Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Elsa skrev:Är det någon som har en uppfattning om hur stor omkrets det är lämpligt att ha på en löskrage? (Alltså en sån som man använder som halsduk. Lite luft vill man ju ha emellan, men om det glipar för mycket så kommer den ju inte att fylla sin funktion så att säga. :hmm: Det är min man som gjort en beställning. I helgrått... :roll: Jag gillar verkligen inte att sticka i enfärgat grått eller svart. Om någon har ett tips på ett hyfsat grovt, icke kliande garn, kanske med lite grå färgskiftningar i alla fall mottas det tacksamt. Jag tänker mig att växla partier med slät och rätstickning för att få en bylsigare form på den. Eller är det nån som har något annat bra förslag för att göra lite struktur? Kanske rutor, är det komplicerat att få till? För övrigt har jag just avslutat en stickad mössa till mössbytet. Bild kommer när den nått sin mottagare. 8)
Dubbl mosstickning kanske? Det blir tjockt och mysigt, och fina kanter.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
Elsa skrev:Är det någon som har en uppfattning om hur stor omkrets det är lämpligt att ha på en löskrage? (Alltså en sån som man använder som halsduk. Lite luft vill man ju ha emellan, men om det glipar för mycket så kommer den ju inte att fylla sin funktion så att säga. :hmm: Det är min man som gjort en beställning. I helgrått... :roll: Jag gillar verkligen inte att sticka i enfärgat grått eller svart. Om någon har ett tips på ett hyfsat grovt, icke kliande garn, kanske med lite grå färgskiftningar i alla fall mottas det tacksamt. Jag tänker mig att växla partier med slät och rätstickning för att få en bylsigare form på den. Eller är det nån som har något annat bra förslag för att göra lite struktur? Kanske rutor, är det komplicerat att få till? För övrigt har jag just avslutat en stickad mössa till mössbytet. Bild kommer när den nått sin mottagare. 8)
Dubbl mosstickning kanske? Det blir tjockt och mysigt, och fina kanter.
Bjrnbär är väldigt elastiskt annars!
Fab skrev:
Ketronya skrev:
Elina skrev:
Fab skrev::help:

Jag försöker mig på de här: http://www.sticka.org/_data/documents/m ... vvante.pdf
men min tumkil ser inte ut som den på bilden :roll:
Det står bara i mönstret att man ska öka, men hur gör man?
på bilden ser man att det är ökat på samma ställe hela tiden så att det blir som en söm. Jag brukar göra ett omslag som jag sen stickar vridet nästa varv.
"Öka 1m, 3r, öka 1m (nu ser man att det blir en tumkil).
Sticka 2v utan ökningar.
Fortsätt öka vart 3:e v tills det finns 13m i tumkilen."

Skulle tro att detta betyder att det nästa ökningsvarv ska vara 4 mellan ökningarna, och gången efter det 5 osv, framkommer dåligt. Tills det är 13 maskor mellan ökningarna.
Lycka till!
Nämen, nästa ökningsvarv blir det ju totalt 5 maskor mellan ökningarna, för man ökar ju med två maskor per ökningsvarv. Sen ska det vara totalt 13 maskor inkl de sista två ökningarna, inte 13 maskor emellan ökningarna. Så fatt ar jag det i alla fall :D
Tack! :D
Ska sätta mig ikväll och testa på nytt och se om jag fixar det denna gången.
Hur gick det, lyckades det?
Glömde ju säga att man kan öka enkelt genom att sticka två maskor i en maska, det blir fint också!
Av Fab
Ketronya skrev:
Fab skrev:
Ketronya skrev:
Elina skrev:
Fab skrev::help:

Jag försöker mig på de här: http://www.sticka.org/_data/documents/m ... vvante.pdf
men min tumkil ser inte ut som den på bilden :roll:
Det står bara i mönstret att man ska öka, men hur gör man?
på bilden ser man att det är ökat på samma ställe hela tiden så att det blir som en söm. Jag brukar göra ett omslag som jag sen stickar vridet nästa varv.
"Öka 1m, 3r, öka 1m (nu ser man att det blir en tumkil).
Sticka 2v utan ökningar.
Fortsätt öka vart 3:e v tills det finns 13m i tumkilen."

Skulle tro att detta betyder att det nästa ökningsvarv ska vara 4 mellan ökningarna, och gången efter det 5 osv, framkommer dåligt. Tills det är 13 maskor mellan ökningarna.
Lycka till!
Nämen, nästa ökningsvarv blir det ju totalt 5 maskor mellan ökningarna, för man ökar ju med två maskor per ökningsvarv. Sen ska det vara totalt 13 maskor inkl de sista två ökningarna, inte 13 maskor emellan ökningarna. Så fatt ar jag det i alla fall :D
Tack! :D
Ska sätta mig ikväll och testa på nytt och se om jag fixar det denna gången.
Hur gick det, lyckades det?
Glömde ju säga att man kan öka enkelt genom att sticka två maskor i en maska, det blir fint också!
Jo då, nu ser det bättre ut :tumup: Hade nog inte fattat det där med hur många maskor det vara mellan ökningarna på egen hand :wink:
Tack för hjälpen!
Varför? Varför blir det alltid för stort!!! :gaah:

Jag har stickat en provlapp, iofs blev den inte så stor och rätstickad, men räknar maskor och cm, räknar ut maskor/cm och mäter barnets huvud, räknar ut antalet maskor lägger upp och börjar sticka resår. Nu är eländet jättestort, för stort till mej när man drar ut det. Är det för att det är resår (2+2) det blir för stort?

Började fundera och hittade ett mönster med liknande garn (4 ply, fingering) och där skulle det vara 132m till vuxen unisex stl och jag har 140 till min junior.

Det är väl bara att repa upp (bara 5 varv) men hur ska man få det rätt på en gång, nån som kan förklara? Eller har nåt bra tips på länk eller litteratur i frågan
Användarens profilbild
Av Fryle
telistant skrev:Varför? Varför blir det alltid för stort!!! :gaah:

Jag har stickat en provlapp, iofs blev den inte så stor och rätstickad, men räknar maskor och cm, räknar ut maskor/cm och mäter barnets huvud, räknar ut antalet maskor lägger upp och börjar sticka resår. Nu är eländet jättestort, för stort till mej när man drar ut det. Är det för att det är resår (2+2) det blir för stort?

Började fundera och hittade ett mönster med liknande garn (4 ply, fingering) och där skulle det vara 132m till vuxen unisex stl och jag har 140 till min junior.

Det är väl bara att repa upp (bara 5 varv) men hur ska man få det rätt på en gång, nån som kan förklara? Eller har nåt bra tips på länk eller litteratur i frågan
Provlappen ska oftast vara i det mönster du sedan ska använda. Innan du repar upp dina fem varv: Ta ur stickorna och mät ut hur många maskor du har per centimeter. Anpassa sedan uppläggningen efter det. Ibland har jag en känsla av att jag stickar hårdare på ett litet arbete som provlappen än på det stora plagget.
Fryle skrev:
telistant skrev:Varför? Varför blir det alltid för stort!!! :gaah:

Provlappen ska oftast vara i det mönster du sedan ska använda. Innan du repar upp dina fem varv: Ta ur stickorna och mät ut hur många maskor du har per centimeter. Anpassa sedan uppläggningen efter det. Ibland har jag en känsla av att jag stickar hårdare på ett litet arbete som provlappen än på det stora plagget.
Jag ska definitivt mäta på det stickade innan jag river upp det! Har ju bara tänkt ha en liten resårkant och resten i slätstickat, därav den slätstickade provlappen.

Hur mycket ska man dra ut resåren när jag mäter då? det är ju väldigt olika på ihopdragen resår och utsträckt. Inte helt utsträckt men ganska lutar jag åt
Av Ponyo
zandrama skrev:
Bubbi skrev:Detta har jag stickat på hemsidan. :lol:
Bara en första skiss

.../quote]

Shit vad snyggt och jösses vad jämnt! :urule:
Tack!
:fnissa:
Tänk om man kunde sticka så jämt. Jag har upprepat en enda liten maska om och om igen och skapat ett mönster av det.
Likadant med sidenbandet. Det blev inte bra när jag fotograferade, så jag manipulerade en massa istället.
Senast redigerad av Ponyo den sön okt 21, 2012 19:16, redigerad totalt 1 gånger.
  • 1
  • 232
  • 233
  • 234
  • 235
  • 236
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?