Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Miltonia
Ni som bär i mei tai - vad är fördelarna med det jämfört med sjal och sele? När/hur använder ni den? Och vad bör man tänka på när man väljer (mer än att den ska vara snygg :wink:)? Har ni några favoriter ni rekommenderar (barnet är drygt ett år, väger ca 9 kg och är ca 75 cm lång)?
Om man pga värk och nedsatt rörlighet har svårt att få till sjalknytningarna bra och har svårt att knäppa selen (spännena är för hårda och sitter konstigt till) - skulle det kunna vara lättare att få till bärandet med en mei tai då?
Jag funderar på att köpa en, men har lite svårt att bestämma om jag verkligen behöver en.
Användarens profilbild
Av Panakeia
Miltonia skrev:vad är fördelarna med det jämfört med sjal och sele?
Mindre tyg än sjalen att hantera - bekvämare och mer sjallikt än selen ;-)
Miltonia skrev:vad bör man tänka på när man väljer
Vad du vill ha - utbredbara eller vadderade axelband, huvudstöd etc - MT finns ett enormt utbjud med olika finesser och varianter.
Miltonia skrev:Om man pga värk och nedsatt rörlighet har svårt att få till sjalknytningarna bra och har svårt att knäppa selen (spännena är för hårda och sitter konstigt till) - skulle det kunna vara lättare att få till bärandet med en mei tai då?
Ja, det tror jag helt klart. Bär du mest på rygg eller mage?
Om du bär mycket på mage skulle jag rekommendera dig en MT med tillräckligt långa midjeband så du kan knyta på magen - alltså korsa i ryggen - så slipper du momentet att dra åt en knyt i ryggen.
Miltonia skrev:om jag verkligen behöver en.
Ja, det behöver du ;-) :heart: :rodna:
Av Miltonia
Tack för snabbt svar! :)

Jag bär nästan bara på magen eftersom jag inte klarar av att få upp dottern på ryggen själv, annars skulle jag gärna bära mer på ryggen. Det där med långa band låter smart, det ska jag tänka på. Vet du kanske rent av någon sort som har väldigt långa band?

Det där med utbredbara eller vadderade axelband har jag inte riktigt tänkt på. De selar jag har har ju vadderade band och de tycker jag ändå belastar för mycket liksom på ett område och i det avseendet fungerar det bättre med sjal som ju får bredare yta på axlarna. Kanske jag ska ha utbredbara axelband på mei taien då? Och gärna huvudstöd, tänker jag spontant.

Ja, det blev ju ännu mer att fundera på. Men att jag verkligen behöver en verkar ju solklart nu! :tumup:
Användarens profilbild
Av Marina
Jag föredrog vadderat midjeband på mei tai när jag bar storebror (till lillebror har den inte riktigt kommit fram för Becon fungerar så bra) eftersom jag är lite rundare runt magen så tenderade den vi hade med ovadderade att knöla ihop sig och glida in mellan valkarna :wink: Men med vadderade band blir den ju också lite otympligare att ta med sig :-) Min har semibreda axelband som är lätt vadderade (14 cm breda tror jag :hmm: ) och vadderingen är dubbel fleece. Till ett större barn kan det också vara värt att välja en som har en fodrad sittdel så den blir lite stadigare där.

Jag tycker mei tai är ett väldigt flexibelt bärredskap :tumup: vi bar storebror jättemycket i sk. "high back pack" när han var mindre
Av Miltonia
Marina skrev:Jag föredrog vadderat midjeband på mei tai när jag bar storebror (till lillebror har den inte riktigt kommit fram för Becon fungerar så bra) eftersom jag är lite rundare runt magen så tenderade den vi hade med ovadderade att knöla ihop sig och glida in mellan valkarna :wink: Men med vadderade band blir den ju också lite otympligare att ta med sig :-) Min har semibreda axelband som är lätt vadderade (14 cm breda tror jag :hmm: ) och vadderingen är dubbel fleece. Till ett större barn kan det också vara värt att välja en som har en fodrad sittdel så den blir lite stadigare där.

Jag tycker mei tai är ett väldigt flexibelt bärredskap :tumup: vi bar storebror jättemycket i sk. "high back pack" när han var mindre
Tack för svar! :)
Vad är det för sort ni har? Är det någon som finns att köpa färdig eller någon specialsydd variant?
Av Enid
Jag är ett stor MT-fan! Så självklart ska du välja en MT, den är lättare att knyta än en sjal och skönare att bära i än en sele. Men du måste välja en bra MeiTai! Det finns många obekväma MT där ute så VARNING!

Mina kriterier på en bra MT:

Den måste vara i ett mjukt tyg, gärna sydd av en bärsjal (Hoppediz är jättebra att sy MT av!).
Den måste ha vadderat midjeband, oftast vadderar man med 4-6 lager fleecetyg men bordsfilt går också bra.
Den måste ha utbredbara axelband som är så långa att du kan korsa dom på ryggen och sen över barnets rumpa och knyta i ryggen när du bär på magen, bär du på ryggen ska du kunna göra tibetansk avslut.
Den bör ha huvudstöd om du ska bära ett barn som somnar buret.

Jag har inte hittat någon köpeMT som är perfekt men Babylonias MT är helt okej (det är bara vadderingen i midjebandet som saknas). Det har sytts och sålts MTs här på SB sydda av bärsjalar, en sån skulle jag rekomendera! Om du har en bärsjal du gillar men inte använder pga att det är svårt att knyta tex kan du annonsera på GDS-forumet efter någon som kan sy om den till MT.

Jag hade en sköldpadda MeiTai ett tag och den bar bra på alla sätt utom axelbanden som var hopplöst obekväma! Den var sydd i vanligt vävt bomullstyg och det var på tok för styvt tycker jag, de flesta MT och selar är sydda i vanligt tyg.. :?
Av Miltonia
Tack för att ni delar med er av synpunkter och erfarenheter! :) Jag antecknar och funderar vidare. :notes:
Det verkar ju vara svårare att hitta rätt mei tai än sjal...

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?