Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av millla
Jag annonserade ju efter dregglisar/Dry Bibs/Bandana Bibs här för ett tag sedan och har köpt ett gäng men dom räcker inte. Nu har jag hittat min tyglåda efter flytten och där fanns gott om lämpligt material att sy av. Konstruktionen är ju enkel men jag skulle ändå bli hjälpt av en beskrivning och lite tips om tryckknappar.

Så är det någon här som har en bra beskrivning att dela med sig av? Och vilka tryckknappar är enklast och bäst att använda om man inte har en massa avancerade verktyg och inte heller har lust att investera i såna.?
Användarens profilbild
Av mimpen
Jag har köpt tryckknappar på Ohlssons, de satte man i med hjälp av en medföljande plastgrunka och en hammare. Enkelt och bra! :tumup:

Har du ett mönster alltså? Jag vändsyr mina, för jag har ingen overlock, sen syr jag en stickning på utsidan. Vips. Klart!
Användarens profilbild
Av millla
mimpen skrev:Jag har köpt tryckknappar på Ohlssons, de satte man i med hjälp av en medföljande plastgrunka och en hammare. Enkelt och bra! :tumup:

Har du ett mönster alltså? Jag vändsyr mina, för jag har ingen overlock, sen syr jag en stickning på utsidan. Vips. Klart!
nej jag har inget mönster, det var ju det jag efterlyste. :wink: jag skulle vilja ha dom med pös, alltså att övertyget är lite större än undertyget så att det blir så där pösigt. men vet inte hur jag bäst gör för att det ska bli bra. jag är inte nån stjärna på sånt här och är dessutom för lat/otålig för att prova mig fram...
Användarens profilbild
Av mimpen
millla skrev:
mimpen skrev:Jag har köpt tryckknappar på Ohlssons, de satte man i med hjälp av en medföljande plastgrunka och en hammare. Enkelt och bra! :tumup:

nej jag har inget mönster, det var ju det jag efterlyste. :wink: jag skulle vilja ha dom med pös, alltså att övertyget är lite större än undertyget så att det blir så där pösigt. men vet inte hur jag bäst gör för att det ska bli bra. jag är inte nån stjärna på sånt här och är dessutom för lat/otålig för att prova mig fram...
Jag har ett mönster som jag kan rita av åt dig om du vill. Jag har gjort några justeringar nu när jag gjort några dregglisar och börjar känna mig nöjd :)
Användarens profilbild
Av HannaGerda
enklaste möjliga är väl att offra en av de du har och klippa sönder den så ser du hur den är konstruerad och kan rita av och få ett mönster.

Såhär skulle jag göra om jag skulle konstruera ett mönster utan förlaga.
Klipp fyra snören som är i passande längd som du tänker från knäppning i bak till längst ner på snibben. Klipp ut två snören som du tänker är lagom i halslängd + lite till, du får kanske känna lite vad som är rimligt.
Lägg det ena halslängds-snöret rakt och dra i mitten nedåt så att snöret blir lite lagom böjt. Lägg två av de fyra snörena så att de tillsammans med ditt böjda snöre bildar en trekant som är lite krokig som en banan.
Ta ditt andra halslängdssnöre och lägg och dra även detta nedåt men den här gången ska det bli rejält böjt. Lägg de sista två små snörena så att de bildar en trekant tillsammans med det mycker mer böjda snöret.
Nu har du två deformerade trekanter där den ena är lite lagom böjd och den andra är ganska mycket böjd. Den lite lagom böjda är din framsida och din ganska mycket böjda är din baksida.
Förhoppningsvis har du gjort det hela på ett papper och då kan du lätt rita av det hela och vips har du ett mönster för hur du syr dregglisar med pös i halsen. Det fiffiga är att dina båda trekanter har lika långa sidor men lite olika areal så när du sedan syr ihop dem blir det inte så svårt, jag brukar böjra med överkantssömen och sedan sy nederkantssömmen.

Jag hoppas du förstod min kanske lite otydliga förklaring annars kanske någon kan bidra med en ritad.
Användarens profilbild
Av millla
mimpen skrev:
millla skrev:

Jag har ett mönster som jag kan rita av åt dig om du vill. Jag har gjort några justeringar nu när jag gjort några dregglisar och börjar känna mig nöjd :)
Åh, om du ville göra det.... :vågen:
Användarens profilbild
Av millla
HannaGerda skrev:enklaste möjliga är väl att offra en av de du har och klippa sönder den så ser du hur den är konstruerad och kan rita av och få ett mönster.

Såhär skulle jag göra om jag skulle konstruera ett mönster utan förlaga.
Klipp fyra snören som är i passande längd som du tänker från knäppning i bak till längst ner på snibben. Klipp ut två snören som du tänker är lagom i halslängd + lite till, du får kanske känna lite vad som är rimligt.
Lägg det ena halslängds-snöret rakt och dra i mitten nedåt så att snöret blir lite lagom böjt. Lägg två av de fyra snörena så att de tillsammans med ditt böjda snöre bildar en trekant som är lite krokig som en banan.
Ta ditt andra halslängdssnöre och lägg och dra även detta nedåt men den här gången ska det bli rejält böjt. Lägg de sista två små snörena så att de bildar en trekant tillsammans med det mycker mer böjda snöret.
Nu har du två deformerade trekanter där den ena är lite lagom böjd och den andra är ganska mycket böjd. Den lite lagom böjda är din framsida och din ganska mycket böjda är din baksida.
Förhoppningsvis har du gjort det hela på ett papper och då kan du lätt rita av det hela och vips har du ett mönster för hur du syr dregglisar med pös i halsen. Det fiffiga är att dina båda trekanter har lika långa sidor men lite olika areal så när du sedan syr ihop dem blir det inte så svårt, jag brukar böjra med överkantssömen och sedan sy nederkantssömmen.

Jag hoppas du förstod min kanske lite otydliga förklaring annars kanske någon kan bidra med en ritad.
det blir nog till att offra en utav dom jag har du för jag hängde inte riktigt med på hur du menar... :hellu: :lol:
Användarens profilbild
Av SCSI
millla skrev:Jag ser inget annat än en bild. Ingen beskrivning eller nåt. :hmm:
Ach, det kanske krävs att man är inloggad på FL. Det är ett gäng bilder med beskrivning till varje, om man klickar på dem...
Användarens profilbild
Av HannaGerda
SCSI skrev:
millla skrev:Jag ser inget annat än en bild. Ingen beskrivning eller nåt. :hmm:
Ach, det kanske krävs att man är inloggad på FL. Det är ett gäng bilder med beskrivning till varje, om man klickar på dem...
Jag såg bilden och är inte inloggad. Mycket bra bild om du kommer åt den för där ser man verkligen hur det ska vara konstruerat.
Användarens profilbild
Av SCSI
millla skrev:nu skaffade jag ett konto och loggade in, då ser jag hela beskrivningen :tumup:
hurra! :vågen:

Jag hoppas på att min systerdotter ska komma sig för att skicka ner sin samling dräggellappar hon lovat att låna ut till mig, men om inte annat får jag väl sy några egna när det behövs. Nu när jag blivit med overlockmaskin och allt. :loving:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?