storchenwiege, didymos, ellevill, hoppediz, Easycare, Natibaby är några av de stora märkena. Jag har säkert glömt flera.
Jag tror att det är mycket upp till tycke och smak bland de kvalitativa diagonalvävda!

De mest avlastande jag har testat är storchenwiege Leo, didymos indio (den jag har är med siden, men jag tror vilken ingosad tjockare indio som helst avlastar toppen), didymos ellips, Hoppediz kapstad (men den var knappt använd när jag köpte den och jag orkade inte gosa in den, sträv och "kartongig". Så den har flyttat)
Jag har inte prövat easycare eller ellevill.
Indion verkar ju ligga bra till, måste nog kolla in Didymos sajt...
Av sjaltokan
Och jag säger knytningen och en korskrypert vävd sjal.

Easy care är favoriten för mag-knytningar men jag gillar något tjockare och mindre elastiska till ryggen får då behöver man inte knyta lika perfekt.

Så för rygg-knytning? didymos, ellevill, dolcino, girasol, natibaby, néobulle, lana, bebina.
Dock inte en hoppediz om du frågar mig

Men andra ord, välj den du tycker är snyggast :tumup:
Användarens profilbild
Av Ida
thowida skrev:Och jag säger knytningen och en korskrypert vävd sjal.

Easy care är favoriten för mag-knytningar men jag gillar något tjockare och mindre elastiska till ryggen får då behöver man inte knyta lika perfekt.

Så för rygg-knytning? didymos, ellevill, dolcino, girasol, natibaby, néobulle, lana, bebina.
Dock inte en hoppediz om du frågar mig

Men andra ord, välj den du tycker är snyggast :tumup:
Bra svar :app:
Tack för era synpunkter :tumup:
Användarens profilbild
Av Siania
Har/har haft storchenwiege, bebina, easycare, hoppediz och didymos av de stadiga vävda. Som du redan läst varierar det vilken man tycker är bäst. Själv föredrar jag min storchenwiege ulli, både till rygg- och magbärande. Framförallt gillar jag de sneda ändarna som gör knuten liten och nätt och jag tycker också den är lättknuten, det blir bra varje gång. Hoppedizen blev jag aldrig kompis med.

Men jag säger som thowida - välj den du tycker är snyggast så är chansen störst att du blir nöjd. Kanske har du också möjlighet att prova några olika så du kan få dig en uppfattning om vad du föredrar för typ av sjal? Ett annat tips är att köpa en begagnad, så är den redan ingosad och klar. Dessutom billigare än en ny. :tumup:

Lycka till! :D
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Jag tycker att de diagonalvävda som finns på marknaden är i princip likvärdiga och att det mer är frågan om induviduellt tycker och smak och vanan att få till bra knytningar - så välj en sjal som du tycker är snygg! :D

Begagnade sjalar tycker jag helt klart är att föredra då jag tycker att de är betydlig lättare att få till en bra knytning med, och dessutom ligger de ju lite bättre till i pris också... ;-)
(och visst, tillsist blir ju även en bärsjal utsliten, men ännu har då inte jag träffat på någon som blivit det)
Användarens profilbild
Av keramikkarin
Min röda Didymos Indio.
Avlastar superbra verkligen. Enda problemet är att jag köpt den så lång, 5,2 m, för att mannen också skulle kunna bära, och det blir över tyg till ett varv till runt midjan, lite korvigt.

Storken är också bra, men Didyn är ett strå vassare tycker jag.
Användarens profilbild
Av Ida
Jag blir mer och mer sugen på en Indio känner jag. Begagnat och ingosat är ju helt perfekt, nu gäller det bara att hitta en som är snygg och lagom lång. Jag kanske ska önska mig en i födelsedagspresent? Fyller år en vecka före jul, då skulle jag få den snaaaaart! :app:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?