Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av LillaSnöflingan
Har BF i april och har köpt en ringsjal på tradera men tänkte även köpa en bärsele att använda lite längre stunder. Vi har tittat på Manduca, Beco Butterfly 2, Ergo och Beco Gemini men det är skitsvårt att veta vilken som är bäst när man aldrig testat någon sele. (Vi bor i Luleå och den enda som finns att köpa/prova här är ergo, vad jag vet i alla fall?). Så jag behöver lite hjälp...

Tanken är att både jag och mannen ska kunna använda den, han är lång och smal, 184 cm och 70-75 kg, jag är normallång och lite mulligare, 167 cm och 66 kg. Har tittat på måtten och då verkar manducan stor, framförallt när det gäller höftmåttet på mannen (får samma mått som manducans minsta men vet inte riktigt hur högt jag ska mäta). Men jag har å andra sidan hört att Beco passar bättre till kortare personer? Tycker ergon verkar lite osmidig med babyinsatsen, men det kanske funkar? Jag har också läst att Beco gemini ska vara bra till nyfödda och jag tycker det är bra att man "slipper" babyinlägg och att den går att använda framåtvänd (om nu det behovet skulle uppstå). Men den går "bara" att ha till 15 kg, är det dumt? Kanske bättre att satsa på en som går att använda längre?

Som ni märker är jag lite förvirrad så jag behöver helt enkelt er experthjälp, vilken sele ska vi ha!? :whut:
Användarens profilbild
Av Marina
Jag har använt manduca och beco, fast utan att använda själva spädbarninstasten mer än precis första veckorna, tycker det fungerar bättre att de sitter groda.

Becon (butterfly) har ju den absoluta fördelen för ovana att man kan ta på sig selen först och sedan sätta ner barnet och knäppa, den är också väldigt lätt att bära på ryggen med. Dock tycker jag inte den är lika skön att bära med som manducan, manducans midjebälte är mycket bättre (nu har jag iofs butterflyt I och inte II)

Kolla in edenbabys sida, hon har en bra jämförelse mellan selar.
Av Gerbera
Jag skulle satsa på en sele som fungerar bra från födelsen. Ergo är superbra men lite svårare att få till med nyfödd, tycker jag. Och 15 kila vägde mina barn först i 3årsåldern. Till dess kommer ni köpa ett antal bärdon till om ni fastnar i bärandet! Personligen gillade jag inte Beco Butterfly, tyckte det var meckigt att få till. Höjden för midjemåttet är individuell, vissa vill ha selen över höftbenen, men med sjal brukar man säga att barnets rumpa skall vara i navelhöjd och en nyfödd tror jag inte man vill ha så mycket lägre, snarare högre upp så att huvudet kommer i "pusshöjd".
Användarens profilbild
Av KATARINA
Är man väldigt smal runt höften kan Manducan ibland bli lite stor där. I övrigt på det du beskriver tror jag att selarna passar er båda.

Viktrekommendationen på de olika selarna tror jag inte man ska hänga upp sig för mycket på, utan ta den som är skönast.
Ja, ergon verkar krånglig att använda till nyfödd, så jag tror vi skippar den.

Mannens höftmått är ungefär 90 cm, men ska den sitta i midjan så blir det antagligen mindre. Mitt höftmått är 100 cm och manducans minsta mått är 87 cm. Tror ni det funkar? Vore ju enkelt om man kunde prova...

Egentligen har jag fallit lite för gemini av någon anledning, men det känns onödigt att lägga så mycket pengar på något som man inte ens har prövat. Då känns det bättre att köpa en begagnad manduca och skulle det vara så att den inte funkar så kanske man kan sälja den till samma pris... Fast samtidigt har jag läst att beco funkar bättre till nyfödda... det kanske är dumt att vara snål... :hmm:
Användarens profilbild
Av Marina
jag hade nog köpt manduca och trikåsjal då :wink: till nyfödda är ingen sele egentligen optimal skulle jag säga, det känns inte mjukt, ingosat och ombonat. För priset av en begagnad beco får ni lätt både begagnad manduca och begagnad trikåsjal... Det finns ju även angelpack och lite andra selar, har du tittat på dem?
Användarens profilbild
Av diddeldi
jag föredrar just nu beco gemini för jag tycker att det är smidigt att slippa babyinsats. och min skrutta har suttit jättebra i den redan från när den kom, då var hon ca en månad gammal. jag är iofs lite partisk eftersom jag säljer bärselar, men å andra sidan så säljer jag alla de märkena du nämner så diskriminerar i alla fall ingen :wink:

men alltså, de är bra allihopa, det är en smaksak helt enkelt.
Användarens profilbild
Av Lindajv
Trivs också bra med min Gemini. Skönt att slippa babyinsats. Testade Beco Butterfly 2 och beco 4th nu med min minsta, men det hela slutade med att vi köpte Gemini. Han är tre månader nu och vi köpte den när han var sju veckor. Hade säkert kunnat haft den tidigare också. Han sitter så fint i den. Jag tänker att när han blir tyngre kör vi på annat, men som läget är nu så fungerar inget annat lika bra för oss.
Lindajv skrev:Trivs också bra med min Gemini. Skönt att slippa babyinsats. Testade Beco Butterfly 2 och beco 4th nu med min minsta, men det hela slutade med att vi köpte Gemini. Han är tre månader nu och vi köpte den när han var sju veckor. Hade säkert kunnat haft den tidigare också. Han sitter så fint i den. Jag tänker att när han blir tyngre kör vi på annat, men som läget är nu så fungerar inget annat lika bra för oss.
Hm, låter ju som att man kanske ska satsa på Gemini i alla fall. Det verkar som att den är bäst till nyfödda. Jag tycker också det verkar skönt att slippa babyinsatsen. Synd bara att den är så "dyr" och ny. Svår att få tag på begagnad kanske? Visst är det så att den inte går att beställa från utlandet, typ USA, utan bara här i Sverige?
Av Clondea
Har använt Manduca och trikåsjal till nyfödd.
Jag föredrog sjalen pga att man kommer så när och känner andning och temperatur så bra.
+ att mina kurvor var liksom ivägen i manducan
Min man använde dock manducan en hel del i början. spädbarnsdelen funkade finfint.

Nu däremot älskar jag manducan till vår 5 månaders. lätt att ta av och på och bära på rygg.

H :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?