Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av hillalilla
Jag bär min två månader gammla dotter i stort sett hela tiden. Har inte skaffat någon vagn, men det är inte utomhusbärandet som är mitt problem egentligen. Hon sover oftast i sjalen dagtid och vill inte somna någon annan stans. Tar man ur henne så vaknar hon efter en stund och blir ledsen, så då är det bara att stoppa tillbaka henne och börja om.

Jag tycker att sjal är hur smidigt som helst, men jag börjar få ont i ryggen. Dels i en punkt mellan skulderbladen och det börjar göra ont i ganska många muskler i ryggen. Ryggen hinner inte riktigt vila upp sig. Värst blir det när jag har suttit ner en stund, men jag orkar liksom inte gå omkring hela dagarna. Jag bär oftast i trikåsjal, men fick låna en mei tai som det blev värre av, men jag vill inte sluta använda den för den är jättesmidig.

Snälla hjälp! Ska jag ha henne högre upp? Längre ner? Axlarna mer framåt? Bakåt? Finns det något mirakelmedel?
Användarens profilbild
Av verre
sitter sjalen som den ska?¨
antar att du har en trikå?
bytt till ett annat märke?
testat vävd?
testat ryggbärande?
testat annan sele, ergo el liknande?

finns det någon på din ort som kan hjälpa dig kolla om sjalen sitter som den ska?

hur högt upp bär du barnet?
hur sitter barnet med sina ben?
Av sjaltokan
Om det finns någon annan som bär i den närhet är det oftast det bästa sättet att få hjälp på.

Annars är mitt tips att testa en vävd sjal, se till att korset är ordentligt utbrett och att barnet sitter tillräckligt högt upp.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Fick också ont i början med trikåsjalen. Precis där du beskriver, mellan skulderbladen.
Jag tror det gav med sig i en kombo av att vi skaffade vävd sjal och att ryggen vande sig. Vi var dock två som delade på bärandet broderligt.
Av joannaoj
Här är en till som fick ont av trikåsjal - inte så att jag behövde sluta, men det var den där märkliga punkten strax till vänster om vänster skulderblad som ilade hela, hela tiden. Dessutom fick jag väldigt dåligt hållning av trikåsjalen eftersom den blir lite, lite lösare hela tiden.

Vävd sjal är kung! Vill du inte ha allt för mycket tyg runt ett så litet barn kan du sy en egen sjal av valfri bredd och längd, annonsera efter en "gammal" Ellevill Zara av den smalare modellen, eller köpa en babydesign/Aldoria ecowrap som är bara 50 cm bred.
Användarens profilbild
Av hillalilla
Jag är ganska säker på att jag har fått till knytningen bra. Hon sitter oftast innanför med benen, men vi börjar träna henne i att somna med benen utanför. Hon sitter ganska högt upp, strax under min haka, men när hon somnar så sjunker hon ihop lite. Känns inte som att jag kan ha henne högre upp om jag skall kunna röra på mitt huvud.
Har inte provat andra sjalar eller rygg, så jag vet att det antagligen blir bättre längre fram. (väntar på en vävd på posten nu)
Men just nu vill jag mest slippa ryggont med de sjalar jag har.
I början så hade min sambo mer tid hemma och bar henne mer, men nu har jag henne mesta tiden så ryggen hinner inte vila.

Det är skönt att höra att fler har haft problem med trikåsjal. (Eller skönt är det väl inte :? ) Var lite rädd att det var min rygg som är kass. Jag får prova mig fram och se om jag kan växla mer eller om det försvinner med vävd sjal.
Användarens profilbild
Av diddeldi
hur är din hållning? ibland om man har dålig hållning när man bär så kan man få ont på det sättet. titta gärna i en spegel och prova att sträcka på ryggen och dra bak axlarna. prova sen att gå på promenad så och se om det gör någon skillnad.
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag känner igen den där punkten mellan skulderbladen, även om jag inte bar fullt lika mycket som du verkar göra, vi var också två som delade på det.

Mina tips är att testa vävd sjal, och att vänta på att ryggmusklerna ska bli starkare. Faktiskt så var det en period där kring tre månader kanske som jag hade ondare (då hon växte jättefort) och sen blev det bättre av sig själv, så jag antog att jag blivit starkare av att träna med henne som tyngd.

Sen undrar jag om det möjligen kan vara så att du ligger halvt på sidan och ammar mest hela nätterna. För mig gjorde det en jätteskillnad i just den där punkten mellan skulderbladen när jag började lyxa till det med två kuddar- en huvudkudde (en rätt hård och hög) och en bakom ryggen som stöd (en rätt mjuk och formbar).
Användarens profilbild
Av hillalilla
Min hållning är rätt kass när jag sitter, sjunker gärna ihop då. När jag går så tror jag att den är bra, eller så sträcker jag på mig omedvetet vid speglar. :hmm:

Ammar på natten gör jag ju en del, men tror att en extrakudde bara skulle glömmas av. Glömmer ofta att ta med min huvudkudde när jag möblerar om mig i sängen för att byta bröst.

Jag fick mer avlastning ett par dar så det onda hann gå över och nu växlar jag mellan trikå, mei tai och min nya vävda.
Gick med den vävda i dubbelt kryss lite länge i går, och då fick jag ont i axlarna istället! :x
Belastar den knytningen axlarna mycket eller är det jag som är kass?
Börjar bli trött på min dumma rygg. Är det någon som har tips på en superknytning? Eller om någon har tips på ryggövningar man kan göra hemma?
Vågar mig inte på ryggknyt än, visserligen är hon väldigt stabil i nacken, men jag är hemma så mycket själv att jag inte hinner öva och bli säker på det än på ett bra tag.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?