Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mimpen
kvarnvik skrev:
MammaTess skrev:Jag får inte till det snyggt med tvillingnål heller... :(
Vad är det som inte blir bra? Jag brukar länga stygnlängden lite, 3,5 är ganska lagom, kanske behöver man minska pressarfotstrycket också och putta på lite där det är tjockt. Jag kör efter den lilla vinkeln på pressarfoten så blir det rakt och fint.
Jag får antingen en kulle mellan sömmarna eller en trådhärva på baksidan :?
Av annbom
Rundabullar skrev:Jag är så glad åt den här tråden! Verkligen inspirerande, har kikat runt i era bloggar också. :tumup:

Fick ju en ny maskin för nån vecka sen, min gamla kunde raksöm, sicksack och en sorts trikåsöm..men det här kan ju massor och det kom men en hel hög med pressarfötter och grejer. Jag kan ju inte fråga allt av er, men vet ni nån bra basic-sida med instruktioner?

Hur välja rätt söm+pressarfot till rätt tyg, hur enkelt sy dragkedja, muddar etc. Det verkar finnas så mycket bättre och snyggare lösningar än jag själv hittat på. I handboken berättas mest hur man servar maskinen, byter pressarfötter etc.

Eller nån trevlig blogg som har utförliga sybeskrivningar?
Här finns en del
http://www.husqvarnaviking.com/mediafil ... oom_sv.asp
Användarens profilbild
Av Fryle
annbom skrev:
mimpen skrev:
heter det förresten spolarhus?
Tror det heter spolhus, precis som du skrev först :D
Jag har lärt mig att det heter spolkapsel...
Av Enid
annbom skrev:
Fryle skrev:
annbom skrev:
mimpen skrev:
Det kanske beror på var man kommer ifrån. Jag är också norrlänning som Mimpen :)
Spolkapseln är det man lägger själva spolen i och spolhuset är det man sätter in spolkapseln i. Det är oftast på spolkapseln man ställer in trådspänningen men det finns äldre maskiner som saknar spolkapsel där man lägger spolen direkt i spolhuset och ställer in trådspänningen där också.
Användarens profilbild
Av mimpen
Enid skrev:
annbom skrev:
Fryle skrev:
annbom skrev:
mimpen skrev:
Det kanske beror på var man kommer ifrån. Jag är också norrlänning som Mimpen :)
Spolkapseln är det man lägger själva spolen i och spolhuset är det man sätter in spolkapseln i. Det är oftast på spolkapseln man ställer in trådspänningen men det finns äldre maskiner som saknar spolkapsel där man lägger spolen direkt i spolhuset och ställer in trådspänningen där också.
:whut: Jag fattar ingenting... Jag har en genomskinlig grunka som jag spolar upp tråden på. Det är spolen väl? Sen är det en svart rund grej som är ungefär dubbelt så stor som spolen som jag lägger ner spolen i. Den svarta grejen ligger sen i en grå grej. Det är på den grå grejen som det sitter en skruv...
Av Enid
mimpen skrev:
Enid skrev:
annbom skrev:
Fryle skrev:
annbom skrev:
mimpen skrev:
:whut: Jag fattar ingenting... Jag har en genomskinlig grunka som jag spolar upp tråden på. Det är spolen väl? Sen är det en svart rund grej som är ungefär dubbelt så stor som spolen som jag lägger ner spolen i. Den svarta grejen ligger sen i en grå grej. Det är på den grå grejen som det sitter en skruv...
:hmm:
Enid skrev:
mimpen skrev:
Enid skrev:
annbom skrev:
Fryle skrev:
annbom skrev:
mimpen skrev:
:hmm:
Va? Vad är det för maskin du har?
Det blir liksom en grej för mycket för mig. :hmm:
annbom skrev:
Rundabullar skrev:Jag är så glad åt den här tråden! Verkligen inspirerande, har kikat runt i era bloggar också. :tumup:

Fick ju en ny maskin för nån vecka sen, min gamla kunde raksöm, sicksack och en sorts trikåsöm..men det här kan ju massor och det kom men en hel hög med pressarfötter och grejer. Jag kan ju inte fråga allt av er, men vet ni nån bra basic-sida med instruktioner?

Hur välja rätt söm+pressarfot till rätt tyg, hur enkelt sy dragkedja, muddar etc. Det verkar finnas så mycket bättre och snyggare lösningar än jag själv hittat på. I handboken berättas mest hur man servar maskinen, byter pressarfötter etc.

Eller nån trevlig blogg som har utförliga sybeskrivningar?
Här finns en del
http://www.husqvarnaviking.com/mediafil ... oom_sv.asp
Annars tycker jag att den här boken tar upp grunderna, har själv haft mycket nytta av den. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153425677
Bild
Av Marine78
Angående spole, spolkapsel, spolhus så är min PFAFF uppbyggd så här:
genomskinlig undertrådsspole som tråd spolas upp på, spolkapsel i metall där det finns en liten skruv som kan skruvas på för att justera undertrådsspänningen (i instruktionsboken står det att man helst inte skall skruva på denna, utan i första hand reglera övertrådsspänningen). Rätt spänning är det när spolkapseln sjunker sakta neråt etappvis om man håller i tråden och gör ett lätt ryck. Spolkapsel med undertrådsspole stoppas därefter in i spolhuset och sedan fiskar man upp undertråden med övertråden och är redo för att sy.

Detta gäller alltså PFAFF, olika fabrikat kan ha olika lösningar så jag kan bara tala för det jag kan (mammas gamla, gamla husqvarna hade samma lösning dock).
Användarens profilbild
Av ellla
Jag har ingen spolkapsel utan drar undan ett litet lock på min Singer och lägger ner spolen direkt och trär in tråden i en skåra och sen fiskar upp den med över tråden. Tråden ska dessutom vara lindad som ett p och inte ett g.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?