Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av GlamiNa
Har just fått min första overlock!
en Hurqvarna Huskylock S15.
Mitt första projekt var att sy en bandana till lill-killen. :mrgreen:
Gick ganska bra.
Det som blev tokigt var längt uppe, där tryckknapparna ska sitta. :?
Var så svårt att svänga runt när jag sydde, + att den skulle klippa samtidigt.... så vart inte 100% nöjd med resultatet.
Var ju första gången jag sydde på en overlock.
Är det en vanesak att svänga skarpa svängar eller finns det nått knep? :hmm:
Användarens profilbild
Av Therese
florin skrev:Jag har sytt på overlock i flera år men är fortfarande sällan nöjd med skarpa svängar.... Fast på bandas är det ändå hyffst ok eftersom det är yttersvängar, det är grymt mycket svårare med snäva innersvängar.
Innersvängar är svåra, När jag syr sådana så drar jag liksom ut tyget så att saxen inte kommer åt. Svårt att få snyggt. Eller så struntar jag ia tt overlocka en sån söm som har skarpa innersvängar.
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Hej! :)

Själv tycker jag tvärt om. Det är svårare med yttersvängar. Då måste man hålla på att pilla med pressarfoten och flytta tyget eller något annat bök. Innersvängar är det bara att vika tyget så är det klart (2 eller 3 solfjäderveck så har du en 360 graders innersväng rak!). :)

Ha det så gott!! :)
Användarens profilbild
Av florin
Therese skrev:
florin skrev:Jag har sytt på overlock i flera år men är fortfarande sällan nöjd med skarpa svängar.... Fast på bandas är det ändå hyffst ok eftersom det är yttersvängar, det är grymt mycket svårare med snäva innersvängar.
Innersvängar är svåra, När jag syr sådana så drar jag liksom ut tyget så att saxen inte kommer åt. Svårt att få snyggt. Eller så struntar jag ia tt overlocka en sån söm som har skarpa innersvängar.
Jag kopplar ur kniven när jag syr innersvängar :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag gick en overlockkurs i symaskinsbutiken en kväll, den var jättebra. Vi fick lära oss en massa olika moment som svängar mm. Allt stod beskrivet på olika blad, sedan fäste man sitt övningsalster på respektive blad så man kan gå tillbaka till det när man inte minns hur det nu var man gjorde. Se om det finns något sånt i närheten, det förhöjer overlockandet.
Av Vinterhumlan
Fryle skrev:Jag gick en overlockkurs i symaskinsbutiken en kväll, den var jättebra. Vi fick lära oss en massa olika moment som svängar mm. Allt stod beskrivet på olika blad, sedan fäste man sitt övningsalster på respektive blad så man kan gå tillbaka till det när man inte minns hur det nu var man gjorde. Se om det finns något sånt i närheten, det förhöjer overlockandet.
Lite nyfiken, gick du hos Gregers sy? Jag har varit på dem ett antal gånger att jag vill gå men pga en sjukskrivning verkar de ha lagt det hela på is ett tag :(
sofiaengvall skrev:Hej! :)

Själv tycker jag tvärt om. Det är svårare med yttersvängar. Då måste man hålla på att pilla med pressarfoten och flytta tyget eller något annat bök. Innersvängar är det bara att vika tyget så är det klart (2 eller 3 solfjäderveck så har du en 360 graders innersväng rak!). :)

Jag kan nog inte se det framför mig :hmm: Får väl prova ...
Användarens profilbild
Av ellla
Jenny med Emiliten skrev:
sofiaengvall skrev:Hej! :)

Jag kan nog inte se det framför mig :hmm: Får väl prova ...
Det lät lätt... Måste nog prova!

Edit:åh så smart!!! Verkligen en sån där grejsom är så solklar att det känns konstigt att man gjort på nåt annat sätt!!
Användarens profilbild
Av Fryle
Vinterhumlan skrev:
Fryle skrev:Jag gick en overlockkurs i symaskinsbutiken en kväll, den var jättebra. Vi fick lära oss en massa olika moment som svängar mm. Allt stod beskrivet på olika blad, sedan fäste man sitt övningsalster på respektive blad så man kan gå tillbaka till det när man inte minns hur det nu var man gjorde. Se om det finns något sånt i närheten, det förhöjer overlockandet.
Lite nyfiken, gick du hos Gregers sy? Jag har varit på dem ett antal gånger att jag vill gå men pga en sjukskrivning verkar de ha lagt det hela på is ett tag :(
Ja, hos Greger. Men det är snart tre år sedan. Tyvärr syr jag på grund av tid- och platsbrist inte så mycket just nu.
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Jenny med Emiliten skrev:Ha! Jag visste väl att jag skulle hitta en gammal SB-tråd när jag googlade efter svängar på overlock.

Jag säger ni, finns det fler svar - hur gör man för att få snygga svängar? Yttersvängar tänker jag mest på :-)
Jag köpte en Singer bok om overlock på Bokus. Det står mycket intressant som kompletterar manualen. Vad gör man om sömmen blir si & så mm. Hur syr man det... Minns inte så bra nu...
Användarens profilbild
Av teres
Skarpa yttersvängar är svåra att få snyggt, ibland är det bara att sy väldigt långsamt och hålla tungan rätt i mun. Då är det faktiskt lättare att sy hörn, så om det går gör jag hörn av det istället. Man syr fram till kanten precis tar slut, stannar, lyfter pressarfoten och med hjälp av ex overlockpincett, drar trådarna bakåt så att de lossnar från piggarna/hållarna på sömplåten, vrider tyget, (har man varit smart har man dessutom klippt ett litet jack för att motsvara mängden man brukar skära av) och syr vidare över nästa kant. Svårt att förklara men blir snyggt och man behöver inte fästa om.
Användarens profilbild
Av ellla
teres skrev:Skarpa yttersvängar är svåra att få snyggt, ibland är det bara att sy väldigt långsamt och hålla tungan rätt i mun. Då är det faktiskt lättare att sy hörn, så om det går gör jag hörn av det istället. Man syr fram till kanten precis tar slut, stannar, lyfter pressarfoten och med hjälp av ex overlockpincett, drar trådarna bakåt så att de lossnar från piggarna/hållarna på sömplåten, vrider tyget, (har man varit smart har man dessutom klippt ett litet jack för att motsvara mängden man brukar skära av) och syr vidare över nästa kant. Svårt att förklara men blir snyggt och man behöver inte fästa om.
Läte om det i en handarbetstidning nu ikväll och ska prova nästa gång jag syr!
Av Vinterhumlan
Fryle skrev:
Vinterhumlan skrev:
Ja, hos Greger. Men det är snart tre år sedan. Tyvärr syr jag på grund av tid- och platsbrist inte så mycket just nu.
Imorgon är det äntligen dags för mig att gå kursen :vågen:
Som jag har längtat!!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?